PDA

Vis full versjon : Xenon nærlys blender biler



olec
25/03/13, 20:18
Jeg har en v50 2008 med xenonlys. Var hos frydenbø å fikk stillt fronlyktene og sjekket sensorene fremme og bak. Lysene justerer seg fint når jeg starter bilen. Jeg opplevde i etterkant at biler blinker på meg, så jeg tok turen til verkstedet å fikk de til å sjekke lyktene en gang til. Alt var i orden og jeg fikk se dette selv og. På tross av dette så fortsetter biler å blinke på meg. Litt kjedelig, da jeg ikke liker å blende folk. Verkstedet sier alt er ok. Noen som har opplevd samme?

aarnes
28/03/13, 22:25
Du kjører ikke med grøftelys på samtidig evt. ? det kan jo blende.
Det skal jo testes i en egen lysboks for å sjekke at høyde osv. er korrekt.
Det gjør ethvert verksted for ca 200kr.
Greit at de sjekket sensorene, men det finnes også en kalibreringsmulighet i VIDA - vet du om de har kjørt denne med tom bil ? (uten noe ekstra last)

Det første jeg tenker er at de har sjekket alt med tung/lett bil og at andre billister blinker på deg når du har tung/lett bil (dvs. at de ikke er kalibrert riktig)

MadAss
29/03/13, 09:39
Bakketopper og høyresvinger vil jo alltid blende voldsomt med linselys og xenon, så lenge du ikke har aktive bi-xenon. Det er jo ikke så mye å gjøre med. Men om biler blinker på deg på flate rette strekker, vil jo kanskje det anb. å justere lyktene litt under normalen. Hvordan er der når du ligger bak biler? Lyser lyktene dine lang opp på bilene foran?

Ellers ville jeg kanskje sjekket det Aarnes skriver her.