PDA

Vis full versjon : motor bytte fra 2.0 10v til 2.5 20v hva må byttes?



skjævesland
06/04/13, 22:08
hey noe som har peiling på hva som må byttes?
når den nye motoren kom, kom den ikke med dyser

noen som ¨vet om disse delene er samme?
dyser¨
styrings hjerne¨
teningsmodul
tomgangs streventil
kamtelleren
oljepumpa
bensin pumpe
luftmengdemåler
lambasonde
hadde vært veldig greit vis noen viste noe om dette :)

Sollien
07/04/13, 01:25
hey noe som har peiling på hva som må byttes?
når den nye motoren kom, kom den ikke med dyser

noen som ¨vet om disse delene er samme?
dyser¨ >nei
styrings hjerne¨ >nei
teningsmodul >ja
tomgangs streventil >usikker men tror ikke det
kamtelleren >tror det
oljepumpa >ja
bensin pumpe >ja
luftmengdemåler >nei
lambasonde >nei
hadde vært veldig greit vis noen viste noe om dette :)

I tillegg må du ha 20V motornett og Downpipe om du ikke lager til for lamdasonde/føler nr 2, mulig grenrøret er ulikt også!
har litt 20V deler om du er interesert, har modifisert grenrør for 10v-downpipe, dyser, og tomgangs-motor om denne ikke er lik :)

skjævesland
07/04/13, 12:01
ja okey :) fikk med grenrør heldigvis hva er forskjelden på motornette fra 10v te 20v :)?

850GLTsilver
08/04/13, 23:30
ja okey :) fikk med grenrør heldigvis hva er forskjelden på motornette fra 10v te 20v :)?

På 10V er all motorelektronikk i en boks. På 20V er tenningen separat.
Dette sammen med en del andre følere og aktuatorer (VVIS blant annet) gjør at man må bytte nettet.
NB: Ikke alle 20V har to lambda. Dermed kan Downpipe ofte beholdes.
Er to varianter av flexkobling også. En som "bare" er ei "kule" og en annen som er med fletter utapå den fleksible delen.

mrstfu
09/04/13, 20:06
På 10V er all motorelektronikk i en boks. På 20V er tenningen separat.
Dette sammen med en del andre følere og aktuatorer (VVIS blant annet) gjør at man må bytte nettet.
NB: Ikke alle 20V har to lambda. Dermed kan Downpipe ofte beholdes.
Er to varianter av flexkobling også. En som "bare" er ei "kule" og en annen som er med fletter utapå den fleksible delen.

Byttet fra B5252S til B5254S i fjor sommer, motoren jeg byttet til kom fra en 94 modell, og hadde kun en lambdasonde, kanskje den eminente 850GLTsilver kan kaste lys på om dette har noe å gjøre med OBDskiftet?

Uansett, det er ikke sikkert tenningsmodulen er lik. Min var hvertfall ikke det, den hadde et annerledes stikk innpå motornettet, og istedenfor at tenningsmodul og selve coil satt i to separate deler som på 10v, satt 20v modulen og coilen på en trekantet metallplate som festes på fjørskåla innvendig i motorrom.

skjævesland
10/04/13, 16:28
så jeg burde egentlig bare få tak i hele motor nette? motoren jeg kjøpte var au en B5254S fra en 94 mod å min bil er 96 what to do? men har jo som sakt bare motoren men er jeg nøtt te å bruke 94 el deler te an, hadde vært vært greit om jeg kunne brukt fra litt foskjelige modeler hadde tatt mye mindre tid å skaffe :confused:

mrstfu
10/04/13, 16:41
det sikreste er uten tvil å få tak i motornettet som satt rundt motoren du skal sette inn, ja. utover det må du regne med litt delebytte, eventuelt litt omkobling.

skjævesland
10/04/13, 17:35
okey non tips på hva?

mrstfu
10/04/13, 18:09
tomgangsmotor, coil/tenningsmodul, ECUkontakter... vanskelig å si hva, ettersom det ikke er klart hva som vanligvis må byttes.

har du fått med komplett motor? hva mangler du eventuelt? fått med magnetventil, vakuumtank og slanger i forbindelse med det variable innsuget?