PDA

Vis full versjon : Hvordan fjerne gammel polish i fra plastlister?



Torsen67
30/03/13, 10:57
Forrige eier har slurvet godt på min v70. Sitter igjen en del polish på listene rundt baut. Skal sette de inn med Politrol, men vil få de renset først. Noen tips?

Edit: ser nå også at dette gjelder nedre felt under dører og støtfangere. Hverken lister eller de nedre feltene er lakkerte.

todleif
30/03/13, 14:46
Ein sterk blanding eller ublanda Surfex skal antagligt fungere.

Torsen67
30/03/13, 19:33
Ok, får prøve surfex. Men er det noe de har på bensinstasjoner som er verd å prøve. Tenkte dette kunne ha vært en fin jobb i solveggen i morgen.

kermitt
30/03/13, 20:11
Spyl med varmvann fra høytrykk.

Torsen67
30/03/13, 21:40
Spyl med varmvann fra høytrykk.

Har prøvd. Funker dårlig.

kermitt
30/03/13, 21:47
Mer varme og prikkbort.

Torsen67
31/03/13, 10:01
Etter å ha googlet litt så er det mange som anbefaler isopropanol. Har dette i garasjen, så skal prøve dette i dag.

Øyvind G
31/03/13, 10:19
Dette kan sitte utrulig godt. Jo mer strukur du har i plasten jo vanskeligere er det å fjerne.
Selv har jeg bedre erfaring med Surfex og børste enn med Isopropanol, men prøv gjerne beggedeler. En børste som ligner skobørste elleg neglbørste kan fint brukes til å "jobbe" produktet ned i porer/struktur i plasten.

Etter en rens som dette kan plasten blit ganske matt så det er greit å ha en plastfornyer tilgjengelig.
Edit: Ser nå at du skal bruke Polytrol. Husk å maskere før du setter igang ;)

Torsen67
05/04/13, 16:06
Hvem fører Iron X? Noen i nærheten av Oslo?

Øyvind G
05/04/13, 16:32
Hvem fører Iron X? Noen i nærheten av Oslo?

Parts & Retards.

Torsen67
06/04/13, 14:12
Takker. Leste nettopp om Ferro Bet. Noen som har testet denne opp mot Iron X?

Øyvind G
06/04/13, 14:27
Takker. Leste nettopp om Ferro Bet. Noen som har testet denne opp mot Iron X?

Ferrobet Alurens/rustvask (begge disse er samme produkt med forskjellig navn) er sterke syrebaserte produkter. Testet Alurens på Hydrafelgene og synes ikke dette var noe råere enn IX. Ubehagelig å bruke synes jeg også den vara pga. den sterke syrelukten. Jeg har ikke brukt Alurens så veldig mye akkurat pga. dette.

Alurens er nok også laget for å fjerne litt forskjellig skitt og IX skal kun fjerne metallpartikkler.

Øyvind G
06/04/13, 14:29
Søkte akkurat litt om dette og kom over denne tråden (http://www.detailersclub.no/forum/topic/10743-test-ferro-bet-rustvask/).
Denne testen bekrefter min erfaring. :)

Torsen67
09/04/13, 09:45
Merket ikke til noe irritasjon i øyne eller hender med Ferro-bet. Men er dette noe miljøskit? Hvordan er I-X for miljøet? Der jeg vasker bilen er det en privat brønn, så man må være litt forsiktig med kjemikalier.

Øyvind G
09/04/13, 09:55
Merket ikke til noe irritasjon i øyne eller hender med Ferro-bet. Men er dette noe miljøskit? Hvordan er I-X for miljøet? Der jeg vasker bilen er det en privat brønn, så man må være litt forsiktig med kjemikalier.

Dette må du nesten høre med en av de som forhandler produktene.
IX fremstår som et syrefritt PH balansert produkt. Derfor tror jeg ikke IX er direkte skadelig mot miljøet.

Begge produktene løses opp med vann, så det vil nok uansett bli såpass vannet ut at det ikke er skadelig lenger. Det er også stor forskjell på om du bruker det en gang iblandt eller om du driver med dette til daglig.
Hvis det kun er hobby med en jobb i ny og ne og bruk på egene biler, så blir det ikke store mengder produkt i grunnvannet.