PDA

Vis full versjon : Hvilken motor skal man velge til 2001 v70 ?



robols
26/03/13, 21:26
Hei, har tenkt å kjøpe meg ein volvo v70 2001. men hvilken motor skal eg velge ?
Har hørt at det er nokon problem med nokon av motorene og at noen av motorene er laget av renault ?

så hva er det beste valget ?

Mvh Robert

C.Erstad
26/03/13, 21:31
Hei, har tenkt å kjøpe meg ein volvo v70 2001. men hvilken motor skal eg velge ?
Har hørt at det er nokon problem med nokon av motorene og at noen av motorene er laget av renault ?

så hva er det beste valget ?

Mvh Robert
Renault har ingenting med disse bilene å gjøre!
Spør hva du skal bruke bilen til...

D5 er jo en grei maskin... men da må du opp i en sein 2001 eller en 2002 for å få den.
Da er gjerne valget enkelt å gå for manuell girkasse i tillegg!

SKal du ha bensin er ikke 2.0T dum... men blir litt slappere å trekke henger osv med.
Eller 2.4T denne er sterkere.

FroBe
26/03/13, 21:58
Alle 2001 modeller med bensin har en svakhet med det elektroniske gassspjeldet (ETM), dette ble endret i 2002.
Forøvrig er det gode, men tørste, motorer med få alvorlige problemer. Automatgirene derimot...

Børge Vikebø
27/03/13, 09:36
Skal du ha 2,4t så må du sjekke at den er fulgt opp med servicer. Min fikk lekkasje imellom sylinderveggene slik at den begynte å bruke litt vann. 2,3T5 er vel et bedre valg da, har selv satt inn denne motoren i min bil.

TommyG
27/03/13, 11:41
2,4 uten turbo er og ett godt alternativ. Den er i to utgaver 140 hk og 170 hk.
140 hk er nøyaktig den samme som 170 hk utgaven, og kan endres til rundt 188 hk med en liten software oppdatering fra f.eks http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1562/
Den motoren er og litt tørst ved bykjøring, så om du skal kjøre mye kø og bykjøring, er gjerne diesel ett lurt valg.

locked
27/03/13, 17:10
Du har i utgangspunktet eit viktig val du må ta først.

1. Bensin

eller

2. Diesel, har du mykje småkøyring så kjøp bensinmotor. Alternativt kan du og bruke diesel sjølv med mykje småkøyring men då bør du bruke parkeringsvarmaren flittig.

Velge du diesel e det jo berre en motor å velge i. 2.4l D5 (Ikkje kjøp 2.5TDI, dette er ein gammaldags og støyande motor)

Bensin, der kan du velge akkurat den motoren du vil, ingen av alternativa i V70 er direkte undermotoriserte. Dei med turbo er mest behagelige.

Manuell eller automat, kjøp gjerne automat på bensin. Gode girkasser (forutsatt at dei har fått litt service) men ver forberedt på at automat gjer høgt forbruk.

TommyG
27/03/13, 17:58
Manuell eller automat, kjøp gjerne automat på bensin. Gode girkasser (forutsatt at dei har fått litt service) men ver forberedt på at automat gjer høgt forbruk.

Jeg er ikke helt enig med deg der. Dvs: sitter det ingen hengerfeste på bilen, er jeg mer enig. Men en 01 med hengerfeste og automat ville jeg aldri gått for ( igjen)

Service betyr heller lite på automaten, siden det ikke var noe olje bytte i serviceprogram. Med mindre det var taxi eller utrykningskjøretøy.

knetrom
27/03/13, 18:20
Hvis du i likhet med mange andre tenker på å kjøpe diesel til småkjøring for å spare på forbruket kan du ta med i beregningen at min bil bruker over 0,9 liter på milen om vinteren, med nettopp flittig bruk av motorvarmer og ny jobb som bare ligger 15 km hjemmefra. Så min neste bil blir nok bensin, men det funker som locked sier fint med diesel og småkjøring hvis du passer på å ha varme i motoren.

robols
27/03/13, 19:37
tusen takk for svar! Blir nok bensin og manuell på meg :)

Lasse B
30/03/13, 13:11
Min D5er fra 04 er ikke rimelig på småkjøring. Går på litern. Har automat.

locked
30/03/13, 13:37
Jeg er ikke helt enig med deg der. Dvs: sitter det ingen hengerfeste på bilen, er jeg mer enig. Men en 01 med hengerfeste og automat ville jeg aldri gått for ( igjen)

Service betyr heller lite på automaten, siden det ikke var noe olje bytte i serviceprogram. Med mindre det var taxi eller utrykningskjøretøy.
Med service i denne sammenheng tenker eg selvfølgelig på girkassen, at det har blitt skifta olje sjølv om det ikkje inngår i ein standard kilometer eller tidsservice. Klart at hengerfeste kan gje grunn til å undersøke, men det er uansett idioten i førarsetet som betyr mest.

Min D5er fra 04 er ikke rimelig på småkjøring. Går på litern. Har automat.
Rimeleg det, du skulle prøvd en bensinturbo med automat....

Børge Vikebø
30/03/13, 14:25
locked, kjører 0,95 med min på blanda med mest småkjøring...

Mikael
30/03/13, 16:43
Jeg ligger på rundt 1,2 på min S80 med 2.0t, automat og BSR.. Kun bykjøring og småkjøring. Synes ikke det er så altfor dårlig. Men går fint ann å få den til å gå dyrere :D

TommyG
30/03/13, 16:57
Min 2,4 uten turbo bruker 0,93 med vinterdekk og 1,0 med sommer dekk. Lite små kjøring, men mye køkjøring

locked
30/03/13, 17:21
Mitt snittforbruk.. Og dette er langtidsforbruk, nullstille ikkje :p 2.5T aut, virka for å vere chippa...
2676

Christian
30/03/13, 17:24
Min D5er fra 04 er ikke rimelig på småkjøring. Går på litern. Har automat.

Da må det være no galt med den. Jeg har 2.4d og automat, og bruker 0.7 (kontrollert måling) med veldig mye dieselvarmer.

FroBe
30/03/13, 19:24
Min 2.4t AWD bruker 1.5l bensin på småkjøring, 1.1l på langkjøring på Vestlandet, og 0.85l på langkjøring på Sørlandet/Østlandet.

Sent from my ST18i using Tapatalk 2

Lassie
01/04/13, 21:08
Har 2,4 bensin, 2001mod, manuell. Etter at jeg behandlet motoren med QMI teflonbehandling har den brukt 0,61 på langkjøring. Ingen ventilbank og oljen holder seg ren selv etter en laaang vinter. Jeg er fornøyd. Så lenge bilen er over 10 år behøver du ikke betale noen avgift for å øke motoreffekten. Motoren er strupet ned elektronisk pga datiden avgiftssystem, den tåler fint å bli chippet til 170 - 180 Hk. Det er faktisk denne ytelsen bilen opprinnelig er laget for. Lykke til med bilkjøp!