PDA

Vis full versjon : m46



Team Tynner
29/03/13, 15:48
hva er det egentlig som går på disse når de havarerer?mulig å forsterke de?både selve kassa og od delen.

GMV
29/03/13, 16:07
Det blir svikt mellom hoved og bunnaksel som gjør at den havarerer. Er nesten alltid tredje giret som går først pga det sitter midt på mellom opplagringene. Går å montere dog drevsats, men resultatet er enda dyrere havari. De tåler rett og slett ikke momentet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Batland
29/03/13, 18:44
hva er det egentlig som går på disse når de havarerer?mulig å forsterke de?både selve kassa og od delen.
I praksis er det ikke mye annet å gjøre enn å kjøpe den dyreste og beste helsyntetiske gearoljen du finner.
Dessverre kan du ikke velge de med mest "godstoffer" i for da begynner OD å slure.
Jeg valge å fylle QMI metallbehandling på min M46. I tillegg kjører jeg helsyntetisk MC motorolje da disse er designet for ekstreme overflatebelastninger i gearkassen og samtidig må våtclutchen holde.

OD enheten kan åpnes og oppgraderes, man øker oljetrykket og får den til å koble inn hardere da dette reduserer sluringen og derfor slitasjen.

Team Tynner
30/03/13, 09:47
greit med b19/21 med litt mindre moment i da;)hvordan øker en oljetrykket i od enheten?ikke nødvendig å bytte lammeler?regner med att den har det som en automat kasse

GMV
30/03/13, 11:38
Tror ikke mindre volum hjelper nevneverdig. Kassene lever jo farlig nære grensa allerede med en chiptrimmet FK. Det sies at de seneste utgavene av M47 er noe sterkere. Disse har annen type lagre uten å ha bekreftet det selv. Disse har dessuten helalu hus.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Batland
30/03/13, 13:22
greit med b19/21 med litt mindre moment i da;)hvordan øker en oljetrykket i od enheten?ikke nødvendig å bytte lammeler?regner med att den har det som en automat kasse
Det hjelper mye ja. B23(0) produserer ofte dreiemomentkurver med en høy og stygg peak og slike knuser ned det meste. B19/B21 motorene er bedre her. (også.)
Man kjøper spesialshim og legger inn på fjæren som bestemmer oljetrykket i OD enheten. Taxi og Politiutgavene har dette allerede.

Lamellbytter er ikke nødvendig.
Nja, vi kan si at de fungerer etter samme prinsippet, men utførelsen er forskjellig.

Svirre
30/03/13, 13:46
M45 og M46 er vel slitesterke kasser? Er i hvertfall mitt inntrykk. M47 derimot har jeg hørt en del tull med og at den ikke tåler herjekjøring. Hadde jo som sagt dieselmotor på M46 kassa jeg hadde, og momentet der kan kanskje beskrives en stand mellom 320-350nm. Kjørte med det et år uten noen tegn til svikt eller svakheter. Kassa hadde også gått nesten 350k når jeg solgt bilen.
Generelt så har jeg et godt inntrykk med disse kassene fra flere biler, men muligheten for at jeg kan ha vært heldig kan jo være der også.

M90 har et velkjent fenomen å ryke på 3.giret...

Batland
30/03/13, 14:06
Enig med du, men de er selvsagt ikke konstruert for å takle 400 Nm noe man lett passerer med 2,3 L og turbo.
"True story" er at jeg modererte momentuttaket på min B23AT, men passerte likevel 380 Nm med kun 1,35 BAR ladetrykk fra en T3 turbo.
Med F- eller E- manifold så hadde nok momentet økt til nærmere 450 Nm og da drar man tennene av geardrevene.

Videre er alle oljer, inkl. gearoljer en hel vitenskap, men det virker som mange ikke bryr seg. Når man kjører turbomotor fremfor disse kassene så bør man spandere på seg den beste og dyreste helsyntetiske gearoljen man finner. Det hjelper fordi det skal mer til før belastningen knekker oljefilmen og danner "stress-risere" i overflaten på gearene.

En flatere for finere dreiemomentkurver er imidlertid det aller beste for alt, og derfor er i grunnen B21 motoren bedre egnet enn B23(0) frem til man oppgraderer til BMW kasse.