PDA

Vis full versjon : Kjøpt meg 960 3liter, Check Engine lyser. Hva er galt?



Volvo144
18/05/10, 22:13
Kjøpte meg ny bil idag:)

960 1992 modell med 3 liter motoren... deilig bil, men må jo alltid finne noe å fikse på...

Check engine lyset lyser. Hvordan finner jeg ut hva som er galt og hva kan være galt? Har visstnok alltid vært slik ifølge forrige eier. Volvo klarer vistnok ikke å slukke lyset. Bilen har fulgt alle servicer hos volvo og byttet alt som skal byttes.

jonass
18/05/10, 23:13
Hmm sjekk feilkoder er da det enkleste for og få en pekepinn, eller koble av batteriet i noen minutter, da skal det slukke.

TeamBørnOut
19/05/10, 05:37
Den lampa slukker ikke på 960 ved å ta av polen. her må man null stille feilkoden.
Hvilket volvo verksted var det som ikke klarte å slette feilkoden? eller var et kanskje eiern som ikke ville betale for feilen og bare kjørte bilen til lampa begynte å lyse igjen? :)

Litt OT: grenrør og 3" eksos på kjærra di så får du en heftig sugemotor! Hadde makan motor som deg før. den er strupet som fxxx i eksosen. eksosen ser stor ut. men er små rør innvendig :P

Volvo144
19/05/10, 07:01
ser for meg den kan bli grom med 3" eksos ja...hehe

Må først fikse alle feilene:

Takluke sitter fast (motor prøver å gå, men får ikke rikket luka)
Fylle gass på AC (forhåpentligvis bare det....hehe)
Check engine lyser
Rattet er skjevt.. bytte casterstag foringer og sette ratt beint

Feilkode 2-4-1 (EGR eller noe i den duren?) Har slettet feilkoder, men kommer tilbake med en gang. Hvor starter jeg feilsøkingen?

Noen andre ting jeg bør tenke på med denne bilen? Har kun hatt volvo firer før...

TeamBørnOut
19/05/10, 08:55
bytt regrem.. du har en motor med smale drev. Bruk god olje på den.
Sjekk over egr kontaktene dine (kanskje koble den fra) å sjekk om du får noe feilkoder på den da. slett feilkodene etter hver gang du tester.

Volvo144
20/05/10, 09:20
Regreim var nettopp byttet, så den er ikke et problem foreløpig.

EGR-greiene... hvordan feilsøker jeg på det jeg har sjekket at kontaktene står i.

Vil feilkoden forsvinne om jeg tar bort kontakten?

Hvordan skal det se ut og hva henger sammen og hvor kan feilen ligge?

TeamBørnOut
20/05/10, 09:34
Du kan jo sjekke i vadis om det står hvilke verdier "egr" styringen skal ha. så kan du måle om din fungerer. Jeg kan prøve å huske å måle verdiene på min etterpå!

Volvo144
20/05/10, 10:11
angående Vadis,

Er dette et utrolig vanskelig program å finne frem til reparasjonsanvisninger på, eller er det noe jeg ikke har oppdaget?

Det er også en sånn symptomliste funksjon, vil denne kunne ha sammenheng med en slags reparasjonsmanual?

TeamBørnOut
20/05/10, 10:21
trykk på motor og velg "reperasjon og innstalasjon" (som et eksempel).

Volvo144
20/05/10, 11:10
Føler jeg får opp veldig lite der...

Mulig jeg har en versjon som mangler noe eller?

Det som kommer opp er typisk bare bulletins og litt til...

Et annet spørsmål: Bilen har orginal volvo kasettspiller... denne må ut.

Er det standard volvo 940 omformer jeg trenger for å sette inn cd spiller eller er det en egen for 960? Er en veldig brei plugg..

TeamBørnOut
20/05/10, 12:33
hmms har du valgt at du kan gå inn på alt på "brukeren" din ?

Vet ikke hvordan det er på din 960. men det finnes litt forskjellige kontakter utifra hvordan bilene ble utstyrt

Volvo144
20/05/10, 13:17
mulig jeg ikke har tillagt alt på brukeren min da. får sjekke når jeg kommer hjem.

Ang. stereoen får jeg vel bare forske på ledningene... Er en amerikansk utgave dette. Tidligere eier monterte norsk orginal kasettspiller i den når de tok den til norge som flyttegods, og ikke alle høyttalerne er koblet til. Fant en løs ledning (type standard isoplugg) som jeg kobla til spilleren i tillegg til de andre ledningene som var der fra før. Da ble det bare gromselyd i hele bilen akk. som om høyttalerne var sprengt. Åpnet dekslene og fant ut at de så hele ut, så kan være noe tull fra junaiten.

Alltid gøy med ny bil før man får kontrollen på den:) Drømme og planlegge hva man skal fikse...hehe

Volvo144
21/05/10, 09:11
da skjønte jeg litt mer av Vadis. Måtte inn på feilkoden som kom opp, og da fikk man reparasjons og testeprosedyrer.

Når det gjelder ERG feilen, trykket jeg bare litt og får opp at det er feil med kjølevannet / termostaten. Denne hadde jeg tenkt å bytte likevel pga. den tar lang tid å bli varm.

Men jeg kan ikke forstå sammenhengen mellom ERG og temperaturen på kjølevannet... bilen blir jo varm etterhvert og ved bykjøring. Kun på motorveien den kjølner litt..

Fikk også slettet den ene feilkoden (som kom tilbake etter kort kjøretur), og da kom en ny opp: 1-2-1.. som betyr feil med lmm...: Faulty signal to/from Air Mass Meter Wiring fault to or in AMM

Bilen føles ikke rar å kjøre. Men denne feilen skal tenne Check Engine lampa. Får prøve med den andre 3" LMM fra 940 turboen. Kan jeg risikere å ødelegge denne dersom det er ledningsfeil?

TeamBørnOut
21/05/10, 09:26
Bytt termostaten. Hvis den går for kaldt så er det kanskje mulig at hjernen tror tempsensoren er herpa.
er det samme nr på lmm`ene så går det bra. er neppe noe ledningsfeil på lmm/ til lmm. Men begynt med det enkleste. termostaten :)

Volvo144
21/05/10, 17:37
termostat byttet, sletter feilkoden og den kommer tilbake etter kun litt rusing...

Lmm også byttet, men får samme feilkode (i de 30 sekundene den andre feilkoden ikke kommer). Check engine lampa slutter aldri å lyse...

Hvor skal jeg lete videre etter feilen? Hva trigger check engine lampa til å lyse?

TeamBørnOut
21/05/10, 17:41
har du slettet feilkoder da? for da skal det ta litt tid før den kommer opp igjen. Og da må du lese av feilkodene da.

Du leser av riktige feilkoder? ( Nå vet jeg ikke om det er forskjell på 940 og 960.. men kan hende)

Volvo144
21/05/10, 20:25
1-2-1 feilkoden forsvinner aldri (og kommer ikke frem før jeg har slettet den nedenfor...)

2-4-1 feilkoden forsvinner men kommer tilbake så fort jeg gir gass.

Sjekker feilkode i hull 2... er det ikke der det skal sjekkes?

93_volvo960
21/05/10, 22:11
Kjøpte meg ny bil idag:)

960 1992 modell med 3 liter motoren... deilig bil, men må jo alltid finne noe å fikse på...

Check engine lyset lyser. Hvordan finner jeg ut hva som er galt og hva kan være galt? Har visstnok alltid vært slik ifølge forrige eier. Volvo klarer vistnok ikke å slukke lyset. Bilen har fulgt alle servicer hos volvo og byttet alt som skal byttes.

Kjøpte selv en 960, ganske lik din - men "norsk" og ikke US. Ikke hatt den så lenge, men er så langt godt fornøyd. I dag begynte også min check engine lampe å lyse. Skjedde mens jeg sto i en laaang kø i en tunnel, pussig. Tenkte jeg skulle ta meg en tur til en Volvo-doktor og få det sjekket - er ikke akkurat så "mekanisk" av meg.... :) Lampa har lyst en gang før også, men det var når Bilia Økern skulle sjekke noe annet for meg (en buuuuum-lyd som oppstår ved ca 50 km/t. Bilia kalte det en arbeidslyd....). Har ikke hatt 960 før, så det kan jo være at det er en "vanlig" arbeidslyd..... hehe

Iversen
22/05/10, 08:07
Kjøpte selv en 960, ganske lik din - men "norsk" og ikke US. Ikke hatt den så lenge, men er så langt godt fornøyd. I dag begynte også min check engine lampe å lyse. Skjedde mens jeg sto i en laaang kø i en tunnel, pussig. Tenkte jeg skulle ta meg en tur til en Volvo-doktor og få det sjekket - er ikke akkurat så "mekanisk" av meg.... :) Lampa har lyst en gang før også, men det var når Bilia Økern skulle sjekke noe annet for meg (en buuuuum-lyd som oppstår ved ca 50 km/t. Bilia kalte det en arbeidslyd....). Har ikke hatt 960 før, så det kan jo være at det er en "vanlig" arbeidslyd..... hehe

Det har jeg aldri hørt før. At en bil har hatt en lys som arbeidslyd. Kan tenkes det heller var "vi finner ikke ut hva det er så vi sier det skal være sånn." Bare en tanke. Har ikke så god erfaring med bilia på økern. Dem tar gjerne litt "lett" på ting om dem ikke finner feilen. Har hatt bedre erfaring med lillestrøm på den siden.

93_volvo960
22/05/10, 23:05
Det har jeg aldri hørt før. At en bil har hatt en lys som arbeidslyd. Kan tenkes det heller var "vi finner ikke ut hva det er så vi sier det skal være sånn." Bare en tanke. Har ikke så god erfaring med bilia på økern. Dem tar gjerne litt "lett" på ting om dem ikke finner feilen. Har hatt bedre erfaring med lillestrøm på den siden.

De trodde først at det kanskje var en eksoslekkasje, men kunne ikke finne noe. Ser forresten at pottene bak begynner å se ganske oppflisa/rusta ut - så det kan vel være at det kommer en lekkasje uansett i nær eller fjern fremtid.... :eek:

Lillestrøm.......kanskje jeg burde prøve dem neste gang da - er jo ikke helt uoverkommelig avstand (fra Oslo....)!

93_volvo960
22/05/10, 23:07
Den lampa slukker ikke på 960 ved å ta av polen. her må man null stille feilkoden.
Hvilket volvo verksted var det som ikke klarte å slette feilkoden? eller var et kanskje eiern som ikke ville betale for feilen og bare kjørte bilen til lampa begynte å lyse igjen? :)

Litt OT: grenrør og 3" eksos på kjærra di så får du en heftig sugemotor! Hadde makan motor som deg før. den er strupet som fxxx i eksosen. eksosen ser stor ut. men er små rør innvendig :P

Min lampe begynte, som nevnt, å lyse også nå - går ut i fra at det ikke medfører noen fare å kjøre, så lenge man ikke merker noen symptomer på et eller annet...?

Volvo144
23/05/10, 10:30
Holdt på å forske på stereoen, og da måtte vi ned med dekslene over beina på fører og passasjer. Var dårlig kontakt i den ene koblingen på passasjersiden hvor tidligere eier hadde koblet innpå en sukkerbit til ledningen som gikk inn i døra.

Når jeg starter bilen etter forskning er ferdig, har SRS lyset begynt å lyse konstant. Hva gjør jeg med dette?

Nå har jeg både Check engine og SRS som jeg ikke får bort:(

TeamBørnOut
23/05/10, 14:09
Min lampe begynte, som nevnt, å lyse også nå - går ut i fra at det ikke medfører noen fare å kjøre, så lenge man ikke merker noen symptomer på et eller annet...?
Nja, man skal ikke kjøre med den over lang tid. Den legger inn et program som heter " limp home " . kjører på litt ekstra bensin (som ikke er bra for motor og olje) for å "sikre" at motorn ikke knakker i stykker. Men du kan slette feilkoden å se om de kommer opp igjen. så kan du sjekke den da :)




Holdt på å forske på stereoen, og da måtte vi ned med dekslene over beina på fører og passasjer. Var dårlig kontakt i den ene koblingen på passasjersiden hvor tidligere eier hadde koblet innpå en sukkerbit til ledningen som gikk inn i døra.

Når jeg starter bilen etter forskning er ferdig, har SRS lyset begynt å lyse konstant. Hva gjør jeg med dette?

Nå har jeg både Check engine og SRS som jeg ikke får bort:(

Har du airbak på passasjer siden? kan hende du har fått skadet kabelen til den?

93_volvo960
24/05/10, 09:08
[QUOTE=TeamBørnOut;77409]Nja, man skal ikke kjøre med den over lang tid. Den legger inn et program som heter " limp home " . kjører på litt ekstra bensin (som ikke er bra for motor og olje) for å "sikre" at motorn ikke knakker i stykker. Men du kan slette feilkoden å se om de kommer opp igjen. så kan du sjekke den da :)

Uffda, ja - nei, jeg vil helst unngå at motor'n knakker i stykker! :eek:

Slette feilkode? Jeg antar at jeg må ha et apparatur å koble til for å få gjort det.....det har jeg ikke. Men jeg tenkte jeg skulle høre med Bilia i morgen - om ikke dem kan koble seg til Volvo'n og se hva dem kan lese ut av den. Kanskje det bare er en liten bagatell... :cool:

Mysemannen
24/05/10, 14:05
Antar det er likt som på min 91mod ang. feilkoder;
Du tar av et lite svart lokk på førersiden i motor rommet bak(?) fjærtårnet, hvor du finner diagoniseringsvertøyet, ingen apparatur nødvendig. Hold nede knappen for å slette feilkoder.

93_volvo960
24/05/10, 15:59
Antar det er likt som på min 91mod ang. feilkoder;
Du tar av et lite svart lokk på førersiden i motor rommet bak(?) fjærtårnet, hvor du finner diagoniseringsvertøyet, ingen apparatur nødvendig. Hold nede knappen for å slette feilkoder.

Fant boksen, tok av lokket - forsøkte å trykke litt. Lampa lyser fortsatt. Så da får jeg nok tusle av gårde og få "dommen" hos verkstedet til uken.... Men takk for opplysningen! Som relativt fersk Volvoeier så er det jo greit å lære seg litt nytt, steg for steg. hehe

MariusF
24/05/10, 16:29
Min motorlampe lyser også. Fikk kobla opp diagnose utstyret på et Volvo verksted. Kom opp: F/trim for mager/fet.

TeamBørnOut
24/05/10, 16:46
Fant boksen, tok av lokket - forsøkte å trykke litt. Lampa lyser fortsatt. Så da får jeg nok tusle av gårde og få "dommen" hos verkstedet til uken.... Men takk for opplysningen! Som relativt fersk Volvoeier så er det jo greit å lære seg litt nytt, steg for steg. hehe

Du må jo trykke riktig da :D De fleste verksted tar betalt for å lese av feilkoder også. 1000kr for å bruke 1 minutt selv under pannseret er jo penger spart :)
Står forklart på forumet hvordan du leser av.




Her er foresten en liste med feilkoder

Feilkoder! (Det er vist ikke alle "feil" som får "lamda/miljø/motor" lampa til og lyse!
(Volvo 960 91-95 Motronic 1.8)



Felkod Feltext Anmärkning
1–1–1 Inga fel har upptäckts av diagnossystemet
1–1–2 Fel i styrenhetet Tänder miljölampan
1–1–3 Insprutare grupp 1. Tänder miljölampan
1–1–3 Insprutningsgrupp 2 (tidigt utförande) Tänder miljölampan
1–1–5 Insprutningsgrupp 2 (sent utförande) Tänder miljölampan
1–2–1 Luftmassmätare signal Tänder miljölampan
1–2–3 Motortemperaturgivare signal Tänder miljölampan
1–3–1 Impulsgivaresignal
1–3–2 Batterispänning
1–4–3 Främre knackgivare signal Tänder miljölampan
1–5–4 EGR-system, läckage Tänder miljölampan
2–1–2 Lambdasondsignal Tänder miljölampan
2–1–4 Impulsgivare signal, sporadisk
2–2–1 Adaptiv lambdareglering, dellast Tänder miljölampan
2–2–3 Tomgångsventil signal
2–3–1 Adaptiv lambdareglering, dellast Tänder miljölampan
2–3–2 Adaptiv lambdareglering tomgång Tänder miljölampan
2–3–3 Adaptiv tomgångsreglering Tänder miljölampan
2–4–1 EGR-systemTänder miljölampan
2–4–1 EGR-system, flödesfel Tänder miljölampan
2–4–3 Spjällägesgivare signal Tänder miljölampan
3–1–1 Hastighetssignal
3–1–4 Kamaxelgivare signal Tänder miljölampan
3–2–2 Luftmassmätare fribränning
4–1–1 Spjällägesgivare signal Tänder miljölampan
4–1–3 EGR-temperaturgivare signal Tänder miljölampan
4–3–3 Bakre knackgivare signal Tänder miljölampan
5–1–1 Adaptiv lambdareglering, tomgång Tänder miljölampan
5–1–2 Lambdaintegrator Tänder miljölampan

93_volvo960
25/05/10, 12:04
Du må jo trykke riktig da :D De fleste verksted tar betalt for å lese av feilkoder også. 1000kr for å bruke 1 minutt selv under pannseret er jo penger spart :)
Står forklart på forumet hvordan du leser av.


hehe, jeg er nok litt "grønnsak" når det gjelder å fikse på bil..... :)

Jeg tenkte at jeg først skulle se om jeg fikk bort lampa! :D

Jeg leste nemlig et annet sted her inne at en hadde fått lampa når bilen sto og gikk på tomgang. Trykka bort, og "alles in ordnung" - i hvertfall var det ikke noen ny melding om noe annet....(lampa mi begynte å lyse når jeg sto bom fast i kø i tunnel, tomgangskjøring sikkert i 10 minutter. Det var to biler som hadde fått stopp i tunnelen - midt i utfartsrushet....)

Men er vel sikkert likevel et poeng å få sjekka hva slags kode som fremkommer, KAN jo være noe annet som er feil..... :eek:

Så må vel bare krype til korset og gå til anskaffelse av en feilkode-leser-dings! :D

TeamBørnOut
25/05/10, 12:07
du får ikke koblet feilkodeleser på din bil. den må leses av manuelt. å hvis du sjekker guidene under faq på forumt her så står det hvordan du gjør det. til punkt å prikke :D

93_volvo960
30/05/10, 17:44
du får ikke koblet feilkodeleser på din bil. den må leses av manuelt. å hvis du sjekker guidene under faq på forumt her så står det hvordan du gjør det. til punkt å prikke :D

Da har jeg omsider fått tid til å sjekke litt. Feilkode som kommer opp hos meg er 1-2-2. Den sto ikke i lista her, men omtalt et annet sted. Solenoid S1 open circuit?

Noen som har hatt det før? Har det noe med


Problem løst: Ny lambdasonde er nå på plass..... 1 time feilsøking, 1 time montering, 1 lambdasonde: Tja, 4 500,-. Holder vel en stund da, antar jeg......... :)

93_volvo960
06/06/10, 22:31
Kjøpte meg ny bil idag:)

960 1992 modell med 3 liter motoren... deilig bil, men må jo alltid finne noe å fikse på...

Check engine lyset lyser. Hvordan finner jeg ut hva som er galt og hva kan være galt? Har visstnok alltid vært slik ifølge forrige eier. Volvo klarer vistnok ikke å slukke lyset. Bilen har fulgt alle servicer hos volvo og byttet alt som skal byttes.


Hvordna gikk det med lampa di - funnet løsningen og lampa er sullket? Min lyser fortsatt, men skal til Bilia på tirsdag go høfre hva dem sier....

Si ifra nr du er klart mht radioen - kanskje best om du sender en sms, jeg er nok ikke så mye inne er i arbeidstiden på jobb.