PDA

Vis full versjon : (LØST)B230FK VELDIG Tungstartet når den er kald..



René Fredriksen
29/03/13, 14:34
Har en B230FK i 740 som er blitt for og si det mildt helt jævlig og starte når den er kald...Den har gnist og Bensin i massevis..


Når jeg sitter meg inn i bilen om morgenen for og starte den så går starteren friskt rundt ( masse strøm) Men den vil ikke fyre. Etter jeg har gitt den 2 startforsøk (ca 5 sec på starteren 2 ganger) Så lukter det grådig bensin i motorrommet. og tar jeg ut en plugg så er de druknet i bensin.. Må da ta av dysekontaktene skinne i nye 5 sec to ganger, for og så koble på dysene i gjen og da kommer den med en gang. (som regel) Når den er kald og jeg prøver og starte så får jeg feilkode 1-2-3 på bensin Hjerne og 2-2-4 på Tennings Hjerne, begge to er temp giver( regner med den bakerste på toppen mot torpedovegg.) men om jeg sletter de etter jeg har fått start så dukker de ikke opp i gjen før neste gang den skal kaldstartes.. kan det være en termisk feil på den at den ikke virker når den er helt kald? Om jeg får fyrt bilen om morgenen og så slår den av nesten med en gang, så starter den helt fin med en gang... Når bilen endelig starter så er den helt "Frisk" ingen fusk eller noe, går som det ikke var noe gale.. og så lenge det er antydning til lunk i den så starter den lett som fy. Er det andre ting som kan gi meg tempføler feilen? eller må jeg begi meg ut og kjøpe en ny føler? Litt trange tider fortiden så hadde vært flott om det var en liten bagatell ett sted.
Jeg har laget nye gjordinger til hele motor nettet og batteri o.s.v men til ingen hjelp.

MVH
René F

Ola Moen
29/03/13, 14:47
Høres ut som vanntempsensoren din er på bærtur. Prøv heller å koble av batteripolen, og sett den på igjen før du prøver å starte.

René Fredriksen
29/03/13, 14:51
Har prøvd det, og det hjalp ikke.

Ola Moen
29/03/13, 14:53
prøv å koble fra kontakta på tempsensoren og se om det bedrer seg.

René Fredriksen
29/03/13, 14:54
hmm, skal ta og prøve det nå etterpå når jeg skal ut en tur.. :)

René Fredriksen
29/03/13, 15:02
Hvilken av de sensorene skal jeg ha da? Ser på norsk bildelskatalog nå og der er jo flere forskjellige typer av den som er bakerst mot torpedoveggen.. Kan ikke bare kjøpe på reg nr..
Litt info om bilen..
86 Mod 740 TIC med 240 LH2.4 nett
97 Mod FK med FT lh 2.4 svinghjul og m46 OD.
977 Bensinhjerne chippet med ecomax
148 Tenningshjerne ikke Chippet.

René Fredriksen
31/03/13, 13:34
Prøvde og nappe ut kontakten til temp sensoren og starte opp men det var ikke noen forskjell, like tung og få start på...

Tok av insuget i går, tenkte jeg skulle gå over alle kablene som ligger under der, og alt så strøkent ut... Men så at på kontaktstykke på selve temp sensoren var bevegeligt.. Ikke ledningen som skal innpå men kontakten i sensoren.. Kan tenke meg den ikke skal være det, kunne "skru" ca, 2-3mm til høgre og venstre, selve sensoren sitter som støpt.. ( vanskelig og forklare)

René Fredriksen
31/03/13, 20:01
Bilen startet lett som bare det nå i sted når jeg tok dagens første start, var på besøk hos svigerfar i noen timer så den ble kald, og startet like fint... Så om den starter like bra i morgen når jeg skal ut, så friskmelder jeg den, på løs kontakt på selve sensoren..

René Fredriksen
02/04/13, 23:37
Da er bilen friskemeldt,stikke som man kobler kontakten fra styreenhet på tempsensoren som var løst.. merkelig fenomen, men bilen fyrer vær morgen med en halv omd på starteren nå.. ;=)


Takk for hjelp.:)