PDA

Vis full versjon : Liten overhaling av motoren i v70'n



Revolved
01/04/13, 20:13
Planlegger å ta en liten overhanling av B5424S2'n i min 2000 v70. 230 000km Automat. Er ny med volvo, men har skrudd en del før.
Skal bytte regreim, vannpumpe, begge veivtetninger, kamtetninger, termostat, motoriolje, oljefilter og ATF-olje.
Tenkte å heise ut motoren pga. veivtetningene pluss at det blir lettere å komme til med regreima.
Spørsmålene mine er da:

1. Kan motoren løftes opp og ut, eller må den ut nedenfra? Må girkassa være med opp, eller kan det deles i bilen?
2. Er det noe mer jeg burde bytte når jeg først er i gang?
3. Hvor får jeg tak i Orginaldeler eller tilsvarende til en bra pris? Har sett på ipdusa.com og fcpeuro.com. Havner på 5000kr pluss frakt for kun orginaldeler. Upris?
4. Noen som har noen tips om fremgangsmåte eller behov for spesialverktøy (kamlåsingsverktøy)?

gswede
02/04/13, 09:55
Du trenger ikke ta ut motoren for dette, den tas uansett ut underfra.
Det de fleste gjør når de bytter RMS (rear main seal) altså veivsealet på kassesiden, er å løsne motor, helle den ned på girside, vekk med kassen, inn med seal. Sparer deg for en masse arbeid.

Vil absolutt anbefale at du bytter veivhus ventilasjon med tilhørende slanger, samt det du kan finne av vakuumbend og slanger/rør.

Originaldeler får du billig her.. www.fcpeuro.com/

Revolved
03/04/13, 13:36
Ja jeg glemte å skrive det med veivhusvent. Tenkte å kjøpe de settet med alt av deler de selger på fcpeuro.
Så jeg må slippe ned sub-framen litt, og lure ut girkassa?

Revolved
03/04/13, 13:47
Fant en video på youtube nå, men jeg har ikke tilgang på bukk eller girkassejekk, så ser for meg at det er lettest for meg å heise ut motoren, hvis det fysisk går da?
Har gjort dette på en mondeo en gang. Det var fryktelig trangt, men det gikk. Også slipper man unna forstillingskontroll etterpå også...

mrstfu
03/04/13, 19:16
B5424S2


:eek:

Heh, du har fått motorkoden litt hulter der, iflg det du har skrevet har 4.2litersmotor på 5 sylindre:D

Går kjempefint å heise ut motor med kasse, men det er en betydelig demonteringsjobb. Om du er kjapp og vant med verktøy og sunn fornift, kan du regne minst 10 timer det, sannsynligvis mer. Men uansett, når motor er løs og hviler på motorfestene, heis den opp og tilt den gradvis ned på førersiden, så du får lurt girkassa ut fra venstre hjulbue. Når du allerede er ute med drivaksler, er ikke drivakselmansjett og bærebruforinger noen stor jobb heller, men vel verdt penga.

Revolved
03/04/13, 20:02
:eek:

Heh, du har fått motorkoden litt hulter der, iflg det du har skrevet har 4.2litersmotor på 5 sylindre:D

Går kjempefint å heise ut motor med kasse, men det er en betydelig demonteringsjobb. Om du er kjapp og vant med verktøy og sunn fornift, kan du regne minst 10 timer det, sannsynligvis mer. Men uansett, når motor er løs og hviler på motorfestene, heis den opp og tilt den gradvis ned på førersiden, så du får lurt girkassa ut fra venstre hjulbue. Når du allerede er ute med drivaksler, er ikke drivakselmansjett og bærebruforinger noen stor jobb heller, men vel verdt penga.
Trykkleif der ja :P
Men i og med at det er automat, kan jeg ikke løfte ut bare motor alene, så lenge jeg får løsna boltene på converteren? eller er det aksel med splines mellom svinghjul og coverter? Da slipper jeg unna drivaksler og forstilling tenkte jeg.
Burde man kanskje bytte tettningen bak converteren også?

mrstfu
04/04/13, 07:01
Automaten kan jeg forferdelig lite om, men jeg trur ikke det er svinghjul på de, i det minste.

C.Erstad
04/04/13, 07:46
Må løsne de 6 boltene som holder converteren for å skille motor og gir! :)

Revolved
04/04/13, 13:01
Må løsne de 6 boltene som holder converteren for å skille motor og gir! :)

Det skjønner jeg da. Men det jeg lurer på, er hvor mye girkasse og motor må trekkes fra hverandre før man kan løfte motoren rett opp. Og er det mulig?

Revolved
04/04/13, 13:02
Automaten kan jeg forferdelig lite om, men jeg trur ikke det er svinghjul på de, i det minste.

Nei du har rett. Er noe som ligner, bare tynnere, og kalles vel medbringer tror jeg.

Sollien
04/04/13, 13:12
tror ikke det er plass å la kassa stå igjen.

Sollien
04/04/13, 13:14
Fant en video på youtube nå, men jeg har ikke tilgang på bukk eller girkassejekk, så ser for meg at det er lettest for meg å heise ut motoren, hvis det fysisk går da?
Har gjort dette på en mondeo en gang. Det var fryktelig trangt, men det gikk. Også slipper man unna forstillingskontroll etterpå også...

husker du hva videoen hette?

Anders Dybvadsskog
04/04/13, 13:21
Trormdet letteste er er å løste motor og girkasse rett opp og ut, det jeg gjorde når jeg bytta motor på den, for hvis du bare skal løstne girkassamså må du ta av drivknutene og alt sånn før lilevell å da er det enklere å løfte opp alt

Revolved
04/04/13, 14:04
ok, da får girkassa bli med ut da. Renner atf'n ut når man napper ut drivakslene på automaten også?
Youtubevideo: http://www.youtube.com/watch?v=RDh5wQpZLwo
Riktignok fra V70N med T5, men det er vel ganske likt?

OlavS.
04/04/13, 17:03
har akkurat gjort samme opperasjon. det enkleste er å ta ut alt samlet ja, og så dele det fra hverandre når det er tatt ut. du trenger ikke ta av converteren for å få av kassa, men det renner ut lit mere olje om du gjør det. olje må du vel likevell fylle på før du starter opp, så det er vel ikke noen sak. det kan renne olje når du napper ut akslene, og det vill renne olje når du løfter ut :) er egentlig en veldig rettfram operasjon, bare å være nøye med ledn.nett, så du ikke roter eller skader kontakter.

mrstfu
04/04/13, 18:17
har akkurat gjort samme opperasjon. det enkleste er å ta ut alt samlet ja, og så dele det fra hverandre når det er tatt ut. du trenger ikke ta av converteren for å få av kassa, men det renner ut lit mere olje om du gjør det. olje må du vel likevell fylle på før du starter opp, så det er vel ikke noen sak. det kan renne olje når du napper ut akslene, og det vill renne olje når du løfter ut :) er egentlig en veldig rettfram operasjon, bare å være nøye med ledn.nett, så du ikke roter eller skader kontakter.

Er vel en gull mulighet til å tømme, flushe og etterfylle kassa i samme slengen?

OlavS.
04/04/13, 20:47
Er vel en gull mulighet til å tømme, flushe og etterfylle kassa i samme slengen?
jepp. det er sant! hvordan kunne jeg glemme noe så viktig?!
og husk, om du ødelegger noe, så har jeg alltids en komplett automat bil stående(Kom og kjøp, haster :P)

mrstfu
04/04/13, 20:55
jepp. det er sant! hvordan kunne jeg glemme noe så viktig?!
og husk, om du ødelegger noe, så har jeg alltids en komplett automat bil stående(Kom og kjøp, haster :P)

Eventuelt har jeg en billig M56:D

OlavS.
04/04/13, 20:55
Eventuelt har jeg en billig M56:D
jeg går og ønsker meg en M56 til hver dag som går (hint hint*)

mrstfu
04/04/13, 21:06
den har gått ca 350, aldri noe problemer i det hele tatt. siste to år før den ble demontert gikk den på Valvoline 5W30 helsynt motorolje, fikk som regel alltid lov til å bli varm før den ble belastet noe særlig. aldri lekkasjer av noe slag.

jeg forsnakket meg litt, er ikke helt sikker på om jeg vil selge i forbindelse med en eventuelt manuellkonvertering til senere... men er alltid åpen for bud:D

OlavS.
04/04/13, 21:20
hehe, hva er det du MÅ ha for den da? skal vi ta dette på PM? så vi ikke spolerer tråden hans helt stakkar?

mrstfu
04/04/13, 21:22
kom med et bud, du:D på PM, ja.

Revolved
04/04/13, 22:04
Klarer jeg kanskje å få ut mesteparten av ATF'n når jeg får tømt converteren da?

OlavS.
04/04/13, 22:14
Klarer jeg kanskje å få ut mesteparten av ATF'n når jeg får tømt converteren da?
det vil jeg tro du gjør. om du klarer å måle det du får ut, så kan du se det opp i mot hvor mye den skal holde, og dermed vite det noenlunde ;)

Revolved
04/04/13, 23:04
Will do, da sparer man seg for flushinga :P bare å fylle på ny væske :P

mrstfu
05/04/13, 00:55
burde flushe uansett. ei automatkasse er et ufattelig komplekst system kontra en manuellkasse, som er relativt enkelt oppbygd. lønner seg å spyle gjennom for å være sikker på at du får med deg all gammel olje og rusk. ikke uvanlig å bruke 15 liter olje på flushinga, i tillegg til siste påfyll.

Revolved
05/04/13, 08:51
burde flushe uansett. ei automatkasse er et ufattelig komplekst system kontra en manuellkasse, som er relativt enkelt oppbygd. lønner seg å spyle gjennom for å være sikker på at du får med deg all gammel olje og rusk. ikke uvanlig å bruke 15 liter olje på flushinga, i tillegg til siste påfyll.

Har hørt det, blir dyrt det :P Hvor selger de den spesielle olja som skal på min 5-trinns kasse, relativt billig? Er biltema fyfy?

mrstfu
05/04/13, 17:30
Har hørt det, blir dyrt det :P Hvor selger de den spesielle olja som skal på min 5-trinns kasse, relativt billig? Er biltema fyfy?

Spørs helt hvem du spør. Om du kjører som folk, vil jeg ikke si Tema er fyfy.

Hør med 850GLTsilver her på forumet. Stor temafan, og har i tillegg automat. Kan mye om det.

Erlend
05/04/13, 18:05
Alle typer atf dexron III tenker jeg holder på disse kassene ;) jeg ville ikke anbefalt tema, men den er nok brukanes. Har ikke felleskjøpet noe ok atf olje? Castrol pg redline og andre store merker ser jeg kan bli dyrt:p

Revolved
05/04/13, 20:12
Alle typer atf dexron III tenker jeg holder på disse kassene ;) jeg ville ikke anbefalt tema, men den er nok brukanes. Har ikke felleskjøpet noe ok atf olje? Castrol pg redline og andre store merker ser jeg kan bli dyrt:p

4-trinns kassene skal ha Dextron 3, men det er døden for 5-trinnskassene vistnok. De skal ha olje som oppfyller JWS 3309.
Denne gjør jo det: http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-36831/
Og er LITT billigere enn volvo sin.

mrstfu
05/04/13, 20:32
Man kan jo alltids flushe med Temaolje, og fylle opp med luksusolje.

gswede
05/04/13, 23:14
Felleskjøpet selger prima (Statoil) Dexron III, Mercon etc kvalitet autoolje i 10 literdunker for +-700 om jeg ikke husker feil..
Mer enn god nok.

Revolved
06/04/13, 13:17
Står streng advarsel overalt at det ikke må fylles noe annet enn jws 3309 olje på 5trinnskassene fra 2000 og utover.

Erlend
07/04/13, 19:57
Dexron IV da? Sjekk på castrol.no og pønsj inn reg nr så ser du fort hva som er anbefalt i tillegg:) da kan det være lettere å
Finne olje som passer;)

850GLTsilver
08/04/13, 23:26
Spørs helt hvem du spør. Om du kjører som folk, vil jeg ikke si Tema er fyfy.

Hør med 850GLTsilver her på forumet. Stor temafan, og har i tillegg automat. Kan mye om det.

Kjører Full pupp på Redline her jeg. Anbefales.
Sikkert ikke noe galt med Biltemaoljen.
Ble Redline fordi jeg fikk kjøpt den til lavere pris enn Biltema sin.
På motoren er det Biltemaolje. Null problemer.

mrstfu
08/04/13, 23:48
Kjører Full pupp på Redline her jeg. Anbefales.
Sikkert ikke noe galt med Biltemaoljen.
Ble Redline fordi jeg fikk kjøpt den til lavere pris enn Biltema sin.
På motoren er det Biltemaolje. Null problemer.

Ful pupp med Redline? En sånn pupp skulle jeg gjerne hatt og.

Revolved
10/04/13, 12:30
Da har jeg bestilt en lass med deler fra FCPeuro.com
Det blir følgende:
-Regreimsett (orginal volvo)
-Vannpumpe (orginal volvo)
-Alle kam- og veivtetninger (orginal volvo)
- Komplett veivhusventilasjonskit (orginal volvo)
- Olje og bensinfilter pluss nye tappeplugger og skiver til motor og gir. (Mahle og Bosch)
- klips til kjøleslanger på kassa (flushing) (orginal volvo)
- Termostat (Wahler)
- Servobeholder (orginal volvo)
- Pære til girspaken (automat) og pæreholder til tåkelys(orginal volvo)
- Tetning bak converter (orginal volvo)


Alt dette til en sum av 5000kr inkl. Frakt fra statene. Pluss moms da såklart, men hva ville vel ikke dette kostet på volvo da?
Meeeget greie karer, gav meg litt avslag siden jeg handlet så mye også :)

Revolved
30/04/13, 19:10
Fikk tak i 10L Toyota T-IV til 720 kr :) Kompis som jobber på toyota fikk halv pris, så da kan jeg informere om at det er 144kr/L hos toyota ;)