PDA

Vis full versjon : Hvor mye er mulig å dra ut av org. Fk på 98 octan??



TomX95
03/04/13, 20:12
Hei! Lurte på hvor mye folk har klart å dra ut av orginal B230fk.
Difinisjon av orginal: Helt orginal bunndel og standar 530 topp og F innsug.

Har sett pappir på 280hk med lh2.4 og Viking Specialchip.

Noen som slår dette? Bare å pøse på med bilder og tipps :)

ClassicTurbo
05/04/13, 22:28
Kommer vel ann på hva annet som er gjort. Med spesialchip, større turbo, dyser, LMM, alu cooler og større eksos burde det være mulig å dra ut over 300hk. Har sett papirer på nesten 260hk på hjul, ca 300 i motor det.

Batland
08/04/13, 11:34
Hei! Lurte på hvor mye folk har klart å dra ut av orginal B230fk.
Difinisjon av orginal: Helt orginal bunndel og standar 530 topp og F innsug.

Har sett pappir på 280hk med lh2.4 og Viking Specialchip.

Noen som slår dette? Bare å pøse på med bilder og tipps :)
Spørsmålet er hva er det du egentlig lurer på?

Er det prinsippet eller er det hvem som har giddet å gjøre det?

Hvis man er der at det er alle hestene som er av int. så er det i grunnen så enkelt.
1. SVÆR turbo.
2. Tilhørende grenrør og eksosanlegg.
3. Kam som gjør at man kan dra godt med turtall. (Det er akkurat her mange går på trynet for maks effekt på 5000 o/min tallet er ikke noe særlig når man er på hestejakt.)
4. Svær intercooler.
5. Svære E85 dyser.
6. Tilpassede chip.

Jeg ville IKKE bli sjokkert om folk effektmålte rundt 400 hester i dette landet med ett slikt oppsett. Det er tross alt ikke så alt for mye ladetrykk som må til og E85 gir effektøkning i seg selv og tåler at ladetrykket økes.

Anders Dybvadsskog
08/04/13, 11:39
Nå var vel spm med 98 oktan:)

Batland
08/04/13, 11:42
Nå var vel spm med 98 oktan:)
Ooops, det var visst det. Jaja, legge til vanninnsprut som pkt. 7 da. ;)

Anders Dybvadsskog
08/04/13, 11:46
Å fjerne e85 dyser å kjør med r dyser eller større?

TomX95
08/04/13, 12:18
Ser poenget Batland :p Bare lurte på hva faktisk folk hadde klart å dra ut. Trudde det var vrient å dra ut 300 hk med orginal 530 topp og vanlig 98 octan. Etterhvert forsvinner vell endel krefter på å trøkke inn luft pga rævva innsug og en litt dårlig topp? Har hørt fleire som påstår att ståpejernsmanifoilen er god nokk for 300 hk i massevis.

Batland
08/04/13, 15:28
Å fjerne e85 dyser å kjør med r dyser eller større?
Man må velge dysestørrelse utifra effektambisjoner.
450 ccm dyser er riktig valg til en 6 syl. motor med effektambisjoner på 450 hk. -> 300 hk på 4 syl. motor.

Batland
08/04/13, 15:46
Ser poenget Batland :p Bare lurte på hva faktisk folk hadde klart å dra ut. Trudde det var vrient å dra ut 300 hk med orginal 530 topp og vanlig 98 octan. Etterhvert forsvinner vell endel krefter på å trøkke inn luft pga rævva innsug og en litt dårlig topp? Har hørt fleire som påstår att støpejernsmanifoilen er god nokk for 300 hk i massevis.
Neida. Det er egentlig ingen problem.
"Vi" tok 480 hk på NAV (Axel power) med 940 eksosmanifold, E-manifold og uportet 531 topp. Grunnen er at "vi" klarte å dytte makseffekten opp til rundt 7000 o/min. - og selvfølgelig .......lavkomp. som tillot godt med ladetrykk og tidlig tenning. 300 hk ble, slik jeg husker det nå, passert før 1,0 BAR ladetrykk.

Det er "utrolig" hvordan effekten kommer når man har ett oppsett som flytter turtallet for maks effekt opp til hyggelig nivå. FK-drittet leverer ofte maks effekt rundt 4800 o/min. med mindre man får hjelp av boostcreep.

530 toppen er IKKE dårlig. F-innsuget er ikke noe særlig, men det stjeler ikke 180 hk i forhold til en E-manifold.
Mener at SAM leverte 150 hk trimkit til F-motoren så F-manifolden skal kunne holde til 300 hk med 1,0 BAR ladetrykk.

TomX95
08/04/13, 16:07
Neida. Det er egentlig ingen problem.
"Vi" tok 480 hk på NAV (Axel power) med 940 eksosmanifold, E-manifold og uportet 531 topp. Grunnen er at "vi" klarte å dytte makseffekten opp til rundt 7000 o/min. - og selvfølgelig .......lavkomp. som tillot godt med ladetrykk og tidlig tenning. 300 hk ble, slik jeg husker det nå, passert før 1,0 BAR ladetrykk.

Det er "utrolig" hvordan effekten kommer når man har ett oppsett som flytter turtallet for maks effekt opp til hyggelig nivå. FK-drittet leverer ofte maks effekt rundt 4800 o/min. med mindre man får hjelp av boostcreep.

530 toppen er IKKE dårlig. F-innsuget er ikke noe særlig, men det stjeler ikke 180 hk i forhold til en E-manifold.
Mener at SAM leverte 150 hk trimkit til F-motoren så F-manifolden skal kunne holde til 300 hk med 1,0 BAR ladetrykk.
Men hva inneholdt trimkittet? Kam, grenrør, powerfilter og chip?

Og mente ikke att 530 var dårlig, men med litt kanter etter maskinering trodde jeg det ikke var idielt for så høye effektuttak.

JonasS
09/04/13, 02:03
Vel.. Holset HX35 med 12`er hus, kinagrenrør (porta 940-rør gjør nok samme nytta) alucooler, siemens deka630-dyser, 90mm lmm, K/H-kam = 400ish hp (teoretisk regning eller noe..?) ved ~2 bar. Svensk trimming. Sjangsespill om man får dette oppsettet til å gå, da lmm`erns størrelse er tynet. 30% E85 er vel anbefalt for at saker og ting skal gå lettere.. "Gick hyfsat til och vara en org. sur volvo" var svaret jeg fikk da jeg spurte hvordan dette funka..:P

Videre kan man spørre seg hvor effektivt dette er når man får til 340hp på 1.3 bar og skikkelig sprut/bearbeidet topp osv..?

Øyvind G
09/04/13, 07:43
En bil går ikke bra ved å ha store tall (toppeffekt). En bil som har en kurve som er lang og jevn vil totalt sett gå bedre enn en bil som har en kurve som er formet som en A.
Hvordan ser kurven ut på oppsett som dette?

JonasS
09/04/13, 09:03
En bil går ikke bra ved å ha store tall (toppeffekt). En bil som har en kurve som er lang og jevn vil totalt sett gå bedre enn en bil som har en kurve som er formet som en A.
Hvordan ser kurven ut på oppsett som dette?

Enig med deg der, men spm. var vel hvor mye som er mulig..

.. Antar kurven såg ut som en nyttårsrakett! ;)