PDA

Vis full versjon : 02 V70 med el-feil i lysbryter?



Nyland
31/03/13, 09:14
Hei!

Har kjøpt en 02 v70, og har underlig(e) el-feil.

- I lysbryteren har man den grønne dioden på parklys, denne lyser ikke.
- Lysdioden i spredere og tåkelys lyser heller ikke når de er skrudd på.
- El-vinduene fungerer, men plutselig reagerer ikke knappene på hovedpanelet.
- Samme gjelder el-speil
- Elektrisk sete fungerer, men innimellom jukser det og er helt dødt.

Er det en sammenheng mellom disse feilene, evnt. noen som har noen gode tips på hva jeg kan sjekke/gjøre for å finne ut av det?

på forhånd takk!

Torsen67
31/03/13, 09:50
Merkelig at du kommer med dette nå. I går begynte venstre vindu å leve sitt eget liv når jeg skulle lukke det. Da gikk det opp og ned ukontrolert og stoppet til slutt midt på. Prøvde på nytt og da lukket det seg. Låste så bilen og gikk, men så at parklys sto på. Gikk for å slukke det, men bryteren sto på "av". Vred bryteren på og av igjen. Da slukket det.

Får følge litt med i denne tråden;)

degocostly
31/03/13, 11:02
Vinduet mitt lever også sitt eget liv når jeg lukker det med auto-funksjonen. Det skal gå å nullstille "stoppestedene" med vida/dice

Vatnehol
01/04/13, 03:37
fekk problemer med vinduene mine etter ett verksted monterte feil speil på bilen min.
eneste som hjalp var dette fra swedespeed sit r forum, og hver gang det skulle kødde seg igjen, så gjør jeg dette, fungerer alltids.


ida schmida....try this:
1. Engage the auto-down function and remove fuse 11C/5 (for driver's side) or 11C/4 (for passenger side) (located in the driver's side dash fusebox) during window movement.

2. Install fuse back into position.

3. Engage the auto-up function and hold it engaged for 5 seconds after the window has reached the fully closed position.

4. Verify window is now working properly.

5. If this procedure does not work, a scan tool that can access the Passenger Door Module (PDM) and Drivers Door Module (DDM) will be needed.
--------
The auto up or down function will be engaged if the button is pulled to the second step. The first step is for manual operation. This procedure can be used for driver and passenger windows.

bedre forklart:

YES! Vida schmida! You were right, garbergtsi!

First time I tried this tonight in my XC90 it didn't work, I realize now that I didn't follow it exactly (was going by memory), however, with some trial and error I got it working! In my case it was the driver's window, and here's what I did:

1. Ignition on pos.II (no reason for II vs. I, it's just what I happened to do).
2. With fingers on the fuse puller on fuse#5 (LH door module) initiated Auto-up driver's window with LH door module button.
3. As soon as window reached top (and before it started to auto-down) I pulled the fuse.
4. Turned off ignition, and waited 30 seconds.
5. Replaced fuse.
6. Ignition back to pos.II.
7. Tried auto-down, did not work, only manual down worked, used manual down to get window all the way down.
8. Tried auto-up, did not work.
9. Got window to top with manual up.
10. Tried auto-down, worked!
11. Tried auto-up, WORKED!
12. Done, fixed, smiling!
13. Ignition off, waited, ignition back on, tested and all good.
14. Tested other windows from LH Door Module, and all is good.

Ref http://forums.swedespeed.com/showthread.php?140864-how-to-do-power-window-calibration

Nyland
02/04/13, 16:59
Takk for svar!!
Skal sjekke ut dette etterpå, men jeg mangler som sagt lys i tåkelys/kurvelys og lysbryteren.

Noen som veit hva det kan komme av?

FroBe
02/04/13, 20:12
Lysbryteren er en datamodul med tre ledninger. 12V strøm, jord og en CAN-bus datakabel direkte til CEM.
Dermed er problemet enten lysbryteren eller CEM.
Periodiske uforklarlige problemer med CEM kan også skyldes dårlige jordinger i systemet eller dårlig batteri.
Elektrisk koblingsdiagram for bilen din finner du her (http://www.vccn.no/dokumentasjon/Brosjyrer-info/slettes/S60-V70N-S80/tp3950202_s80_v70_late_edition_wiring_diagrams_sec tion_3_39.pdf), husk at det meste er datastyrte moduler/bokser som kommuniserer med CAN-buss.