PDA

Vis full versjon : B230et i 78 modell 244, trenger litt hjelp!!



arvid94
26/03/13, 20:19
Har noen spørsmål angående dette. Det er MOTRONIC elektronikk.

spm 1: Jeg har handlet en motor, den var i deler, er på vei sammen igjen nå med ft råder. Hva er tiltrekkningsmomentet på rådene ?
spm 2: Er det svinghjulsføler på B230ET motoren ? eller er det en føler i fordeleren som bestemmer innsprøytningen ? Eventuelt, åssen fordeler kan jeg bruke ? (har flyttet fordeleren til blokka)
spm 3: Jeg er også på utkikk etter ledningsnett! det som fulgte med har morkne isoleringer. også er det klipt i. Men vil helst ha ett som er i orginal tilstand, og ett som kontaktene er merket ! da blir jobben mye enklere!! Har styreenhet :)

det er de spørsmålene jeg har foreløpig, kommer garantert fler etterhvert !

Mvh Arvid Melvold!

Sondre93
28/03/13, 21:54
Bruk LH2,4 ledningsnett fra 240 1989-93. Det er samme ledningsnett som 940 bruker. Forskjellen er at motornettet ligger for seg sjølv i 240, det gjer det veldig enkelt og montere i din bil. På 940 ligg det ilag med resten av ledningsnette, det gjer det vanskeligere og montere i 240.

Motronic er et mykje dårligere sprut på alle måter. Det er også mykje vanskeligere og få til å passe i 240 siden det er laga for 740.

arvid94
29/03/13, 14:09
okei :) takk for tips, men kan jeg bruke samme dyser med lh 2.4 nett ? :)

Ola Moen
29/03/13, 14:15
Jepp :) Du kan bruke samme dysene :)
Du burde, som Sondre93 skriver over her, bytte til LH 2.4 systemet.
Det er både enklere å koble opp, feilsøke, og finne reservedeler til.
LH 2.4 er også billligere å bruke enn Motronic.
Tiltrekningsmoment på rådeboltene er enkelt. skru de inntil, og stram med 90 grader.

Ser at du holder til i Kongsberg. Det er ikke så langt unna her.
Du får gi et signal om det er noe du lurer på :)

arvid94
29/03/13, 15:43
takker, da bygger jeg om til 2.4 nettet :) men da må jeg vel bytte alle sensor på blokka/topp?? da er det vel egentlig best å kjøpe seg en delebil 240 med f motor og lh 2.4 nett da ?? :) si ifra om noen vet om noe billig !! :)

Trenger garantert med hjelp senere v20t:) huger ut om det er noe mer :D

Team Tynner
29/03/13, 15:46
Bruk LH2,4 ledningsnett fra 240 1989-93. Det er samme ledningsnett som 940 bruker. Forskjellen er at motornettet ligger for seg sjølv i 240, det gjer det veldig enkelt og montere i din bil. På 940 ligg det ilag med resten av ledningsnette, det gjer det vanskeligere og montere i 240.

Motronic er et mykje dårligere sprut på alle måter. Det er også mykje vanskeligere og få til å passe i 240 siden det er laga for 740.

å akkuratt hva er så mye dårligere med motronic?

kimove
29/03/13, 17:46
luftmengdemåler istedenfor luftmassemåler, noe herk å feilsøke på, dyre komponenter, krever dyseforsterker og egen releboks til tomgangen, var aldri levert i 240 så ledningsnett må klippes og limes eller lages fra scratch.

Er så de andre sier, er billigere og enklere å bruke motorstyring og svinghjul fra en 240 med lh2,4. De har i det minste en egen feilkodeleser for blinkdiagnose innebygd i ledningsnettet

Team Tynner
29/03/13, 18:07
litt mere komponenter i motronic ja,men virker bra gjør d:D greit å feilsøke på å egentli.er bare å følge feilsøke guiden slavisk det.ikke akkurat promblemfritt lh 2,4 heller:)

arvid94
30/03/13, 16:21
ingen biler er ikke problemfrie, det går ikke det, men er jo sant hvertfall at luftmengdemåler er no drit ! det er en grunn til at de ikke bruker det no mere ;)