PDA

Vis full versjon : Vinduet går ikke opp igjen på førerside : v70



Bassan
20/03/13, 20:23
Vinduet mitt går ikke opp igjen etter jeg tokk det ned..

Det har alltids fungert og aldri vært noe problem å ta det opp eller ned, gikk også helt fint å ta det ned.

når jeg skulle ta det opp skjer det ikke noe. vinduet ligger helt på bånd..

Men alle andre 3 vinduene fungere så da er det nok ikke bryterpanelet?

Tokk også av dørtrekket for å prøve å få opp vinduet... men det funka ikke. vinduet sitter helt bomfast

prøvde da og dele motorn for å se, og da så det ut som at pusserne var veldig slit..

Noen som kan bekrefte da at motorn må byttes eller kan det være bryterplanelet men bare brytern?

850GLTsilver
20/03/13, 21:16
Bryterne på disse bilene er svært utsatte.
Og du kan nok regne med at det er bryteren for ruta di som er sliten ja.
Forsøk å spraye litt WD40 eller lignende ned i "sprekken" rundt bryteren, for deretter å betjene den hardt og bestemt noen ganger.
Hender seg at den blir å fungere noe bedre da.
Å bytte enkeltvis brytere er i grunnen vanskelig. Er noen heftige loddinger med skinner og greier på de.
Komplette paneler er å finne på Ebay og slikt.
Spander på deg å bytte/rense gliderne på skinnene under ruta også. Smør de godt opp med silikonfett, så får motoren gode arbeidsvilkår.

Bassan
20/03/13, 22:32
Knappen er litt godt slitt, men kan den ene slutte å virke mens de 3 resterende fungere helt fint? :)

daniel94
21/03/13, 00:21
Hadde det same problemet på min 850. fikk det ikke opp ijen så måtte dra det opp mens eg trykka på knappen da kom det, men mitt vindu va bare sånn når det va kalt plutselig så fynka det helt fint igjen, merkeligt!.. :P

Bassan
21/03/13, 07:34
mm har skjønt at det kan være fryst.. vurdere og legge vamrere inn der og se om det hjelpe noe..

850GLTsilver
21/03/13, 13:01
Knappen er litt godt slitt, men kan den ene slutte å virke mens de 3 resterende fungere helt fint? :)

Ja.
Tenk bare over at det er den ene bryteren som er mest brukt.

Svirre
21/03/13, 17:26
Slitasje mao. Alle bryterne fungerer uavhengige av hverandre, så hvis bryteren til førervinduet er sliten så vil bare den være problematisk.

Sollien
21/03/13, 17:49
Kjent sak dette :/ ta av plastdekselet over bryterene og gå over med slipepapir bruker å legge seg et belegg på kontaktflatene der, så er det bare å sette sammen så funker det sikkert igjenn;)

Sent from my HTC Desire

Bassan
22/03/13, 17:32
Prøvde det var ute å prøvde det igjen nå for å sjekke om det hadde bare fryst eller noe. Men da fant jeg ut at når jeg bruker den kommer den en lyd fra et relee som klikker eller noe.. har aldri hørt dette før når vinduet ikke funka.. kan det ha noe med saken å gjøra?

850GLTsilver
23/03/13, 21:29
Ved kort trykk på åpne, så er det et rele som legger inn.
Dersom ruta fortsatt ikke går ned da, så er problemet i motoren.
Denne inneholder en overbelastningssikring som til tider har det med å gå i stykker.
Om du skulle ønske det, så har jeg motor liggende her, så du kan prøve.
Fort gjort å skifte.

Bassan
24/03/13, 11:58
Ahh okey, det vill være det samme som skjer når jeg prøver og ta det opp?

"delte" motorn også når dette skjedde og da så jeg at pusserne var nesten helt borte.. Så trur nok dette er motorn..

Men har du en guide for hvordan dette gjøras? helst med bilder =P

Motor trur jeg har for en kompis i byn her hadde en så prøver å bytte den og hvis ikke den fungere skal jeg heller kontakte deg :)

850GLTsilver
24/03/13, 17:33
Nei.
Opp er det ingen autofunksjon. Kun ned.

Bassan
25/03/13, 14:37
Men burde det ikke gå ann og ta opp vinduet selvom motor er gåen? vinduet mitt sitter bomfast....

du hadde tilfedlgivis ikke en instruksjon på hvordan man tar ut den motorn egentlig?

mrstfu
25/03/13, 18:25
Kjapt og gæli: vurdert å angripe situasjonen med et voltmeter, for å se om du får spenning frem til motoren? da får du i tilfelle bekreftet om motor / overbelastningssikring er defekt eller ikke.

850GLTsilver
25/03/13, 20:16
Men burde det ikke gå ann og ta opp vinduet selvom motor er gåen? vinduet mitt sitter bomfast....

du hadde tilfedlgivis ikke en instruksjon på hvordan man tar ut den motorn egentlig?

Motoren sitter med tre bolter om jeg ikke husker helt feil. 10mm hode 6-kant.
Er motoren defekt, så sitter hele skjiten dønn ja.
MEN disse gliderne på sinna må du sjekke uansett, og helst bare bytte de med det samme du har åpna døra.
Sett de inn med et godt silikonfett, så har du de livet ut.

Bassan
25/03/13, 20:50
Problemet er at jeg ikke får opp vinduet siden det sitter dønfast, og får heller ikke av metall plata som motorn sitterpå så får heller ikke skrudd ut den.. Noen tips?

850GLTsilver
25/03/13, 21:17
Da må du skru ut hele skjiten.
Glem ikke skruen i enden av døra.
Ser du skinna forøvrig? I såfall så skal det være mulig å løsne de låseklipsene som sitter på gliderne.
Da er ruta løs fra resten av mekanismen.
Men prøv først å skru av selve motoren. Den sitter i de tre boltene der fremme ved tannhjulet. (Gearenden)
Skal gå som smurt det.
Etter å ha fjernet motoren, så skal ruta kunne flyttes opp og ned. Hvis ikke, fjern klipsene på gliderne og ta ut de.
De gliderne må da helt sikkert byttes, samt at skinna må renses godt før du monterer nye glidere.

Bassan
26/03/13, 09:49
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1993.jpg

Problemet er at jeg ikke kommer til de skruene der grunnet at den metall plata sitter helt fast. jeg har skrudd og det jeg finner so kan holde den fast... men forsatt ingen hell.


bilde for å se hvor langt ned vinduet sitter
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1994.jpg

de 2 klispene her nede er også tatt bort.. men de skjede ingen forskjell når jeg tokk de ut.

850GLTsilver
26/03/13, 21:46
Ser ikke skinna der.
Kan virke som om den rett og slett har sluppet fra ruta.
Vil forklare en god del av problemene med å få fart på den.
Kan jo bety at selve heisen er i øvre stilling, mens ruta ligger nede.
Forsøk å kjøre heisen ned så ser du om skinna blir synlig.
Med heisen i nedre stilling vil du kunne ta ut selve ruta, og resten av demonteringen skulle gå som smurt.

Bassan
26/03/13, 23:38
Mener du den skinna hvor de 2 clipsa er? for den er helt nederst rett på siden av hullet der.

mrstfu
27/03/13, 12:31
Mener du den skinna hvor de 2 clipsa er? for den er helt nederst rett på siden av hullet der.

Er to skinner på hver rute, en i fremkant og en i bakkant, begge med to løpehjul klipset til heismekanikken.

Bassan
30/03/13, 10:53
Nå har jeg fått opp vinduet.. men sliter forsatt med å få ut motorn for den sitter bomfast får ikke rørt på noe av mekaniskmen heller...

850GLTsilver
30/03/13, 14:45
Nå har jeg fått opp vinduet.. men sliter forsatt med å få ut motorn for den sitter bomfast får ikke rørt på noe av mekaniskmen heller...

Det er tre bolter som holder den motoren.
Når du har løsnet de så skal du trekke motoren opp og frem mens du trekker den rett ut.
Kan være aktuelt å vri den litt opp og frem.
Ingenting annet som golder i den motoren. Med mindre mekanismen din har kollapset totalt da.

Bassan
09/04/13, 09:48
Passer vindusheis fra dørabak på døra forand?