PDA

Vis full versjon : veivhus ventilasjon b230fk



jonass
17/05/10, 14:33
Undrer litt over dette t-røret
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/942.jpg

Hva gjør den? Siden jeg ikke har ventilasjons slangen påkoblet etter lmm så vil jeg jo få en falskluft effekt av og ha påkoblet vakum her. Hadde skjønt denne saken om den hadde noen funksjon som en veisventil styrt av vakum.

Så hva er den til?

ChrML
17/05/10, 15:14
Lurt litt på det jeg og. Den vil vel også lekke turbotrykk til sugesiden og når dette er koblet som normalt?

jonass
17/05/10, 15:16
Ja den gjør jo det. Men om det har så mye og si det vet jeg ikke. Og skjønner hvertfall ikke hvorfor den er der, man oppnår jo ikke noe med og ha vakum der heller.

ChrML
17/05/10, 15:17
Eneste man oppnår er vel bedre vakumering av veivhuset når den står på tomgang kanskje sånn at mindre gasser forurenser oljen, men under pådrag så vil jo det kanskje øke trykket i veivhuset. Så ikke vet jeg.

Edit: Bremsekraftforsterkeren, klima- anlegget, taklys med temperatursensor og andre ting er jo også falskluft på en måte :p. Så ECU tilpasser seg nok såpass lite falskluft.

jonass
17/05/10, 16:10
Nei de er ikke falsk luft pga komponentene er tette

ChrML
17/05/10, 16:24
Nei de er ikke falsk luft pga komponentene er tette
Nja, ikke helt tette. Hver gang du trykker bremsen slippes luft inn på ene siden av membranen og når du slipper den igjen stenges atmosfæren og lufta suges inn i motoren. Ikke mye falskluft, men litt :p.

Taklyset suger hele tiden litt luft fra kupeen og inn i motoren sånn at luft skal passere temperatursensoren, så den fungerer raskere.

Solenoidene til vakumbelgene til klima slipper også inn atmosfæreluft i belgene hver gang solenoidene slipper når ting skal returnere til normalposisjon. Som suges ut neste gang solenoidene aktiveres.

jonass
17/05/10, 16:31
Tja er jo ikke store mengden luft det er snakk om. Så motorstyringa merker det sikkert heller ikke. Så det går en vakumslange til taklyset?

ChrML
17/05/10, 16:33
Tja er jo ikke store mengden luft det er snakk om. Så motorstyringa merker det sikkert heller ikke. Så det går en vakumslange til taklyset?
Yup. Suger luft forbi tempsensoren. Merker det såvidt med fingeren når man holder over hullet.

Spørsmålet er jo hvor mye luft den klarer å suge igjennom Y leddet ditt. Vil nesten tippe at det er ganske mye da vakumslangen er ganske kort og ingen restriksjoner...

jonass
17/05/10, 16:36
Ja der blir det nok en annen sak ja, så har den ikke påkoblet den slangen der, siden veivhus slangen går i fri luft.

TeamBørnOut
17/05/10, 17:29
Den lillenippelen er satt der for at du ikke skal suge inn olja / veivhusgassene under pådrag og hvis du har dårlig luftfilter

jonass
17/05/10, 19:25
Kan ikke forstå at det der skal funke, så man skal liksom sette trykk der under pådrag? Da veivhus gasser blir produsert som mest?

TeamBørnOut
17/05/10, 19:26
"alle monner drar"