PDA

Vis full versjon : Oljeforbruk



cosworth
29/03/13, 09:36
Hei!
Er det ventilstyrings tettningene som er årsaken til at motorene begynner å bruke olje når di har gått litt, eller er det lengere ned? noen som har erfaringer med dette?
Er det eventuelt greit å bytte disse med toppen på, eller må den av?

Er sylinder slitasje vanlig på disse motorene når man begynner å nerme seg 3-400.000km


Mvh.

gswede
29/03/13, 15:17
Hvor mye olje bruker den?
Ved gåne ventiltettinger skal du se blårøyk, typisk etter tomgang en stund for så å gi på..

cosworth
29/03/13, 18:01
var rimelig tørst på slutten, åpnet den i dag og så at stempel nr.3 var def. hadde fått skikkelig juling.
Og at det var veldig slitne sylindere på den, faktisk aldri sett så store slitekanter på en motor før.
Men er det vanelig at sylinderene er slitte og at det er grunnen til oljeforbruk, eller er det fler ting som er gjennganger på disse motorene??

hammerpaal
29/03/13, 20:49
var rimelig tørst på slutten, åpnet den i dag og så at stempel nr.3 var def. hadde fått skikkelig juling.
Og at det var veldig slitne sylindere på den, faktisk aldri sett så store slitekanter på en motor før.
Men er det vanelig at sylinderene er slitte og at det er grunnen til oljeforbruk, eller er det fler ting som er gjennganger på disse motorene??

Tett veivhusventilasjon kan jo føre til økt forbruk av olje.

850GLTsilver
29/03/13, 21:11
var rimelig tørst på slutten, åpnet den i dag og så at stempel nr.3 var def. hadde fått skikkelig juling.
Og at det var veldig slitne sylindere på den, faktisk aldri sett så store slitekanter på en motor før.
Men er det vanelig at sylinderene er slitte og at det er grunnen til oljeforbruk, eller er det fler ting som er gjennganger på disse motorene??

JA.
Med grove slitekanter er disse motorene oljelekk så det holder.
Tett veivhusventilasjon KAN ha vært en medvirkende årsak til at det har akkumulert seg med oljeslagg i veivhuset, og kanhende økt sylinderslitasje.
Samtidig så gjør jo dette med slitte sylindere at lambda ikke får helt rett beskjed om hvordan ståa er med bensin/luft blanding heller.
Man bør virkelig holde et godt øye med slikt på disse motorene.
Oljebytte i henhold til intervallene minst,
Sjekk av veivhusventilasjonen minst årlig.
Installasjon av catchtank og flittig tømming av denne kan også virke positivt. Driver og ser på den resirktanken som sitter på mine for å se om det ikke kunne vært noe å fjernet den også, og heller finne en bedre løsning rundt catchtank.

Anbefaler boring eventuelt utskifting av den blokka di jeg, om slitekanten er så mye som i nærheten av hva jeg tror den er.

cosworth
30/03/13, 02:11
JA.
Med grove slitekanter er disse motorene oljelekk så det holder.
Tett veivhusventilasjon KAN ha vært en medvirkende årsak til at det har akkumulert seg med oljeslagg i veivhuset, og kanhende økt sylinderslitasje.
Samtidig så gjør jo dette med slitte sylindere at lambda ikke får helt rett beskjed om hvordan ståa er med bensin/luft blanding heller.
Man bør virkelig holde et godt øye med slikt på disse motorene.
Oljebytte i henhold til intervallene minst,
Sjekk av veivhusventilasjonen minst årlig.
Installasjon av catchtank og flittig tømming av denne kan også virke positivt. Driver og ser på den resirktanken som sitter på mine for å se om det ikke kunne vært noe å fjernet den også, og heller finne en bedre løsning rundt catchtank.

Anbefaler boring eventuelt utskifting av den blokka di jeg, om slitekanten er så mye som i nærheten av hva jeg tror den er.

motoren er alt byttet ut, å grunnen er heilt kart slitte foringer og def. stempel på syl. nr. 3
veivhus utlufting hadde ikke noe med forbruk å gjøre i dette tilfellet, men den var tett på den motoren jeg satte inn ( ref. annen link jeg la inn her tidligere)
men kommer nok til å pelle ned toppen for å kontrolerer den også.
borring og nye stempel er blir for dyrt, mye billigerer og kjøpe en motor som går greit ei stund til. kommer seff. an på tilstanden på resten av bilen om man vil koste på den en skikkelig overhalling eller ikke.

gswede
30/03/13, 09:43
Pelle ned toppen?
For å sjekke ventiltetninger?

Høyst unødvendig.

cosworth
30/03/13, 11:06
Pelle ned toppen?
For å sjekke ventiltetninger?

Høyst unødvendig.

hvorfor mener du det ?
greit å sjekke tilstanden på styringer og tettninger på en sånn km. stand å tenker jeg, ( dette er i motoren som jeg allerede har byttet ut , å det er kun for å sjekke hvor slitasjene kommer. )

gswede
30/03/13, 12:12
Ok, trodde vi snakket om motor som stod i bilen..

850GLTsilver
30/03/13, 14:36
motoren er alt byttet ut, å grunnen er heilt kart slitte foringer og def. stempel på syl. nr. 3
veivhus utlufting hadde ikke noe med forbruk å gjøre i dette tilfellet, men den var tett på den motoren jeg satte inn ( ref. annen link jeg la inn her tidligere)
men kommer nok til å pelle ned toppen for å kontrolerer den også.
borring og nye stempel er blir for dyrt, mye billigerer og kjøpe en motor som går greit ei stund til. kommer seff. an på tilstanden på resten av bilen om man vil koste på den en skikkelig overhalling eller ikke.

Just det.
Vi er enige.
Når det gjelder den motoren du satte inn og byttet flammefella (Den perforerte plastikkskiva i veivhusventilasjonen) så kan du egentlig bare kaste den.
Den lager kun trøbbel i henhold til Volvomekanikere jeg har snakket med.
Catchtank gjørt en langt bedre jobb, faktisk.
Perfekt punkt å koble den inn på også, der mellom røret fra oljeutskilleren og flammefella.

cosworth
30/03/13, 17:24
Just det.
Vi er enige.
Når det gjelder den motoren du satte inn og byttet flammefella (Den perforerte plastikkskiva i veivhusventilasjonen) så kan du egentlig bare kaste den.
Den lager kun trøbbel i henhold til Volvomekanikere jeg har snakket med.
Catchtank gjørt en langt bedre jobb, faktisk.
Perfekt punkt å koble den inn på også, der mellom røret fra oljeutskilleren og flammefella.

Helt riktig som du sier ang. flammefella, den plast fella blei fjernet som en serviceløsning når bilene var inne på service. vi fant fort ut at dette var bare ulemper med å ha den der.
men den motoren jeg satte inn var tett over alt i plast boksen til veivhusutluftinga. så her måtte det pirkes , blåses, bankes å jobbes for å få åpnet igjen, den var skvær tett over alt.
men den har blitt bra, bruker litt olje denne også, ca 1l på 5000km. men det er vel innafor hva som fabrikken tillater. så veit ikke om jeg gidder å gjøre noe med det. blir iallefall et forsøk på å bytte ventil styring tetninger hvis jeg finner ut at det er en svakhet. hvis ikke ligger vel feilen i slitte foringer her å tenker jeg.

850GLTsilver
31/03/13, 22:33
1L på 5000 er vel akkurat innafor ja.
No dritt å bytte ventilstyringene på disse også.
Må først få ut de gamle, så sjekke hvilken dimensjon i aluminiumen som er der, og SÅ bestille de riktige foringene.
Vet Volvo sluttet å lagerføre foringer for noen år siden da de mente at bytte av slike slett ikke var noen "hobbymekanikerjobb".

kompi
24/06/13, 17:11
Just det.
Vi er enige.
Når det gjelder den motoren du satte inn og byttet flammefella (Den perforerte plastikkskiva i veivhusventilasjonen) så kan du egentlig bare kaste den.
Den lager kun trøbbel i henhold til Volvomekanikere jeg har snakket med.
Catchtank gjørt en langt bedre jobb, faktisk.
Perfekt punkt å koble den inn på også, der mellom røret fra oljeutskilleren og flammefella.

hva er den plastikkskiva dere snakker om? bilde?

850GLTsilver
02/07/13, 21:30
hva er den plastikkskiva dere snakker om? bilde?

Har ikke bilde, men dersom du ser på baksiden av waiertrekket til gasspjeldet, så sitter det ei lita "klokke" på innsugsrøret rett under der.
På denne klokka har du en 10mm slange (som gå til oljeseparatoren) og en tynn en som går til "trafikklyset" oppe på manifolden, der alle vakumslanger er plassert.

Denne klokka er festet med en bajonettlås, og inne i den er denne plastskiva.

kompi
02/07/13, 21:37
Er det likt på motor med det nye innsuget å elektrisk spjeld?

850GLTsilver
02/07/13, 21:39
Er ikke 100% sikker, men tror faktisk det ligner fælt ja.