PDA

Vis full versjon : Høyt vanntrykk i b230fk



MrTjerbo
01/04/13, 16:07
Hei. Jeg sliter med høyt vanntrykk i bilen min. Kjører uten termostat, men det skal vel ikke ha no å si?
Vann avkjølt 15g turbo. Har hørt at det kan være sprekk i slange til varme apparatet, eller sprekk i ekspansjons tank. Har grønt lokk, men trur det er ødelagt. Har prøvd vanlig grått lokk, og det hjalp litt, men det lekker vann.

Noen som har noen meninger om hva det kan være? :)

Steelseries850
01/04/13, 16:42
Jeg hadde det samme problemt med min ! det evt sprekt topppakning eller så har du sprek i toppen ! bytt topp å topppakning vil du slippe detta ! :)

Har du bytta toppakning ?
har du porta topp ?

MrTjerbo
01/04/13, 18:06
Takk for svar. Er en preppa topp for 300hk. 531 med vx3, porta, andre ventiler, doble ventilfjører. Pakka om for ca 10000km sia, men forsterka topp pakning. Men det kan jo være grunnen. Ikke no vann i olja eller omvendt.

Steelseries850
01/04/13, 23:20
Hvem er det som har porta toppen ? evt porta fornærme vann kanala ? sprekk i toppen kan skyldes varme ?

Hvor mye trykk kjører du på evt ?

MrTjerbo
02/04/13, 09:38
Arild Brovold som har porta. Vet ikke hvor mye han har porta den toppen, men han har jo porta mange andre topper uten problemer. Jeg har ikke hatt bilen på to år, så jeg vet om han kan ha kjørt den varm.

Kjører på 1.1

Øyvind G
02/04/13, 09:53
Hvor høyt trykk får du? Er det så høyt at det det grønne lokket åpner (1,5bar)?

MrTjerbo
02/04/13, 11:34
Jepp, det kommer MYE kjølevæske ut av lokket. Prøvde med et grått lokk, og det hjalp litt, så det grønne er ihvertfall kæss.
Men når jeg tar av slangen fra radiatoren som går til ekspasjonstanken, så var det ganske høyt trykk.

Hvis jeg starter den og lar den gå på tomgang, så skjer det ikke noe. Kjører jeg vanlig og rolig blir det litt trykk. Mater jeg på og tar noen drag så er det enda høyere trykk og lekker mengder med kjølevæske

Øyvind G
02/04/13, 11:57
Det blir ganske høyt trykk i kjølesystemet, men ikke over 1 bar.

På en bil har jeg hvert borti at kjølingen til turboen varmer opp vannet så mye at det koker i ekspansjonstanken. Løsningen her var å flytte rørene/slangene til kjøling av turbo. Dette har jeg kun hvert borti på den ene bilen. Kanskje dette er tilfelle hos det? Er vanntemperaturen normal på måleren inni bilen?

MrTjerbo
02/04/13, 12:16
Jeg kan ta på vannet, så det koker ikke, så trur ikke at det er det som er problemet.

Vanntempen inni bilen er normal eller lavere, pga jeg kjører uten termostat

Øyvind G
02/04/13, 12:35
Hvordan er temperaturen når termostaten er montert?
Hadde du hatt problemer med sirkulasjon, så ville jeg trodd at du også hadde hatt prøblemer med dårlig kjøling/høy temperatur.

Tinnsoldaten
02/04/13, 13:17
Lukter det eksos/bensin av kjølevæska? Hadde samme problemet på en BMW, der var toppen sprukket.

MrTjerbo
02/04/13, 13:33
Hvordan er temperaturen når termostaten er montert?
Hadde du hatt problemer med sirkulasjon, så ville jeg trodd at du også hadde hatt prøblemer med dårlig kjøling/høy temperatur.

Det har ikke vært termostat på den på 2.5 år, da jeg bygde motoren sist. Kan sette inn en og sjekke.

Temperaturen har aldri vært noe problem. Jeg raste forrige topp på Rudskogen en gang, kjørte hull i eksos porten. Blokka ble ikke plana da, men jeg sjekka over med en rett tolk og den var bra.

MrTjerbo
02/04/13, 13:35
Lukter det eksos/bensin av kjølevæska? Hadde samme problemet på en BMW, der var toppen sprukket.

Jeg har ikke lukta så ille mye på kjølevæska. Kan lukte når jeg kommer hjem fra jobb, men har ikke lagt merke til noe.

Rusa opp bilen til 2-3k rpm, var litt fukt i eksosen bak, men det forsvinner ikke noe vann, utenom når det blir for høyt trykk så det renner over i ekspasjons tanken

Tinnsoldaten
02/04/13, 13:47
Akkurat det samme som på BMWen jeg hadde. Der gikk kompresjonstrykket i kjølevæska, men det gikk ikke vann i olja eller sylindrene.

MrTjerbo
02/04/13, 13:50
Akkurat det samme som på BMWen jeg hadde. Der gikk kompresjonstrykket i kjølevæska, men det gikk ikke vann i olja eller sylindrene.

Ahh, da får jeg ta av toppen og sjekke. Takk for tips :)

Steelseries850
02/04/13, 16:45
Etter jeg har lest du har skrevet osv kan det være sprek :( hadde samme problemmet ! send den til oslo motor service så kan de trykk teste den :D