PDA

Vis full versjon : Lurer på senk, noen som har bilder?



Jimmen
31/03/13, 23:16
Hei.

Noen som har bilder av sin V70 med senk?
Vil egentlig bare se hvor lav bilen egentlig blir, jeg skal bytte dempere nå til kliss nye gass dempere og er redd bilen blir skyhøy! :rolleyes:

Men, 40mm blir kanskje litt for lavt.
Kunne tenkt meg 30mm eller noe, da bare fjærer da jeg ikke vil ha for stiv bil..

Ola Hagen
31/03/13, 23:52
X 1, vurderer det selv jeg og. Men er litt trege til å svare de folka her inne i påsken gitt..

EDIT jimmen, hvis demperen gjør bilen høy da har du fått feil dempere, fjøra holder bilen i bestemt høyde mens støtdempere demper ujevnheter i veien uten at du skal sprette av veien.

Vatnehol
01/04/13, 03:52
dere trenger litt oppklaring rundt dette. dempere bestemmer ikke høyden på bilen, og heller ikke noe med stivheten så lenge det ikke er skikkelige sportsdempere, og gjerne med rebound(strupe ventil for returolje, ikke stivhet som mange tror), fjørene derimot de bestemmer høyde, de holder bilen oppe, og de er stivheten! komfort fjører er myke, og fjører med sportslige egenskaper er knall harde. demperene demper slaget fra hull og ujevnheter i veien og holder bilen stabil(stabiliserer masse i bevegelse). uten dempere hadde bilen bare gynget uansett om du hadde hatt comfort fjører eller sports fjører.

original demperene våre er sachs gass dempere, på pa2 chassi.
eneste 4c, det er monroe dempere.
nivå reg vet jeg ikke hva merke det er.

eneste demperen kan forandre høyde på bilen er visst skålen som fjøra sitter i ikke har samme plassering som original demperen, evt lavere eller høyere, vanlig feil med bytte av dempere er at folk ikke får fjøra skikkelig i øvre fjørsete foran, og bilen blir høyere pga det.
det er ikke bra. og må utbedres øyblikkelig og må for all del ikke kjøres med.

Ola Hagen
01/04/13, 07:18
Joda, skjønner det. Men ser at man kan få med adapter til nivåreg bak, på 35mm senkesett. Men hva med foran? Vil ikke det bunne i støtdemperen der? Fint hvis det kjem bilder av forskjellige høyder på senkesett montert på bil også.

Jimmen
01/04/13, 10:11
dere trenger litt oppklaring rundt dette. dempere bestemmer ikke høyden på bilen, og heller ikke noe med stivheten så lenge det ikke er skikkelige sportsdempere, og gjerne med rebound(strupe ventil for returolje, ikke stivhet som mange tror), fjørene derimot de bestemmer høyde, de holder bilen oppe, og de er stivheten! komfort fjører er myke, og fjører med sportslige egenskaper er knall harde. demperene demper slaget fra hull og ujevnheter i veien og holder bilen stabil(stabiliserer masse i bevegelse). uten dempere hadde bilen bare gynget uansett om du hadde hatt comfort fjører eller sports fjører.

original demperene våre er sachs gass dempere, på pa2 chassi.
eneste 4c, det er monroe dempere.
nivå reg vet jeg ikke hva merke det er.

eneste demperen kan forandre høyde på bilen er visst skålen som fjøra sitter i ikke har samme plassering som original demperen, evt lavere eller høyere, vanlig feil med bytte av dempere er at folk ikke får fjøra skikkelig i øvre fjørsete foran, og bilen blir høyere pga det.
det er ikke bra. og må utbedres øyblikkelig og må for all del ikke kjøres med.

Ikke helt tett i pappen her heller.. :D
Men, idag har bilen ganske så slitte dempere, og bilen vil bli betydelig høyere når det kommer helt nye på uansett.

Øyvind G
01/04/13, 10:28
Ikke helt tett i pappen her heller.. :D
Men, idag har bilen ganske så slitte dempere, og bilen vil bli betydelig høyere når det kommer helt nye på uansett.

Nei. Som det blir sagt over her blir ikke bilen din høyere ved å skifte støtdempere.

Jimmen
01/04/13, 16:04
Nei. Som det blir sagt over her blir ikke bilen din høyere ved å skifte støtdempere.

Så du sier at dempere som er slitte, og lekker IKKE hever opp bilen?
Min bil er ivertfall 2cm for lav bak, pga dempere som svetter!

Såklart, ikke høyere enn orginalt, men høyere enn hva den er idag..
Kverulanter ;)

Mikael
01/04/13, 16:41
Selvom du tar av demperne på bilen, har det absolutt INGEN innvirkning på høyden på bilen når den står stille.

Øyvind G
01/04/13, 17:18
Så du sier at dempere som er slitte, og lekker IKKE hever opp bilen?
Min bil er ivertfall 2cm for lav bak, pga dempere som svetter!

Såklart, ikke høyere enn orginalt, men høyere enn hva den er idag..
Kverulanter ;)

Ja, det er akkurat det jeg sier. Demperen er der for å dempe. Ikke for å holde bilen oppe.

Martin.S
01/04/13, 19:28
Så du sier at dempere som er slitte, og lekker IKKE hever opp bilen?
Min bil er ivertfall 2cm for lav bak, pga dempere som svetter!

Såklart, ikke høyere enn orginalt, men høyere enn hva den er idag..
Kverulanter ;)

Lurer på om det er noe her som ikke henger helt på greip. Kan du lese igjennom det du har skrevet en gang til og kanskje vurdere å høre på de som prøver å forklare deg hvordan det faktisk funker?

Jimmen
01/04/13, 20:24
Lurer på om det er noe her som ikke henger helt på greip. Kan du lese igjennom det du har skrevet en gang til og kanskje vurdere å høre på de som prøver å forklare deg hvordan det faktisk funker?

Nå begynner jeg og føle meg fryktelig dum her.

Så dere mener altså at selv om man virkelig tar alle 4 støtdempere AV bilen, blir den akkurat like høy som med dempere?
Så siden bilen min har seget på bakenden, er det IKKE dempere, men fjører som er slappe?

For jeg vet med 100% sikkerhet at dempere er deffekte bak.

Om dere er seriøse og ikke tar en aprilsnarr for meg føler jeg meg veldig flau her nå..

Mikael
01/04/13, 20:28
Om du hadde hatt separate fjærer og dempere, og hadde så tatt av alle 4 demperne, ville den fortsatt vært like høy ja.
Blir litt vanskelig å ta av demperne når man har fjærbein, og fortsatt montere sammen med fjærer, men du skjønner cluet.
Demperne har absolutt ingen innvirkning på høyden på bilen, de vil kun stabilisere massen..

Ola Hagen
01/04/13, 20:29
Nå begynner jeg og føle meg fryktelig dum her.

Så dere mener altså at selv om man virkelig tar alle 4 støtdempere AV bilen, blir den akkurat like høy som med dempere?
Så siden bilen min har seget på bakenden, er det IKKE dempere, men fjører som er slappe?

For jeg vet med 100% sikkerhet at dempere er deffekte bak.

Om dere er seriøse og ikke tar en aprilsnarr for meg føler jeg meg veldig flau her nå..

fjærene har den jobben med å bære bilen mens støtdemperen har jobben med å bremse bevegelsen når fjæren bli pressa sammen av bilens vekt i i humper eller ujevnheter.

Hvis du ser for deg en hoppestokk, uten støtdempere så funker fjærene på bilen som en hoppestokk, ikke så voldsomt mye, men nesten.

Og på v70n så har de fleste slik demper som heter nivåreg/nivåmat dempere, de fungerer slik at når du laster på i bagasjerommet eller setter på en henger, så vil de pumpe seg litt opp mens du kjører i humper, og da vil bilen løfte seg opp til original høyde bak, selv med last.

Ola Hagen
01/04/13, 20:34
OG, jeg sjekket med BCB om priser for de adaptere som man monterer på den nedre festet til nivåreg demperen bak ved senking og bruk av originale dempere, den var ikke voldsomt billig hell, kosta 1650kr paret.

Jimmen
02/04/13, 00:08
Hmm.. Jeg har ikke nivomat i min heldigvis!

Jajja, da har jeg tydligvis driti på leggen litt, å må invistere i fjærer og da, var sikker på at dempere som gjorde bilen litt lav bak.
Menmen, får kjappe og bestille fjærer samtidig som de blir bytta da.

Men, noen som har noen bilder?