PDA

Vis full versjon : Bytte fra gammelt til nytt dashbord i 76` 245, mye arbeid ?



Dan Bay-Johansen
27/03/13, 21:04
Som topic, hvor mye og hvor komplisert er det ?

Jeg ender jo opp med å måtte få på plass en nyere bakaksling med el-speedo, og det enkleste da er jo også å bytte til ny type dash.

Tips og triks mottas med takk =)

Øyvind G
27/03/13, 22:31
Har ikke gjort det før, men jeg tror ikke dette er mer jobb enn å kun bytte dashbord (til samme type).

Dan Bay-Johansen
27/03/13, 23:52
Har forsåvidt også det inntrykket, men tenkte jeg ville se om noen har noen erfaringer å dele for sikkerhetsskyld.

Vet at man også kan få en "konverter" (i mangel på bedre ord), yengis her på forumet har vel slik. Så man kan bruke el-giver mot wire-speedo. Men å bytte dash er jo ikke helt krise sånn sett, om man ser bort fra at jeg har et strøkent gammeltype liggende på hylla :p

Cpt Tuttle
02/04/13, 19:37
Själva brädan går i utan problem, du måste ju ta den komplett med mittkonsol osv. också då de skiljer mellan brädorna. Däremot blir det att dra om lite el till instrument osv. men har du kopplingsschema på båda modellerna så borde ju inte det vara några problem.

Om inte annat så är det ju värt att sätta in den för att gamla brädan är så förskräckligt ful. :P

Mattis
04/04/13, 16:42
I min måtte jeg bytte: Alle bjelkene som holder dashen og midtkonsoll, rattstamme, luft rørene til varmeapp. og selve dashen + plast deksler.. Tok dette når jeg bytta ledningsnett i min 76 mod

Dan Bay-Johansen
04/04/13, 20:15
Takk for svar !

Jeg har i de nye planene mine tenkt å handle en delebil, så da tenker jeg at problemet "løser seg selv" :p Kommer til å bytte ledningsnett i hele bilen osv.


Har vel fått svar på det jeg lurte på da, om ikke noen mener de har noe å tilføye ;)

TurboNoob
05/04/13, 20:00
Hvis du bytter hele ledningsnettet i bilen så er det ikke noe problem. Da ligger jo alt klart for elektronisk speedometer. Og selve dashbordet er jo da bare å ta ut av donorbilen og sette inn i den andre.

Mattis
05/04/13, 20:53
Er forresten ganske trøblete å få et nyere ledningsnett gjennom hullet i torpedoplata, men det går, man må bare være meget tålmodig

Dan Bay-Johansen
05/04/13, 21:09
Er forresten ganske trøblete å få et nyere ledningsnett gjennom hullet i torpedoplata, men det går, man må bare være meget tålmodig

Regner med at det går greit om man flytter over plata fra donorbil? Eller er det trangt uansett?

Sendt fra mobilen min.

Mattis
05/04/13, 22:29
På min (77mod) var det andre plater, men på 79 modellen min passa plata fra en 86 mod.. Regner med det kom en annen type i 78, siden flere andre ting forandra seg det året..

Edit: OOOH! 245 innlegg

Dan Bay-Johansen
05/04/13, 23:09
Ah i see !

Får ha det i bakhodet, finner fram der gråse gnistrenaperaten og modder litt om det kniper ;)

Mattis
06/04/13, 13:41
Gnistreaperatur er neppe nødvendig..
Jeg kom på hva jeg hadde problemer med når jeg bytta i skrot-45'en..

Det var egentlig kun den gråe motorkontakten (den som henger på torpedoveggen) på det nye ledningsnettet, som på død og liv skulle være littegranne for stor, den kan åpnes, så ledningene henger fritt (noe jeg ikke gjorde) da går det nok lettere.

Mattis tip of the day: 1stk hjelper inkl. 2 stk hender, samt WD 40 / annet glatt remedie er et "must" når man gjør dette

Da trur jeg ikke jeg har noe mer å legge til, kommer ikke på noe mer i farta, men om det skulle være noe så er det bare å spørre..