PDA

Vis full versjon : Fk fjusker når den er kald.



Kari
18/03/13, 22:02
Jeg har nylig satt inn en orginal B230Fk motor i en 240.
Problemet er at den fjusker veldig når den er kald, men det er ikke et problem å starte den.
Når motoren er varm går den som en klokke.

Det virker også som om turboen lader på tomgang..

Noen som har tips eller ideer til hva som kan være galt?

ClassicTurbo
19/03/13, 05:42
Sjekket temp sensor i toppen? Om denne er gåen vil du få mye bensin som gjør at den vil gå veldig urent, om det er nok avgasser vil det også være mulig at turbo lader litt.

Kari
04/04/13, 15:58
Har sjekket litt nøyere nå, turboen lader ikke, og tempsensor er ikke gåen. Den bruker mye bensin, så jeg tror fortsatt at den får for mye.. andre forslag?

Ola Moen
04/04/13, 17:10
Oksygensensoren i eksosrøret. (Lambdasonde)
Evt Luftmassemåler.

Kari
09/04/13, 17:24
Jeg har sjekket det også, begge er i orden :(

Kauto
10/04/13, 17:11
Funnet ut av problemet? =) Skjekket etter falskluft? ( vakumslanger etc )

Kari
10/04/13, 18:39
Nei, problemet er der fortsatt:( Eneste forskjellen er at det er vanskeligere å starte den nå enn i begynnelsen. Den har spist tre sett med plugger på grunn av at den får for mye bensin..

Jeg har ikke sjekket det nei, men tenkte å gjøre det med startgass. Er det enkleste måten?:)

Ola Moen
10/04/13, 19:31
Vær veeeeldig forsiktig med startgass.. Bruk heller CRC 5-56. Har du bare "litt" overslag i en pluggkalbel el.lignende, så er det stor sjanse for at du går på en kjempesmell. I Praktisk betydning. Med brannskader som følge.

R.G
10/04/13, 19:34
Vær veeeeldig forsiktig med startgass.. Bruk heller CRC 5-56. Har du bare "litt" overslag i en pluggkalbel el.lignende, så er det stor sjanse for at du går på en kjempesmell. I Praktisk betydning. Med brannskader som følge.

fler som har vært borti den gitt..

Kauto
10/04/13, 20:08
Ville ha prøvd mens bilen gikk på tomgang og tatt av et og et stikk av gangen å sett om motor reagerte på det. reagerer den ikke kan det være muligheter for at det er syndebukken.
Temp føler i topp, lmm, lamda, tomgangsregulator eks
Er det egr på bilen?

Erlend Dystland
10/04/13, 22:32
Kan svare for Kari :)
Tempføler, lambda, lmm og tomgangsregulatoren er sjekka.
EGR er der blenda :)

Kari
18/04/13, 11:54
Som erlend242 sier så er alt sjekket.. motoren reagerer på alle komponentene:(

Kauto
18/04/13, 16:52
Er motor trimmet no vei?

Erlend Dystland
18/04/13, 21:54
Noop, er helt original denne :)
Eneste som liksom er gjort av "specs" mener jeg at bare er blenda EGR :)

Kauto
20/04/13, 10:43
har dere skjekket at spjeldet lukker helt på tomgang?`evnt at det er riktig innstilit? Med at når med engang du trykker på gasspedalen, skal det komme en liten klikkelyd fra tps? :)

Kari
23/04/13, 12:57
Okei, her er en oppdatering:
Motoren(B230fk) er helt orginal, ved unntak av blendet EGR og åpent luftfilter.
Når motoren starter, går den ujevnt og soter når jeg gir gass. Det er ikke noe problem å starte den. Det tar ca 2 minutter før den går normalt, og den fungerer fint ved pådrag, men når man kjører på jevnt, lavt turtall nykker den fælt. Når jeg slipper gassen etter pådrag, har den ettertenning (poffelyd). Den bruker 1 liter på mila. Det er også tilbakeslag i turboen og den starter å lade med en gang, ikke på 2500 omdreininger som den skal. Turbotrykket er som det skal (0, 3)
Den har også sluttet og lade ordentlig, selvom jeg har byttet blørster i dynamoen flere ganger og sjekket alle ledninger..

Har sjekket:
Luftmassemåler
Tempsensor
Falskluft
Lambdasonde
Tomgangsventil/regulator
Wastegate
Resirkuleringsventil
Returrør til bensin

Alle tenningsdeler er nye

Kari
23/04/13, 17:37
har dere skjekket at spjeldet lukker helt på tomgang?`evnt at det er riktig innstilit? Med at når med engang du trykker på gasspedalen, skal det komme en liten klikkelyd fra tps? :)

Ja, har sjekket dette :(