PDA

Vis full versjon : Diagnose 850 GLT, A2: 1-2-3 Coolant temperature sensor signal absent or faulty



Morty
03/04/13, 20:17
Har problemer med min 850 GLT, igjen.... Motor går ujevnt og har tidvis problemer med å få start. Må kjøre med høyt turtall, dvs høyrefot på gassen og venstrefot på bremsen. (automat girkasse)

Denne gang leser jeg av kode 1-2-3 i A2, og har etterhvert funnet ut at dette betyr: "Coolant temperature sensor signal absent or faulty"

Er det bare å bytte denne 'coolant temperature sensor' ??? Og hvor sitter den evt???


Oppdaget også at viser for motortemp lå helt nede (kald motor) selv etter flere kilometer kjøring.

Naske
03/04/13, 20:26
Har problemer med min 850 GLT, igjen.... Motor går ujevnt og har tidvis problemer med å få start. Må kjøre med høyt turtall, dvs høyrefot på gassen og venstrefot på bremsen. (automat girkasse)

Denne gang leser jeg av kode 1-2-3 i A2, og har etterhvert funnet ut at dette betyr: "Coolant temperature sensor signal absent or faulty"

Er det bare å bytte denne 'coolant temperature sensor' ??? Og hvor sitter den evt???


Oppdaget også at viser for motortemp lå helt nede (kald motor) selv etter flere kilometer kjøring.

Slike sensorer bruker å ligge i umiddelbar nærhet til termostathuset på de fleste biler. Nå har jeg aldri byttet denne på 850, men om jeg var deg hadde jeg fulgt øvre radiatorslange tilbake mot blokka til termostathuset og her sitter nok sensoren.

Kanskje noen andre kan gi et mer eksakt svar enn meg..

hammerpaal
03/04/13, 20:52
Har problemer med min 850 GLT, igjen.... Motor går ujevnt og har tidvis problemer med å få start. Må kjøre med høyt turtall, dvs høyrefot på gassen og venstrefot på bremsen. (automat girkasse)

Denne gang leser jeg av kode 1-2-3 i A2, og har etterhvert funnet ut at dette betyr: "Coolant temperature sensor signal absent or faulty"

Er det bare å bytte denne 'coolant temperature sensor' ??? Og hvor sitter den evt???


Oppdaget også at viser for motortemp lå helt nede (kald motor) selv etter flere kilometer kjøring.

Sitter under termostaten. En slags kobberskrue med kabel, - litt kronglete plassert.
Lønner seg nok å skifte termostaten når du først er i gang.

Naske
03/04/13, 22:02
Fant en liten DIY som du kan se på. Ser nesten ut som om du må fjerne termostathuset for å komme til.

http://www.svenska85x70klubben.se/forum/viewtopic.php?t=314

gswede
04/04/13, 09:53
Sensoren bytter du på 20 minutt, trenger ikke ta ut termostathuset for sensorbytte. Litt trangt er det men det går greit.
Smart å tømme ut litt av kjølevesken først, så slipper du søl på dynamo og strammere.

Som nevnt over her, sensoren byttes gjerne sammens med termostat, men er ikke absolutt nødvendig.