PDA

Vis full versjon : multilink volvo 760.?



Vopel
17/05/10, 22:16
har en del spørsmål ang multilink bakstilling til 760.

- Passer bakakselen (klokka) fra multilink mk2 i multilink mk1 bakstillingen?

- hvorfor fåretrekker de fleste å sette inn MK2 bakstilling?

- Hvordan senker man når man har MK2 bakstilling med bladfjær?

Jeg har lest gjennom alle trådene på forumet jeg fant angående multilink og synes ikke jeg fikk noen gode svar...

-også Lurer på å montere bakaksel fra BMW M5 E34, er det noen som har gjort dette før og veit om boltsirkelen på medbringerne og drivknutene er det samme?

ChrML
17/05/10, 22:25
Klokka i MK2 bakstillingen passer ikke i MK1. Klokka fra MK1 er formet helt anderledes og har mye mere ting på seg enn MK2 klokka. Men hele MK2 bakstillinga passer rett over på en bil med MK1.

MK2 er bedre fordi den har hovedramme i aluminium, bedre geometri, mindre uavfjøret vekt og tåler mer. Ligger altså bedre på veien.


Når du har MK2 med bladfjør er det ikke så lett å senke. Mange setter på nivåmatfjør på standard dempere, men da blir bilen veldig sigen og ikke god å kjøre i heletatt. Fjøra har helt feil karakteristikk for vanlige dempere.

Du kan sette på vanlig bladfjør for vanlige dempere for å få normal høyde og kappe av endene på bladfjøra og bygge under med noen trekantede klosser i aluminium. Da blir bakenden lavere og stivere.

Alternativet til det er å få laget en spesialbladfjør i den høyden og stivhet du ønsker eller tilpasse coilovere til stiv aksel. De passer nesten rett på, må vinkle øverste feste og muligens lage feste i bånn. Men ulempa med coilovere er at du får mer uavfjøret vekt, der er bladfjøra bedre.

Vopel
17/05/10, 23:49
oki. vurderer å kjøpe en med def bakaksel. så lurer litt da vettu:P men jeg har lite erfaring med multilink bakstillingen til volvo. faktisk aldrig sett d LIVE.

så om jeg kjøper den så er det mulig jeg bygger om med M5 klokke. men det er kun hvist det er samme boltsirkelen på drivknutene og medbringerne. koster omtrent det samme for M5 klokka som multilink bakstillinga. å den slyngdiffen må vel modifiseres litt den å.

Monterte M5 klokke på cosworthen min og den fungerer veldig bra 525bhp.