PDA

Vis full versjon : 850, 2,5 TDI.Problemer med start.



Petter M
05/04/13, 23:46
Har akkurat kjøpt meg en 850,2,5TDI- Gått over 500.000km.

Kjøper fikk ikke start på den.

Fikk den hjem, å etter lading av batteri, mange forsøk på start og startgass- Så startet den...

Men, den kubbet-- etter flere forsøk, så fikk vi den til å gå. holdt den på 2000omh til den var driftsvarm. så ga eg litt mer turtall,å da kubbet den.

Fikk så start, men da gjikk den ikke på alle sylinderne. muligens bare 1? Hadde gassen i bunn, og det var såvidt motoren gikk rundt, å røykte som faen før den kubbet.

Det er byttet reg. reim ,vannpumpe,glødstift,glødeplugger,batteri,luftme ngdemåler.og motoren ser jæævla bra ut!...

Noen som kan ha en anelse om hva som er gale?
Reimen på pumpen er også skiftet og stilt inn.

Bilen var i bruk i ca 1mnd etter at alle delene ble byttet... så en dag ville den ikke starte...

Selv tror eg at den ikke får diesel på noen sylindere..Men den gjikk på alle når eg "fikk den drifstvarm"

Shaiko
05/04/13, 23:49
om den er tungstartet selv med startgass så ville jeg skjekket timingen på registeret.. veiv vs kamaksel. så sannt timingen er iorden så ville den gått på startgass uten problem.

Petter M
05/04/13, 23:56
Takk:) Men, Reg reim å pumpe reim er skiftet, og skal være riktig innstilt i følge forrige eier.
Tingen er at bilen ble brukt daglig i ca 1mnd fra tingene ble skiftet, til den plutslig ikke ville starte... Så kan "instillingen" bare dette ut på en måte liksom?

Shaiko
06/04/13, 00:08
spørs om han har fått strammet reimen riktig det da.. men om du sier den er tungstartet selv med startgass så er det ikke pga diesel tilførselen at den ikke starter..

kam hjulet på denne er justerbart. er kunn en bolt i midten så sitter hjulet på en kon på kammen. om denne ikke sitter med rett moment kan hjulet flytte på seg.

enkleste måten og finne ut av dette på er og ta vekk regreim dekselet og dekselet over diesel pumpa.. ta av hjulet til diesel pumpa fra kammen. der har du et spor som skal flukte med toppdekslelets anllegsflate.. skru motoren på merket på veiva.. du finner dette på toppen av girkassa om du tar ut en plastik propp på toppen der.. der ser du en "pil" i midten av hullet mot svinghjulet.. vri motoren til sporet i kammen flukter og se om du klarer og se merket på svinghjulet neddi det hullet på girkassa..

jerognal
06/04/13, 09:15
tipper det er feil timing på kam og pumpe. Denne motoren starter som en kule uten gløding om timing er rett.
(Et lite tips og kan være ventilen oppå dieselfilteret. Vet at de kan gi startproblemer og luft i diesel om de ikke funker.)

brynna
06/04/13, 14:18
Har sett at hobbymekkere har snudd strammer for regreima feil vei. Over tid vil da strammeren løsne og kamrem blir slakk og kan hoppe over et hakk.

Er ikke dermed sagt at det er hjemmemekket på din bil men nevner det uansett

Shaiko
06/04/13, 22:03
tipper det er feil timing på kam og pumpe. Denne motoren starter som en kule uten gløding om timing er rett.
(Et lite tips og kan være ventilen oppå dieselfilteret. Vet at de kan gi startproblemer og luft i diesel om de ikke funker.)

Om den ikke starter på startgass så starter den ikke uansett hvor bra pumpa er timet.. startgassen antenner før dieselen..
da er det antagelig timing mellom veivakselen og kammen som ikke stemmer.

også er det som Brynna sier at om stammehjulet blir strammet feil vei så vil strammehjulet løsne.. stammehjulet skal strammes mot klokka.