PDA

Vis full versjon : Spørsmål om hjernen i 03 XC70?



Rabagast
07/04/13, 19:20
Har en chippet 2003 XC70 D5 som jeg kjøpte i mai i fjor.

Nå har bilen begynt å hoste opp "motorservice erfordras", og tuppe inn i nødmodus og attpåtil i stadig økende intervaller. På sjekk hos volvo mente de det måtte være en av to ting, enten turboen eller chippen.

Jeg ble anbefalt å bytte til original hjerne, som jeg vet skal stå i bilen ennå. Det jeg lurer på er hvor kontakten til denne er? Stemmer det at det er en kontakt rett ved høyre frontlykt? Det er eneste jeg har funnet som er ledig..

Jeg vet ikke hvilken chip som står i(kan sjekke det), men den skal fikse drivstofforbruk og gi litt bedre effekt.

MadAss
07/04/13, 19:47
Man bytter ikke hjerne på moderne biler, men programvaren i hjernen.


Enten er bilen chippet med "dieselboks", eller så er det gjort med programvare.

Har du en såkalt dieselboks, er denne koblet mellom enten dyser eller trykkgiver på railen. Da går det noen ledninger fra rail/dyser til en liten boks, som er selve chippen. Det eneste denne boksen gjør er å lure motorstyreenheten til å tro at motoren får for lite diesel og vil dermed pøse på mer. Er bare å koble ifra alle kablene til boksen, så er motor original igjen.

Har du derimot programvare chippet motorstyreenheten, må du koble til diagnosenenheten som fulgte med chippen for å fjerne programvaren.

Programvare setter sjeldnere feilkode i forhold til dieselbokser.




Sent from my GT-I9100

aarnes
07/04/13, 21:15
Må rette deg litt MadAss; Programvare setter veldig ofte feilkoder (Alle chippa biler jeg har kobla til DICE/VIDA på viser feilkoder:

CEM-3A00 ECM, programvara felaktig signal
ECM-7700 Styrenhet motor (ECM) - Fel checksumma

Volvo kan kjøre en ECM uppgradering , da vil den bli original igjen, med forbehold om at det er en programvareendring og ikke en fysisk dieselbox som er koblet inn i motoren.

MadAss
07/04/13, 21:19
Jeg mente feilkoder som fører til redusert motoreffekt.
Er klar over de feilkodene du nevner, men de har jo igrunn ingen betydning ;)

Er ikke alle programvare chipper man kan legge inn en oppgradering på motorstyreenheten for å slette chippen. Om produsenten av chippen har skrivebeskyttet filene, vil styrenheten låse seg under lasting av programvare. Då må styreenheten enten sendes inn til chip produsenten eller motorstyreenheten må byttes. I tillegg må verkstedet inn å resette hele bilen, for å få liv i bilen igjen.

Det fleste chip produsentene har ikke skrivebeskyttet programvaren sin lenger pga Service 2.0, men jeg har vært bort i et par tilfeller det filene var skrivebeskyttet og hele nettverket i bilen kollapset.
Rica og nyere BSR programvare skal ikke være skrivebeskyttet.


Sent from my GT-I9100

aarnes
07/04/13, 21:21
Jeg mente feilkoder som fører til redusert motoreffekt.
Er klar over de feilkodene du nevner, men de har jo igrunn ingen betydning ;)


Sent from my GT-I9100
Ah da henger jeg med.
Hehe de har liten betydning, men når de sitter der kan du nesten banne på at bilen er chippa.
Det var forsåvidt eneste måten jeg skjønte at C70en min var chippa når jeg kjøpte den.
har aldri kjørt den type bil med den motoren før, hadde ikke jeg sett feilkodene hadde jeg antatt at den var som den skulle.
Merka jo i ettertid at drittchippen sørga for überdieselforbruk og dårlig effekt. "Familiechip" kalte de som hadde gjort det den for..

Nok OT!
:)

Rabagast
08/04/13, 06:12
Ok. Jeg vet bare at han jeg kjøpte den hos snakket om å plugge om noe, så skulle bilen være ok. Mulig det er en sånn "familieboks". Den er ganske liten, men ser ut til å være koblet til originale ledninger..

aarnes
08/04/13, 07:43
De ser gjerne sånn ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/614.jpg