PDA

Vis full versjon : hvilken clutch må jeg gå over til?



Bjørnstad
18/05/10, 10:50
etter og ha vært og mappet bilen så merker jeg at den slurer litt på 3 gir når man gir på. også vis man clutcher den ut på 3 gir.

jeg kjører nå med ei Bmw ZF kasse med 4 puca sinterlammel og
Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 3395:-

kjørt med dette i et halvt år litt i fjor sommer og litt i år. så så slitt kan det jo ikke ha blitt.
hk i bil har ikke blitt bremset men dette skulle være fint clutch sett til 300hk
tenkte kanskje og skifte svinghjul eller fått frest annlegsflata for lammelen for og se om det hjelper er dette noe vits? nytt svinghjul det beste?

jonass
18/05/10, 11:26
Få nye flater hjelper. Men og prøve trykke trykkpltata er et must

Bjørnstad
18/05/10, 14:00
Få nye flater hjelper. Men og prøve trykke trykkpltata er et must

da får jeg prøve og få noen til og ta av litt på flata på svinghjulet.
prøve trykke trykkplata? hvor får man gjort dette?

Berg Performance
18/05/10, 14:04
Synes nesten det var litt merkelig at den trykkplata med sinterclutch skulle slure ved 300 hk ? Motoroppsett ?

Bjørnstad
18/05/10, 14:17
Synes nesten det var litt merkelig at den trykkplata med sinterclutch skulle slure ved 300 hk ? Motoroppsett ?

det synes jeg også.
her er litt kjapt og enkelt hva motor består av
B230ETblokk
nye lager og pakninger
FK råder og stempler med nye stemelringer
531 topp lett portet med A kam
ford dyser som sku fløde like mye eller mer en R dysene på 3 bar
portet 940 grenrør med t3/t4 turbo A/R63 på eksos og A/R50 kjører 1.2 i trykk.
autronic sm4.

asdf
18/05/10, 14:59
Spørs om det har vært varmt til clutchen din, så den har mistet litt spenn og herja med anleggsflatene.

En sinterlamell er jo kanskje litt tykkere enn org. lamell, så da må man kanskje space ut trykkplata litt for å få rett press på sakene.

TeamBørnOut
18/05/10, 16:56
Nye flater med riktige mål. så bør man shimse opp trykkplaten så den får riktig press!(det beste). det er ikke alltid at "standar" er bra. er ofte at noen opplever at den nye lamelen slurer noen uker for å så ta skikkelig tak. da har man ofte slitt ned lammelen og trykkplaten er på sitt sterkeste. men dette kan variere veldig. fra trykkplate til trykkplate. Ski motor verksted kan fikse dette (gjorde det på mitt første svinghjul han fikset til)

Bjørnstad
18/05/10, 19:05
Nye flater med riktige mål. så bør man shimse opp trykkplaten så den får riktig press!(det beste). det er ikke alltid at "standar" er bra. er ofte at noen opplever at den nye lamelen slurer noen uker for å så ta skikkelig tak. da har man ofte slitt ned lammelen og trykkplaten er på sitt sterkeste. men dette kan variere veldig. fra trykkplate til trykkplate. Ski motor verksted kan fikse dette (gjorde det på mitt første svinghjul han fikset til)

oki da får jeg prøve dette.
kjøpte sterkeste trykkplate og 4 puca sinter for det skulle jo være ganske rått og tåle en del hester, var snakk om 350-400hk var nok ikke noe problem.

mye hk skal det egentlig tåle?

jonass
18/05/10, 19:30
Burde holde ca500nm, men som sagt få shimsa trykkplata riktig så skal du se det blir bedre

Bjørnstad
18/05/10, 19:49
Burde holde ca500nm, men som sagt få shimsa trykkplata riktig så skal du se det blir bedre

oki. ja skal få gjort det. hva skal jeg shimse med? skiver?

asdf
18/05/10, 19:51
Det er vel det letteste. Hvis ikke kan du jo finne ut hvor mye ut/inn trykkplata skal og dreie av anleggsflata til enten lamellen eller trykkplata, avhengig av hvilken vei du skal. Men somsagt så er vel sinterlamellen din tykkere enn en vanlig organisk lamell?

jonass
18/05/10, 20:04
Litt dumt og tilpasse svinghjulet mot trykkplate og lammel, da må det jo dreies om hvergang man bytter clutch noe man like så godt venne seg til med sinter.
Enklest og shimse opp hvergang

Bjørnstad
18/05/10, 20:07
Det er vel det letteste. Hvis ikke kan du jo finne ut hvor mye ut/inn trykkplata skal og dreie av anleggsflata til enten lamellen eller trykkplata, avhengig av hvilken vei du skal. Men somsagt så er vel sinterlamellen din tykkere enn en vanlig organisk lamell?

skal få demontert girkassa i løpet av uka så skl jeg se om jeg finner det.
ja lammelen var vel litt tykkere en den orginale som satt der.

Bjørnstad
18/05/10, 20:08
Litt dumt og tilpasse svinghjulet mot trykkplate og lammel, da må det jo dreies om hvergang man bytter clutch noe man like så godt venne seg til med sinter.
Enklest og shimse opp hvergang

må vel ikke tilpasse hver gang jeg bytter til samme lammel?
kan jo prøve det først

ChrML
18/05/10, 20:22
må vel ikke tilpasse hver gang jeg bytter til samme lammel?
kan jo prøve det først
Nja, men må jo dreie det av hver gang du bytter clutsj for Sinter lameller spiser svinghjul til frokost... :p Blir raskt slitekant, spesiellt hvis du prøver å slurre mye.

jonass
18/05/10, 21:12
Du burde jo shimse hvergang da trykkplate og svinghjul blir slitt/ dreies av.

VolvoR-Sport
19/05/10, 10:30
snakka med pedersen ang shimsing engang, å han anbefalte 0.8mm shimsing for å få rett spenn. jeg kjørte med vanlige m6 skiver som spacere og det slura aldri..

Bjørnstad
19/05/10, 11:52
snakka med pedersen ang shimsing engang, å han anbefalte 0.8mm shimsing for å få rett spenn. jeg kjørte med vanlige m6 skiver som spacere og det slura aldri..


har fått tak i et svinghjul fra en K motor som ikke var slitt. det var rett og fint på anlegsflata. så skal prøve med dette tenkte jeg også shimser jeg vis det trengs. skal prøve med med 1 m6 skive rundt s får vi se åssen det går:)

turb00le
19/05/10, 12:31
Her står det åssen clutchen shimses riktig inn:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

Tror det må produseres en sånn "målesylinder/vekt".

jonass
19/05/10, 12:38
Det er aldri noen fasit på hvor mye man skal shime, ingen trykkplater er like

volvo240v8
19/05/10, 22:37
Jeg anbefaler og ta av svinghjulet, har nettopp fått det gjort.

Magic man ordner dette :)

Shimser du så kan du få problemer med at trykkplata kommer for langt ut og at den ikke frir ut.