PDA

Vis full versjon : repparere topplokk



krbarstad
06/04/13, 23:32
Har en porta 531 topp som jeg har oppdaget at har kjølevans lekasje i gulvet på eksos side på syl 3.
Kan dette fikses?
Regner med det kan sveises hvis man kommer til med sveisutstyret. Er nesten helt innmed ventilen.
Eller finnes det noe høytemperatur kjemisk metall eller lignende som kan brukes.


Mvh krbarstad

Shaiko
06/04/13, 23:36
Har en porta 531 topp som jeg har oppdaget at har kjølevans lekasje i gulvet på syl 3.
Kan dette fikses?
Regner med det kan sveises hvis man kommer til med sveisutstyret. Er nesten helt innmed ventilen.
Eller finnes det noe høytemperatur kjemisk metall eller lignende som kan brukes.


Mvh krbarstad

bilde av skaden hjelper.. men som du forklarer det så høres det ut som om ventilsetet må ut iallefall. er den sprekkt eller irret hull imellom? om det er irret så er den vel godt med dårlig kjølevæske mellom årene. da kan du bare hive den egentlig for da er det flere steder som vil dukke opp ettervært.. er det sprekk så er det en annen sak såklart

krbarstad
07/04/13, 00:06
Jeg glemte å ta bilde av skaden. Er hull ca 10mm fra ventilsete å ut i kanalen. Ser ut som den som har portet toppen har vært bortig med slipeutstyret å tatt for mye. Men er ikke helt sikker på dette. Det blir vell så jeg demonterer toppen igjen når jeg får tid å så får jeg analysere skaden litt mere nøye. Toppen har vært brukt tidligere å, uten at jeg har sett anntydning til lekasje. Men eksos kanalene var ganske sotete tidligere å jeg kokvasket toppen å da forsvant sotet å spørs om lekasjen kom fram igjen da. Utrolig frustrerende iallefall.

Ola Moen
07/04/13, 00:22
Er det på innsug eller eksos?

krbarstad
07/04/13, 09:52
Det er i eksos porten. Er etter ventilen å på tur ut mot grenrøret. Oppdaget at grenrøret mitt var så blødt ved sylinder 3 da jeg skulle bytte turbo. Å så prøvde jeg å se inn i eksos porten å da så jeg en dråpe vann dær. Tørket den bort å klemte så på radiator slangen, å da kom det opp en ny dråpe opp igjennom "gullvet" i eksos porten.

krbarstad
07/04/13, 11:06
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/502.jpg har som sakt ikke bilde av toppen min. men ut i fra det jeg så inn i eksos kanalen så er lekasjen dær hvor pilen er tegnet. anntar at sveising er løsningen hvis jeg klarer å komme til inn i kanalen med tiggen å så er det jo også støpt aluminium så det gjør det ikke akkurat bedre.

MGP
07/04/13, 18:55
slik går det når man porter for mye å legger ned inner radien på eksos alt for mye, meget vanskelig og få bra igjen. jeg kan porte en ny til deg ;)

/MGP

krbarstad
07/04/13, 19:29
Er ikke jeg som har gjort det. Motoren den kommer fra er vistnokk bygd i nordnorge en plass hvis jeg husker rett.. Jeg fikk motoren av en kompiss som hadde den stående å støve ned i et lager. Har jeg hatt økonomi til det så har jeg gjerne fått portet en ny topp. Men det har jeg desverre ikke pr dd. Men takk for tilbudet. Men har du noen hint om hva som kan prøves ut for å prøve å fikse det. Enten går det eller ikke, er ikke verre enn d.

Volvo360tic
07/04/13, 21:40
tig sveis eneste som funker. slip godt irundt, vask med aceton og ver forsiktig. har akkurat gjort dette på min top :)

krbarstad
07/04/13, 21:58
Noe tips til å få trykktestet toppen etter sveising da uten å må montere hele motorn sammens igjen? Det jeg er bekymret med sveising er å komme till å så unngå å brenne større hull.

Volvo360tic
08/04/13, 07:18
Cylmo trykktester toppen din;)

Ola Moen
08/04/13, 17:50
Ah... Fjøsporta i fylla antagligvis :)

krbarstad
09/04/13, 19:41
Hehe. Kan nesten bynn å spekkuler ja. Va 47mm innsug og 38mm eksosventila i den å. Aldri hørt om 47mm før æ målt over ventilan mine. Toppen er jo også egentlig ikke porta for turbo men er til en 2,6l sugemotor.

Ola Moen
10/04/13, 19:34
Sikkert brukt Ford-Ventil :) DER har du problemet ;) Hehe :)

Tor24
11/04/13, 22:36
Merkelig at toppen har blitt porta i innerradien på eksosen. Det er jo helt høl i hue.. Det finnes faktisk en epoxy som funker på eksoskanaler, men den har jeg bare prøvd på sugemotorer enda. Ville ikke prøvd den på turbo i tilfelle det skulle løsne og havne i turbinen. Mitt beste forslag er å kaste driten og beholde ventiler og innmat som du setter over på en ny 531/530 topp. Det koster ikke skjorta å få kjørt opp nye seter og hvis du kan porte litt selv på strategiske steder så har du tilslutt en bra topp for en billig penge :)

SWR
15/05/13, 10:06
Merkelig at toppen har blitt porta i innerradien på eksosen. Det er jo helt høl i hue.. :)

Godt å vite at hodepinen min kommer fra hullet i hodet, da.. :p

Joakim-G_R
15/05/13, 10:12
Sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men det er ikke et hull til EGR bare?

krbarstad
18/05/13, 18:24
Er ikke noe egr hull nei. Er sprekk inn til vannkanalen så det pippler vann inn i eksoskanalen bare man klemmer på slangen