PDA

Vis full versjon : STYGG ULYD i V70 1999 2,5 tdi



Thomas sletten
31/03/13, 20:22
Hallo, ei venninne har en V70 diesel som fikk trøbbel i dag, bilen starta og så inn i et kryss så døde den akkurat som om hun kvælte bilen, men det er jo automat..
Så starta den igjen og den fikk en utrolig stygg lyd, jeg har ikke sett på det selv enda, men tenkte dere kanskje viste noe svakheter her, har ett bilde av hvor ulyden kommer fra, trenger sårt hjelp..

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2449.jpg

Revolved
31/03/13, 23:38
Regreima det der...

Christian
01/04/13, 01:48
Nja, pumpereima. Ville ikke kjørt med bilen før jeg fikk det sjekka, vet du om reimene er bytta i tide?

jerognal
01/04/13, 08:29
Der du hører lyden er pumpereimen. ingen fare for toppen, men du bør sef. sjekke ut ting der. Kan f.eks være et strammehjul eller slikt som har tatt kvelden. Dieselreima skal skiftes sammen med reg. reima. Om ikke det er gjort er den sikkert helt utslitt. Sist eg skiftet på 90.000 var reg.reima helt fin men pumpereima var helt ferdig. Tror boken egentlig sier at pumpereima skal skiftes oftere enn reg. reima.....
Og skift alle løpehjul-strammehjul samtidig.

cosworth
01/04/13, 08:32
Det er riktig som Christian sier, det der er Pumpereima.
Lite sansynelig for at du ødelegger no mere av motoren, men hvis reima har hoppa over så er det ofte en sammenheng mellom denne og regreima, så ville sjekka denne føre jeg kjørte videre iallefall..
Tipper vel på at det er et løpehjul eller pumpa som har havarert i dette tilfelle. hvis du er sikker på at lyden kommer herfra.

Thomas sletten
01/04/13, 11:18
Reg reima? sitter den på den siden av motoren? på min så sitter den i andre enden ? mener jeg har girkassa mi mot bateriet? og at regreima sitter motsatt? :)

850GLTsilver
01/04/13, 14:05
Reg reima? sitter den på den siden av motoren? på min så sitter den i andre enden ? mener jeg har girkassa mi mot bateriet? og at regreima sitter motsatt? :)

Er vel reg-kjede på disse, er det ikke? VAG denne motoren.
Volvos egne har vel reim og på "fremsiden" av motoren ja. Altså fra batteriet.

(Aner ikke altså. Kjører ikke solar jeg :) )

brynna
01/04/13, 16:53
Er dette en vag diesel har den nok reim desverre. Pumpereim til venstre mot gir, og kamrem på høyre side. (Når du sitter i bilen)
Volvo sin egen diesel (2,4 d5) kom i 2002

Sagen
02/04/13, 05:43
Mest sannsynlig reimer ja... men, det kan også være svinghjulet. Disse har et såkalt "dobbelmasse svinghjul" (vibrasjonsdempende). Den ytre delen er vulka på den indre. Dette røyk på min, og det høres slett ikke bra ut når det skjer... Uansett, ikke start motoren igjen før dere har funnet ut hva som er feilen.

cosworth
06/04/13, 19:32
100% sikkert at det er reimer ja, har bytta endel av disse.
reg. reima sitter på bilens høyre side, pompe reima på motorens venstre side( mot gearkasse)
Ang. kjede på vag som det blir sagt her, så er det feil, på f.eks. transporter som har tilnermet lik samme motor så har den også reimer.
Men det er riktig at dette er en VAG. motor :)
Ang. tomasse svinghjul, så er jeg litt usikker på dette, mente på at det kun var på man. gearet biler å ikke automatgear, jeg har iallefall aldri sett det før. men jeg skal ikke sette penger på det, skal forøverig bytte gearkasse på min -2000mod. snart, så kan se hva som står på den.

Sagen
08/04/13, 06:03
Mener å huske de kalte det dobbelmasse svinghjul. Any way.. Flersporskiva til reima (dynamo etc.) er vulket på svinghjulet. Vulkinga her røyk. Har hørt at det har skjedd på VAG/Audi også (ikke så rart, siden det er samme maskin). Det som skjer, er at reimhjulet vil slure på vulkinga. Det luktet svidd, og bråka ikke reint lite. I tillegg til at reima begynte å dra skjevt, og reima begynte å gnage på dekslene til reg.reima. Får man flersporsreim tugga inn i reg.reima blir det fint!!!