PDA

Vis full versjon : m46 hopper ut av gir -.-



Steffen91
21/03/13, 23:16
i går begynte girkassa å fucke...
hoppet av og til ut av 2.gir ..men har bare blitt verre.. veeldig hard å få i 1.og 2.
hvis jeg holder på girstanga i 2. kjenner jeg at den blir presset fremover ved gasspådrag, og hopper ut når jeg slipper gassen (går å holde den igjen).
hva er galt?
ver så grei å ikke si at dette blir dyrt xD
takker for svar :)

Svirre
21/03/13, 23:23
Noe som er på tur til å ryke. Trur tannhjula i seg selv skal være brukbare, men synkringer etc. er på vei ut fra kassa.

volvo242
22/03/13, 14:04
jeg opplevde samme greie i ei audikasse en gang, å dær var det en bøyd styregaffel som var problemet. jeg fikk rett og slett ikke kassa helt i gir så den glei ut igjen om jeg rørte gassen

Øyvind G
22/03/13, 14:12
Begynn med å se over fringene i spakstellet.

Evolve_88
25/03/13, 01:11
har du sett på revers sperra?? Er den justert feil kan den bli hard å få i 1 og 2 gir. Men sjekk giroverføringer generelt

Svirre
25/03/13, 01:12
har du sett på revers sperra?? Er den justert feil kan den bli hard å få i 1 og 2 gir. Men sjekk giroverføringer generelt

Trur ikke revers sperra gjør noe her siden den spretter ut av girene. 1. og 2. er jo på samme aksel i girkassa så noe der inn trur jeg nesten at det kan være.

Øyvind G
25/03/13, 10:15
har du sett på revers sperra?? Er den justert feil kan den bli hard å få i 1 og 2 gir. Men sjekk giroverføringer generelt

Godt poeng. Har faktsik skjedd med meg en gang.
En enkel måte å teste dette på er rett og slett bare å sette bilen i 1. eller 2. samtidig som du holder reverssperren oppe.


Trur ikke revers sperra gjør noe her siden den spretter ut av girene. 1. og 2. er jo på samme aksel i girkassa så noe der inn trur jeg nesten at det kan være.

Hvis ikke du får den helt i gir kan dette føre til at den hopper ut igjen.
Hvis spakstell og reverssperre ser ok ut, så er det nok noe feil innvendig i kassen.

Steffen91
25/03/13, 12:17
Så at de plastikk "foringene" i overgangen fra girstanga er helt løse.. Men tror ikke at det alene kan være årsaken.. Har prøvd å gire med reverssperra åpen og det var ingen forskjell .. Men hva er det som kan gjøre at girstangen presses framover(mot fri pos) ved pådrag?

volvo242
25/03/13, 12:25
Så at de plastikk "foringene" i overgangen fra girstanga er helt løse.. Men tror ikke at det alene kan være årsaken.. Har prøvd å gire med reverssperra åpen og det var ingen forskjell .. Men hva er det som kan gjøre at girstangen presses framover(mot fri pos) ved pådrag?

Det står i post nr 3 :)

Steffen91
25/03/13, 15:13
Hvordan fikser jeg det i tilfelle?

volvo242
25/03/13, 17:57
da er nok det enkleste å bytte ut kassa, om du skal bytte en styregaffel så må du ut med den uansett og ta av lokket på toppen av den å bytte deler innvendig i kassa.. å jeg tror ikke det er så enkelt å finne deler til sånne :P

men om du har ei delekasse så kan du jo flytte over de delene som behøvs fra den da! har snekkra sammens et brukbare kasser av flere defekte før jeg :P

Steffen91
26/03/13, 00:39
Er det ikke sån at m45 og m46 er så å si samme kassa? Utenom od systemet.. Defekte m45 har jeg masse tilgang på:P

volvo242
26/03/13, 00:49
Er det ikke sån at m45 og m46 er så å si samme kassa? Utenom od systemet.. Defekte m45 har jeg masse tilgang på:P

ja, vil tro at skiftermekanismen passer over! jeg mener å huske at eneste forskjeld er utgående aksel, nettopp som du sier pga OD systemet som er bolta bakpå.

nå er det så lenge siden at jeg åpna ei sånn kasse, men jeg tror det er ganske enkelt å komme til styregaffel / skiftegaffelen som sansynligvis er synderen.. såvidt jeg husker så ligger shiftermekanismen løst under lokket på toppen, men ikke skyt meg om jeg husker feil! har blitt noen år å mye andre girkasser fra div produsenter siden den gang :P men det kan kanskje noen andre hær bekrefte /avkrefte?

Steffen91
02/04/13, 23:21
Blir ikke no rep.. Kort sagt: stort smell, olje over alt:P .. Kan jeg bruke gir og mellomaksel fra 240? Har tilgang på m45 og m47 :-S

Svirre
03/04/13, 16:14
Da tar du M47. Mellomakselen er jeg usikker på om de kan bruke, men vil tru at du kan det (pga opplagringa er vel på samme plass?).

Evolve_88
06/04/13, 13:03
Bruk M47. Men den knekker du fort :P hadde samme symptomer, som med kassa di da den havarerte. Bare at min var lett å få i gir, men måtte holde igjen på spaken så den ikke hoppa i fri :p

Wrasko
08/04/13, 19:37
Hvorfor anbefaler folk at han skal bruke m47 hvis han fra før sliter girkasser?