PDA

Vis full versjon : chip holder



thune
18/03/13, 22:57
hei..

nokon ute i denna verden som veit kor eg få kjøpt ein chip holder til hjenen min. bilen er ein 2,3 t5..

håper nokon veit

R-M-I
19/03/13, 12:17
Til hvor mange pinners-chip?

Jeg vil tippe 28 pinner, siden det er relativt vanlig i biler rundtom..

da vil vel dette fungere greit? -> http://www.ebay.com/itm/10pcs-IC-Chip-Socket-28-Pin-DIP-EPROM-DIP28-0-6-PCB-Soldering-type-/251152073305?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a79d48259

10stk til rundt 40kr :P

gswede
19/03/13, 12:23
Om du tenker å kjøpe chipen fra BSR, så får du holder fra dem. Som nevnt i den andre tråden din..om akkurat samme tema..

thune
19/03/13, 13:11
har ikkje kjøpt chip hos BSR.. har kjøpt ein brukt..

gswede
19/03/13, 14:04
de har likevel chipholdere, er bare å ringe.

thune
19/03/13, 15:37
har snakka med dei.. dei ville ikkje selje berre holdaren..

gswede
19/03/13, 15:42
Da foreslår jeg linken over.. Du kan evnt drite i holderen og lodde chipen direkte.

thune
19/03/13, 15:45
får sjå om eg får opne linken... ellers får eg berre lodde den direkte ja

gswede
19/03/13, 15:52
Linken funker fint den, det er bare å trykke på den..

gjerstan
21/03/13, 00:11
Lodd den direkte inn! Ikke noe å lure på! Blir best resultat, hvis chipen er som den skal.

bortstun
21/03/13, 08:49
Du kan også bestille hær. Billig og kjapp levering. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=48-161-87&toc=20459

R-M-I
21/03/13, 14:58
Lodd den direkte inn! Ikke noe å lure på! Blir best resultat, hvis chipen er som den skal.

Best resultat? Hvordan i allverden blir resultatet noe annerledes enn ved å lodde inn sokkel først? Eneste forskjell er vel at det er MYE lettere å evt. fjerne den chip'en igjen etterpå om det skulle ønskes.

johnjo
21/03/13, 17:05
lodd på med chipholder du,i tilfelle du vil ha steg 3 chip så er bare å bytte den.

R-M-I
21/03/13, 20:16
lodd på med chipholder du,i tilfelle du vil ha steg 3 chip så er bare å bytte den.

My point exactly.. om det er noe du IKKE vil, er det å drive å lodde inn chip direkte, for så å måtte avlodde,rengjøre og styre i vei for å få en ny på plass. Sett inn en holder, så tar det 5 sek å bytte om det skulle ønskes i fremtiden.

gjerstan
21/03/13, 20:53
Best resultat? Hvordan i allverden blir resultatet noe annerledes enn ved å lodde inn sokkel først? Eneste forskjell er vel at det er MYE lettere å evt. fjerne den chip'en igjen etterpå om det skulle ønskes.

Jobber med elektronikk, så jeg vet hva jeg snakker om..... Bedre ledeevne og mindre sjans for "vakkelfeil" ved å lodde rett inn. Har vært borti mange dårlige IC-holdere, greit nok å bruke det bare de er "tighte".Som sikkerhet ville jeg hvertfall lagt på en liten silikon klatt over IC og mot kort, for at den ikke skal løsne fra holderen.

850GLTsilver
21/03/13, 21:39
Jobber med elektronikk, så jeg vet hva jeg snakker om..... Bedre ledeevne og mindre sjans for "vakkelfeil" ved å lodde rett inn. Har vært borti mange dårlige IC-holdere, greit nok å bruke det bare de er "tighte".Som sikkerhet ville jeg hvertfall lagt på en liten silikon klatt over IC og mot kort, for at den ikke skal løsne fra holderen.

Sjelden noe problem med at disse 28-pins chipene "løsner" fra en normalt god IC-holder.
Likeledes sjelden problemer med kontaktbrudd heller.
to bittesmå enkle tiltak for å unngå alle slags problemer av denne art:
Før man setter på plass Chipen, legg ei stripe silikonFETT i hver av rekkene med kontakter på sokkelen før chipen settes i.
Mål avstanden mellom toppen på chip og lokkets underside før dette settes på.
Skjær ut en liten kube gummi eller lignende og lim fast denne i lokket ved å legge den oppå chipen, legg ei limstripe på toppen av kuben og legg så på lokket.

Vips, så er ALLE muligheter for at chipen eller noen som helst av benene på den skal miste kontakt borte for evig og alltid.

Bruk gjerne noen kroner på en GOD IC-holder. De billigste har en tendens til å være..........billige.