Vis full versjon : [LØST] C70 2007 D5 - Bytte partikkelfilter?
Ifm. med forrige verkstedbesøk på C70en prata jeg litt med kundemottaker om 120k servicen.
Jeg har blitt fortalt av noen at partikkelfilter skal byttes da. Jeg spurte kundemottaker om dette og han sa at det ikke var nødvendig på D5'en med mindre det var feilkoder osv.
Hadde jeg hatt en 2.0D eller en annen motor enn D5'en burde jeg bytte det, sa han.
Noen som kan forklare meg hvorfor?
Ifm. med forrige verkstedbesøk på C70en prata jeg litt med kundemottaker om 120k servicen.
Jeg har blitt fortalt av noen at partikkelfilter skal byttes da. Jeg spurte kundemottaker om dette og han sa at det ikke var nødvendig på D5'en med mindre det var feilkoder osv.
Hadde jeg hatt en 2.0D eller en annen motor enn D5'en burde jeg bytte det, sa han.
Noen som kan forklare meg hvorfor?
Årsaken er ganske enkel.
En 1.6 D og 2.0 D som sitter i S40 og V50 genererer ikke nok spillvarme til å drive en effektiv rengjøring av DPF
2.0 D i V70 klarer dette, samtidig som det brukes en annen type filter som ikke behøver additiv eller å byttes
D5 motoren blir på samme måte, den genererer nok varme til å bidra til en effektiv rengjøring av filteret.
Hvis du ikke bytter det kommer motoren til å gå dårligere over tid... tilslutt så nødmodus.
Er dyrt, men må gjøres :p
Ivar Hestø
02/04/13, 15:03
Noe samme som min verksmester sa, noen filter kunne gå langt, noen kortere. Kom alt an på kjørestil. Brukte ikke å skifte før det ga noen symptomer. Dette var vel og merke på 2.0D V50 da.
Stemmer det som Stig-Arne skriver her.
D5 har såkalt vedlikeholdsfritt partikkelfilter. De mindre motorene har ikke det, og bruker i tillegg additiv-væske som må etterfylles hver 60' km.
De vedlikeholdsfrie partikkelfilterene kan holde mange hundre tusen km uten problemer. En eller annen gang vil det gå seg så tett at det ikke regenerer seg selv lenger, og da må det byttes. Når dette skjer, avhenger av kjørestil og soting i motor.
Det hender at ved ved mye småkjøring, så vil ikke partikkelfilteret få nok temp til regenere seg selv. Om dette pågår over lengre tid, kan filteret bli for tett til at motoren klarer å rense det. Da må Vida kobles inn og kjøre tvangs-regenering. Da ligger motoren på 3000-3500 rpm i 30-45 minutter, for å brenne rent filteret.
Ville ikke bekymret meg over partikkelfilteret ditt ;)
Ivar Hestø
02/04/13, 16:47
Det ble gjort hos meg for 4 uker siden, selv om bilen hadde vært på en 70 mils tur. Var sånt som skjedde i ny og ned, men ble som nytt etter tvangs-regenerering.
Stemmer det som Stig-Arne skriver her.
D5 har såkalt vedlikeholdsfritt partikkelfilter. De mindre motorene har ikke det, og bruker i tillegg additiv-væske som må etterfylles hver 60' km.
De vedlikeholdsfrie partikkelfilterene kan holde mange hundre tusen km uten problemer. En eller annen gang vil det gå seg så tett at det ikke regenerer seg selv lenger, og da må det byttes. Når dette skjer, avhenger av kjørestil og soting i motor.
Det hender at ved ved mye småkjøring, så vil ikke partikkelfilteret få nok temp til regenere seg selv. Om dette pågår over lengre tid, kan filteret bli for tett til at motoren klarer å rense det. Da må Vida kobles inn og kjøre tvangs-regenering. Da ligger motoren på 3000-3500 rpm i 30-45 minutter, for å brenne rent filteret.
Ville ikke bekymret meg over partikkelfilteret ditt ;)
Takk for bra svar.
Jeg ser i VIDA at man kan gå inn å tvangsstarte brenning av partikkelfilter samt endre på brennetida.
Regner med at dette ikke er noe som trengs å gjøres før (som du/dere skriver) motoren begynner å få skikkelig kols.
Takk for alle svar, da bekymrer jeg meg ikke for dette.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.