PDA

Vis full versjon : Forskjell på LSD- og slyngdiff



Svirre
18/05/10, 18:38
Lurer rett og slett på hva forskjellen er på en LSD- og slyng diff?
Funnet en på finn.no med 1:3,31 utveksling.

Kjører som sagt 940 TD og der er nok 1:3,72 eller no sånt. Jeg vil i hvertfall senke turtallet litt :)

volvoRsport
18/05/10, 19:14
LSD er en diffbrems, mens slyngediff er en diffsperre.

JørnM_940
18/05/10, 19:21
LSD er en diffbrems, mens slyngediff er en diffsperre.
LSD = Limited Slip Differential? Eller?

Svirre
18/05/10, 19:21
LSD er en diffbrems, mens slyngediff er en diffsperre.

Vil jeg ha noen glede av LSD framfor slyng hvis jeg vil ha sperre opptil 30-40 km/t? Kan jeg da ha LSD med x % sperre?

asdf
18/05/10, 19:42
Hvis du tenker på volvos gamle diffbremser, så består de av en fjærbelastet lamellpakke med et visst forspenn (målt i Nm). Det kreves altså en viss kraft for at det skal bli hastighetsforskjell på hjulene, ikke noe som oppgis i %.

En åpen differensial vil alltid fordele kreftene ut til hjulene likt. En slik lamelldiff vil hindre hastighetsforskjell på hjulene, men man kan fortsatt bli stående å spinne på ett hjul i visse situasjoner der det kreves mer kraft for å flytte bilen enn forspennet i diffen klarer å holde igjen.

ChrML
18/05/10, 20:05
Slyngdiffen er en locker differensial, mens LSD står for Limited Slip. Les om de forskjellige type differensialene her (http://www.offroaders.com/tech/limited-slip-lockers-differentials.htm).

Et eksempel på et tilfelle hvor kun en locker vil gjøre jobben:
q-rQTHMVAuw

JørnM_940
18/05/10, 20:09
Slyngdiffen er en locker differensial, mens LSD står for Limited Slip. Les om de forskjellige type differensialene her (http://www.offroaders.com/tech/limited-slip-lockers-differentials.htm).

Et eksempel på et tilfelle hvor kun en locker vil gjøre jobben:
q-rQTHMVAuw
Hvorfor kom han ikke opp med LSD? Er han avhengig av en viss motstand påhjulet som spinner (ikke fullt så glatt)?

ChrML
18/05/10, 20:11
Hvorfor kom han ikke opp med LSD? Er han avhengig av en viss motstand påhjulet som spinner (ikke fullt så glatt)?
Lamellene var ikke sterke nok til å skyve bilen oppover bakken med grep på kun et hjul. Det er kun lamellene som vil kunne skyve bilen oppover i det tilfellet med null grep / hjulløft på en side med en LSD.

Man kan såklart kjøre med veldig harde lameller for å til en viss grad unngå det der, men jo hardere lameller, jo mer understyrer bilen / dårligere kjøregenskaper ved vanlig kjøring og vil oppføre seg mer og mer som om den skulle hatt sveiset aksel.

mcnugget
18/05/10, 21:03
korleis vil bilen oppføre seg med locker da?
med tanke på kjøreegenskaper?

ChrML
18/05/10, 21:06
korleis vil bilen oppføre seg med locker da?
med tanke på kjøreegenskaper?
Kommer an på hvilken locker du velger og hvordan den virker.

Slyngdiffen vil oppføre seg som en helt vanlig åpen diff til du får hjulspinn på ene hjulet. Da vil den sperre 100% (locke) til du slipper gassen igjen.

En Aussie Locker fungerer på en annen måte. Den lar ikke hjula gå forskjellig fra hverandre når du gir på, dvs gir du på i en sving så ligger sperra på. Kjører du vanlig i en sving så bråker den. Med andre ord, ræva kjøregenskaper, men helt sikkert fint på en herje-240 da sperra er der med en gang du skal sladde.

En Detroit Locker har jeg ikke så mye erfaring med, men har hørt at den er ganske så lik. Bråker kanskje ikke, men den sperrer også ved pådrag i sving.

metrakit
18/05/10, 21:27
om du skal ha sperre til kvardagsbruk og herjing så kjøp truetrack.
som sakt over så fungerer f,ex aussie locker som sveisa sperre når den slår inn og dette kan gi skumle følger

f.ex gir på i sving og bilen understyrer og går rett framm elelr evt sidelengs om reva kommer ut. er litt dramatisk nå men :P

ChrML
18/05/10, 21:30
Sier meg enig i Truetrack. Men man er nødt til å kjøre med brukbar fjøring for Truetrack sperrer ikke hvis du nesten har hjulløft på innerhjulet i sladden.

asdf
18/05/10, 22:05
Jeg syns modda g80 eller vanlig lamelldiff er best å kjøre/sladde med.

TeamBørnOut
19/05/10, 05:50
lameldiffen kan man jo også få litt mere trykk på ved å bytte ut lamellene / fjørene.

Lurer på hvor mange ganger den lockern i pikupen der tåler å bli testet i den bakken :P så slemt ut mot diffen :)

ChrML
19/05/10, 05:55
lameldiffen kan man jo også få litt mere trykk på ved å bytte ut lamellene / fjørene.

Lurer på hvor mange ganger den lockern i pikupen der tåler å bli testet i den bakken :P så slemt ut mot diffen :)
Haha, satt å tenkte på det samme første gang jeg så videoen :p. Mange pickuper er levert originalt med slyngdiffen / Eaton G80 og er ikke uten grunn til at de kaller den "exploding differensial" med en gang de begynner å klatre litt smått offroad med de.

Svirre
19/05/10, 09:17
Takker for helftig deltagelse her :p

Det jeg er ute etter er en sperra aksling som kan dra begge hjule rundt f.eks. til. en sladd med utgangspunkt i 20 km/t (f.eks) Kommer ikke til å prøve å legge breisladd i 100 her :p

Ønsker bare at jeg kan ha begge hjulene i drift hvis jeg skal opp en bakke om vinteren da det ene hjulet bare vil "dra".

Om det holder med LSD med noe sperre, så har jeg tenkt riktig.

TeamBørnOut
19/05/10, 09:31
en vanlig volvo sperre holder lenge for deg da :) samme f hvordan utførsel..
får du tak i slyngediff å vil ha den til å "sperre" kjappere så er det bare å ta seg en søk så finner du info om hvordan modifisere den så den "låser" kjappere

Svirre
19/05/10, 09:35
en vanlig volvo sperre holder lenge for deg da :) samme f hvordan utførsel..
får du tak i slyngediff å vil ha den til å "sperre" kjappere så er det bare å ta seg en søk så finner du info om hvordan modifisere den så den "låser" kjappere

Skal holde mine øyer åpne :)

Selvfølgelig litt årleit med noe en kan "leike" seg med på vinteren, men samtidig er jeg ute etter lavere utveksling så jeg kan få senka turtallet litt :)

ChrML
19/05/10, 10:36
Skal holde mine øyer åpne :)

Selvfølgelig litt årleit med noe en kan "leike" seg med på vinteren, men samtidig er jeg ute etter lavere utveksling så jeg kan få senka turtallet litt :)
Slyngdiffen er ypperlig til å leike seg om vinteren :). Men 40 km/t er jo ganske lite om vinteren da :p. Når man ligger i 70-80 km/t i slake fine svinger så er det ofte veldig fristende å legge den ut :D.

henrik940
19/05/10, 11:05
Slyngdiffen er ypperlig til å leike seg om vinteren :). Men 40 km/t er jo ganske lite om vinteren da :p. Når man ligger i 70-80 km/t i slake fine svinger så er det ofte veldig fristende å legge den ut :D.

Kurrant å bare sveise fast loddet da :) Tre sting med MIG så er mye gjort.

Svirre
19/05/10, 19:33
Slyngdiffen er ypperlig til å leike seg om vinteren :). Men 40 km/t er jo ganske lite om vinteren da :p. Når man ligger i 70-80 km/t i slake fine svinger så er det ofte veldig fristende å legge den ut :D.

Det er sant :p

Men om vinteren så er det noe litt enklere å få sleng på en bil. Forrige bilen jeg hadde var et griseartig leiketøy det å selv om jeg syns det gikk litt treigt av og til xD

ChrML
19/05/10, 19:35
Det er sant :p

Men om vinteren så er det noe litt enklere å få sleng på en bil. Forrige bilen jeg hadde var et griseartig leiketøy det å selv om jeg syns det gikk litt treigt av og til xD
Sant det. Ethjulspinn var igrunn sjelden/aldri noe problem på fint sladde/snø- føre om vinteren med helt åpen diff :).

JørnM_940
19/05/10, 19:41
Er det noen fare for at man ligger i 80 km/t i sving og plutselig slår spærra inn og man havner i en snøhaug? Eller blir det ikke nok differanse på farta mellom hjula? Kommer vel an på hvor mye en slakker fjæra dette?

ChrML
19/05/10, 19:43
Er det noen fare for at man ligger i 80 km/t i sving og plutselig slår spærra inn og man havner i en snøhaug? Eller blir det ikke nok differanse på farta mellom hjula? Kommer vel an på hvor mye en slakker fjæra dette?
For å si det sånn, innmaten i diffen din går mye fortere rundt når du lukeparkerer enn når du kjører normalt i 80 km/t på landevei, eller 200 :). Går veldig sakte rundt inni der i så store hastigheter. Så den faren er der ikke med mindre du fucker opp fjøra sånn at slyngene ikke returnerer som de skal så det henger på litt inniblandt.

Men det ville nok fortsatt ikke sendt deg inni snøfonda. Kjørte med en fucka slyngdiff som var sånn en hel vinter og en halv sommer jeg, var ikke noe problem :).

JørnM_940
19/05/10, 19:52
For å si det sånn, innmaten i diffen din går mye fortere rundt når du lukeparkerer enn når du kjører normalt i 80 km/t på landevei, eller 200 :). Går veldig sakte rundt inni der i så store hastigheter. Så den faren er der ikke med mindre du fucker opp fjøra sånn at slyngene ikke returnerer som de skal så det henger på litt inniblandt.

Men det ville nok fortsatt ikke sendt deg inni snøfonda. Kjørte med en fucka slyngdiff som var sånn en hel vinter og en halv sommer jeg, var ikke noe problem :).
Ja, går vel på fartsforskjellen mellom hjula:) Skal finne meg en slyngdiff jeg også snart... men gidder ikke gi 3000 kr for en:rolleyes:

ChrML
19/05/10, 19:54
Ja, går vel på fartsforskjellen mellom hjula:) Skal finne meg en slyngdiff jeg også snart... men gidder ikke gi 3000 kr for en:rolleyes:
Neh, ikke gi mer enn 1500 kr.

JørnM_940
19/05/10, 20:09
Neh, ikke gi mer enn 1500 kr.
Nei, det er maks. Så jeg trenger en fra 940 uten abs? Eller er det samme (med tanke på speedoringen)? Bør være 3.31 også, ikke mer enn 3.54 hvertfall, har det nå og har mer en nok turtall i 80..

ChrML
19/05/10, 20:15
Nei, det er maks. Så jeg trenger en fra 940 uten abs? Eller er det samme (med tanke på speedoringen)? Bør være 3.31 også, ikke mer enn 3.54 hvertfall, har det nå og har mer en nok turtall i 80..
Samme om det er med eller uten ABS til 940. Alle speedoringene har like mange tenner uansett :).

trond745
19/05/10, 21:22
En så kaldt Volvo R-diff Hva er det, Antar at det er en ell anne form LSD- diff. Noe å satse på??

jonass
19/05/10, 22:20
Med litt effekt så knekker pinnene i lamell diffene/lsd

asdf
24/05/10, 22:04
Ja, går vel på fartsforskjellen mellom hjula:) Skal finne meg en slyngdiff jeg også snart... men gidder ikke gi 3000 kr for en:rolleyes:

Mye er du villig til å gi for en g80 med nye lamellpakker på begge sider da? Enten bare klumpen eller i aksel med 3.54:1 utveksling. 48tenners speedoring, ligger i trondheim.

JørnM_940
06/10/10, 22:33
Drar opp denne litt igjen.. hvordan vil den lamelldiffen (ikke slyng) oppføre seg om vinteren? Er snakk om å komme seg fram først og fremst, men går det an å sladde litt med den også og den sperrer?

PVT
07/10/10, 01:04
noen som har prøvd torsen diff? hvordan er denne kontra truetrack.

Joakim-G_R
07/10/10, 01:48
noen som har prøvd torsen diff? hvordan er denne kontra truetrack.

Trutrack ER en Torsen differensial. TorSen står for Torque Sensing.

Les mer på www.torsen.com .

Joakim-G_R
07/10/10, 01:50
Med litt effekt så knekker pinnene i lamell diffene/lsd

Ja. Men ofte så er det sperrer som har gått et hardt liv på 2-300 000 km også. Får disse kryssene i nytt og bedre stål også.

gull pilen
07/10/10, 14:59
skal visst være den mest kjørbare diffen for en bruksbil....
med andre ord den som oppfører seg best og lager minst lyd.....

PVT
07/10/10, 18:14
Trutrack ER en Torsen differensial. TorSen står for Torque Sensing.

Les mer på www.torsen.com .

ja det forklarer en god del .....hehe

Joakim-G_R
07/10/10, 19:32
TruTrack'en min som har "heavy preload" er visst en T2R-diff. den "vanlige" truetrack'en skal være en T2 eller T1, mener jeg det var. :)

Svirre
08/10/10, 09:38
Mye er du villig til å gi for en g80 med nye lamellpakker på begge sider da? Enten bare klumpen eller i aksel med 3.54:1 utveksling. 48tenners speedoring, ligger i trondheim.

Må bare spørre; solgt den? :)

asdf
08/10/10, 15:18
ja, den er solgt.