PDA

Vis full versjon : sveise 2,5'' biltema eksos/grenrør eller kjøpe simons 2,5''/ andre merker? 240



tgsb
19/03/13, 12:58
hvordan er det med kvalitet på stålet og lyden i eksosanlegg fra biltema når det er ferdig?

noen som har gjort dette før?

har tenkt på å kjøpe 2,5'' fra simons, men har lest på flere steder at det ruster bort etter 2-4år.. og at lyden ikke er så god..?

post gjerne bilder :)

takker for all hjelp :)

142power
21/03/13, 01:02
jeg har hjemmelaget 2.5" eksos bygd av biltema eksos deler, jeg syns stålet har bra kvalitet på både rør og potter. jeg sprayet på en slags zink grunning som tåler varme
på eksos anlegget, det hjelper mye! :) har hatt mitt i 2 år, like fint ennå

JonasS
21/03/13, 01:03
Jeg tenker ikke på lyd når jeg kjøper\bygger anlegg, sålenge det ikke blir slik "opel-lyd" (Høres ut som om man ruser i en blikkbox), Simmons har vel ord på seg for å ruste ja. Biltemarør er vel ikke dårligere enn andre rør.. Har en kardangbøy i 2.5" simmons til 240 liggende om du er interessert. Ikke strøken, men fullt brukbar.

krbarstad
21/03/13, 08:43
min erfaring er at biltema`s universal eksosrøre er veldig bra. de er jo belagt med alusink som gjør dem bedre motstandsdyktig mot rust enn for eks simmons som er rustet når det ligger i butikken. har også prøvd både biltema å simmons eksospotter å, å jeg synes biltema sine er bedre en simmons både på pris, motstandsdyktighet mot rust og lyd.

Jannern
21/03/13, 14:51
Skal du ha fin lyd må du ha 3" rustfritt eksosanlegg :) Ingenting som slår den lyden :D

kermitt
21/03/13, 17:14
Biltema rør er jævlig bra de! :D godkvalitet på dem, de er billige og det er ikke særlig mye mere jobb å bygge seg eksos av det enn JT og lignende. Men skal du først kjøpe eksos og gjøre jobben så gå for 3" først som sist.

JonasS
21/03/13, 21:22
Jeg handla 2 90`bend og 2 mtr. 3" rør idag, sammen med et flexibend. På biltema selvsagt. Så nå skal jeg bygge eget bakover, skal vurdere om jeg skal forsøke å legge det under bakakselen, Ferrita har jo det, og skal etter sigende funke fint!

Tenk at JT tar 1500kr for en DP, det er latterlig!

tgsb
22/03/13, 14:04
takker for svar :))
men det dere sier med 3": sant at det er go lyd, men jeg mener det at en bil som bråker burde gå deretter ;)

ser ut til at jeg går for biltema:) men jonass, du sier at du har kardangbøy. hvor i landet holder du til?:) evt pris?

har også tenkt på å grunne/tektylere eksosen :)

jeg har en standard b230f, skal vel bytte kam og småtrimme litt litt etter hvert. har planer om grenrør også, noen som har dette? eller vet hvor de selger det?
vet om pedersen..

Sondre93
22/03/13, 16:31
takker for svar :))
men det dere sier med 3": sant at det er go lyd, men jeg mener det at en bil som bråker burde gå deretter ;)

ser ut til at jeg går for biltema:) men jonass, du sier at du har kardangbøy. hvor i landet holder du til?:) evt pris?

har også tenkt på å grunne/tektylere eksosen :)

jeg har en standard b230f, skal vel bytte kam og småtrimme litt litt etter hvert. har planer om grenrør også, noen som har dette? eller vet hvor de selger det?
vet om pedersen..

tektylere eksosen faktisk ;) lurt.... hehe

TurboNoob
22/03/13, 21:39
Jeg har et eller annet slags grenrør og 2,5" simons på min 240 GLT, og jeg syns det bråker litt for mye. Snerrer litt som en småtimma japse fra 80 tallet gjør den også. Liker ikke helt....

Naske
23/03/13, 13:33
Hvorfor bruker dere tid og krefter på utvendig grunning og tektylering av eksosanlegg? Alle jeg har snakket med sier at eksosanlegg ruster fra innsiden.

tgsb
23/03/13, 20:15
rart om det ruster fra innsiden.. med tanke på at den får litt smøring fra eksosen, sikker på at det ikke er dårlig kvalitet på eksosen da..?
det er jo greit å behandle det på en eller annen måte for å hindre/utsette rusta litt :))

kermitt
23/03/13, 20:24
Det spørs på bruken egentlig, my småkjøring så legger det seg kondens på innsida. På langkjøring, kanskje langs E6 der det er salting omtrent hele veien så biter det nok hardere fra utsia. Det er uansett en slitedel og det beste eksosanlegget til den beste prisen får du ved å bygge det sjøl med rør fra biltema!

Toroen
23/03/13, 23:43
eller bygge i rustfritt;)

tgsb
25/03/13, 23:34
kommer til å gå for biltema (Y)
noen som har noen tips om hva jeg burde passe på/ huske på?
er første gangen jeg lager eksosanlegg :))

kermitt
26/03/13, 14:11
Sørg for at du lager det høyt nok men fremdeles ikke så høyt at det slår i karosseri, og om noe står i spenn så kommer det til å lekke/sprekke/ruste veldig fort! Også må du bruke alle originale fester, gjerne flere om du har!

TonyV
03/04/13, 16:30
Er det noen som har bilder av ett ferdigbygget 3" eksosanlegg? skal bygge selv og er litt usikker på hvilke rør og slikt jeg må bestille. er langt til nærmest biltema når man bor i øst-finnmark!

JonasS
03/04/13, 17:34
Anbefaler å kjøpe halvsats, da kardangbøyen er håpløs på 240. Ev. legg det under bakakseln. Sveis DP selv. Jeg kjøpte 2 90`bend og et flexibend.

Ola Moen
03/04/13, 21:39
Simonsanlegget mitt er 8 år gammelt, og ikke rustent enda.. Og eksos ruster ikke utenfra. Det som gjør at eksosanlegg ruster, er kondensering som følge av penkjøring/lusekjøring, og korte turer. Til og fra nærbutikk osv. Anlegget rekker ikke bli gjennomvarmt. Gjengangere er gamlinger. Som bytter eksos annenhvert år, og bytter clutch en gang i året..
Grenrøret foran kan du like godt kjøpe ferdig. Det er det siste som ruster. 240 anlegget begynner å ruste i forkant, og bakkant av første lyddemper, og i inngang på bakre lyddemper. resten pleier sjelden å ruste i filler.

tgsb
03/04/13, 22:01
ja.. tittet litt på det og jeg ender etter mye om og men opp med simons.. grenrør kommer etterhvert :)

Jannern
04/04/13, 07:02
Simonsanlegget mitt er 8 år gammelt, og ikke rustent enda.. Og eksos ruster ikke utenfra. Det som gjør at eksosanlegg ruster, er kondensering som følge av penkjøring/lusekjøring, og korte turer. Til og fra nærbutikk osv. Anlegget rekker ikke bli gjennomvarmt. Gjengangere er gamlinger. Som bytter eksos annenhvert år, og bytter clutch en gang i året..
Grenrøret foran kan du like godt kjøpe ferdig. Det er det siste som ruster. 240 anlegget begynner å ruste i forkant, og bakkant av første lyddemper, og i inngang på bakre lyddemper. resten pleier sjelden å ruste i filler.

Får kjøre på turtallsperra da i kø kjøring x) (da altså med bilen i fri når man står stille såklart, hvis du ikke har tenkt å kjøre han foran i ræva da) haha ;)

TurboNoob
04/04/13, 16:43
Røret over bakakselen har vært problemet for meg. Er som regel det som ruster først i filler på mine biler.
Men det kan vel være av grunnen som er antydet over her. Har ca 5km til jobb, så bilen rekker ikke å bli ordentlig varm på turen.