PDA

Vis full versjon : FK er dritt å starte når kald



andersg
18/03/13, 16:27
Hepp!
Har en FK som er ordentlig lei å starte når den er kald. Må kinne lenge, så putrer den seg i gang sakte men sikkert etter mellom fem og ti sek. Virker som det er temperaturavhengig. I morges kl.6 starta den ikke, så trillestarta den i gang. Måtte clutche ut tre ganger før den fyra, og da går den fint.

Regreim står riktig, tempsensor til motorstyring er ny, det meste er igrunn bytta innen senere tid. Forrige eier (2 år siden) bytta bensinpumpe og filter.

Skal sies at den fyrer tvert når den er lunka eller varm.

Mistenker TLAO-chippene mangler kaldstartprogram...

Tips mottas med takk! Hadde litt jaging på vei hjem fra jobb i dag faktisk, tomgangsregulator kanskje?

kermitt
18/03/13, 17:29
Har du kjørt inn chipene?

andersg
18/03/13, 19:40
Tok den ut på fredag, er 12mil inn i første tank, så sikkert ikke!

ClassicTurbo
18/03/13, 21:56
Prøvd å slå av og på tenningen ett par ganger så bensinpumpen slår inn? Om den da starter greit får den nok for lite bensin ved oppstart i kaldt vær.

andersg
19/03/13, 09:09
Rakk ikke det i dag, måtte kinne til batteriet var tomt. Bor i toppen av en bakke og trilla den utfor, rakk å trille 400m til bunn og clutche ut 4-5 ganger uten start :( Blei taua i gang til slutt. 20min for sein til jobb i dag gitt.

Jeg har lamdbasonde fra ebay.
Skal prøve med org. chip og vikingchip jeg har liggende.

Vet ikke om det var noe originalpumpe forrige eier satt i, så kan være den ja...

Testdriver
19/03/13, 11:13
Sånn var min FK for noen år siden også + at jeg av og til hadde kutting under pådrag. Jeg bytta bensinpumpa og det ble bra etterpå

Martin.S
19/03/13, 11:22
Rakk ikke det i dag, måtte kinne til batteriet var tomt. Bor i toppen av en bakke og trilla den utfor, rakk å trille 400m til bunn og clutche ut 4-5 ganger uten start :( Blei taua i gang til slutt. 20min for sein til jobb i dag gitt.


Det var noe dritt da. Husk at disse bilene også er mega kresene på at det er nok spenning på batteriet. Har opplevd det med min bil (som hadde dårlig batteri) at så fort det er litt lite på batteriet kan jeg bare glemme å få start. Da snakker vi 11,90 volt.

andersg
19/03/13, 12:37
Ja, det er fjernt. Men hvis det er pumpe, hvorfor fyrer den da ALLTID når den er lunka/varm? Hender en sjelden gang jeg får en minifusk, men regner med livet er sånn med husmortrim. Kjører lite trøkk foreløpig så har ikke kutt under pådrag... Kanskje jeg får spandere på meg en walbro med en gang.

andersg
19/03/13, 12:39
Det var noe dritt da. Husk at disse bilene også er mega kresene på at det er nok spenning på batteriet. Har opplevd det med min bil (som hadde dårlig batteri) at så fort det er litt lite på batteriet kan jeg bare glemme å få start. Da snakker vi 11,90 volt.
Kan hende det begynner å bli lei seg, men kan kinne ganske lenge på det. Kommer i verkstedet etterpå, tror jeg må låne hjem laderen for sikkerhetsskyld :p

Martin.S
19/03/13, 12:41
Kan hende det begynner å bli lei seg, men kan kinne ganske lenge på det. Kommer i verkstedet etterpå, tror jeg må låne hjem laderen for sikkerhetsskyld :p

Kanskje det holder med den laderen jeg har, om batteriet ikke er helt flatt. Så slipper du å drasse med deg den andre kassa.

andersg
20/03/13, 17:19
Sånn var min FK for noen år siden også + at jeg av og til hadde kutting under pådrag. Jeg bytta bensinpumpa og det ble bra etterpå

Gikk den greit når du først fikk den i gang? Syns det er så rart at den går fint når jeg først får gang, selvom den tidvis oppfører seg litt rart. Jager litt noen ganger. Varmstart er null stress, har kjørt ti mil uten problem også. Bytta plugger i går, de gamle var det hakk i etter gnisten! Bankesensor på tur?

andersg
22/03/13, 17:38
Nå tok batteriet kvelden, har fått kasta på et manometer før fuelrail som sier 3bar bensintrykk med vakuum på tomgang. Får se om det blir liv i leiern med nytt batteri, kan hende det har hatt for lav spenning hele tida... Evt. kombinert med dårlige plugger.

Testdriver
23/03/13, 00:24
Gikk den greit når du først fikk den i gang? Syns det er så rart at den går fint når jeg først får gang, selvom den tidvis oppfører seg litt rart. Jager litt noen ganger. Varmstart er null stress, har kjørt ti mil uten problem også. Bytta plugger i går, de gamle var det hakk i etter gnisten! Bankesensor på tur?
Ja den gikk som normalt når jeg fikk den i gang, ingen jaging eller noe. Jeg brukte å kjinne i noen sekunder så slå av tenning for så å slå på og kjinne igjen, drev på sånn helt til den startet og da startet den som regel på tredje/fjerde forsøk. Den gikk som sagt helt normalt under kjøring, men hadde av og til kutting ved full gass, men ikke alltid... Når motor var lunken/varm startet den alltid med engang. Jeg bytta tempsensor først og deretter bensinpumpe rele, men merket ingen bedring da. Bytta pumpa og bilen ble bra

andersg
23/03/13, 01:32
OK, takk for svar. Min jager også en sjelden gang, i dag har den vært ganske teit og ruser seg når det passer dårlig, på onsdag kjørte jeg fem mil og den malte som en katt hele veien. Måtte kjøpe nytt batteri i dag, det gamle sa takk og farvel til slutt etter mye juling... Prøvde å slå tenninga av og på noen ganger for å få fram litt bensin, da bromma den litt, men ikke nok til start.

Skal bytte filter i mårra, blir det ikke noe bedre så blir det pumpe. Fortsettelse følger!

andersg
24/03/13, 22:08
Filter var longshot, blei ikke bedre men greit å ha gjort :) Pumpe neste. Håper jaginga kommer av ustabilt bensintrykk og dertil forvirra styreenhet. Har ikke gjort noe annet enn å bytte turbo og trykkrør i vinter, og den jaga ikke når jeg satt den inn for vinteren... Elimineringsmetoden blir brukt for tida, så langt lommeboka rekker :p

Martin.S
24/03/13, 22:29
Det verste er vel nesten den rusinga den plutselig får? Det gjør ikke bilen akkurat enkel å kjøre når den bestemmer seg for å gå på 3000 omdreininger.

andersg
25/03/13, 09:43
Ja, det er meget IRRI. Håper det har noe med ustabilt bensintrøkk og forvirra styreenhet. Pumpa skal gi 6bar og det skal være 3bar inn til fuelrail. Får 3bar på måleren, men det betyr ikke at det de neste 3bar overtrykk er der...

Øyvind G
25/03/13, 10:10
Ja, det er meget IRRI. Håper det har noe med ustabilt bensintrøkk og forvirra styreenhet. Pumpa skal gi 6bar og det skal være 3bar inn til fuelrail. Får 3bar på måleren, men det betyr ikke at det de neste 3bar overtrykk er der...

Det skal være et uttak rett etter pumpen som du kan koble deg til. Da ser du hva pumpen gir.

andersg
25/03/13, 10:44
Hørte det i går, men da trenger jeg måler igjen. Har klipt slangen i motorrommet for å få inn T-krysset til måleren som står der, så den er nå integrert :p

andersg
02/04/13, 22:32
Da har det blitt dytta på plass en saftig Walbro 340gss (mener jeg det var) i nytt armatur, med fungerende tankmåler! For første gang på halvannet år. Var ikke noe forskjell å kjøre med, den er fortsatt litt rar... Får en liten kutt/hump når jeg drar ut 3/4gir, selvom jeg kjører med 0.5 til 0.7 i trøkk. Spent på om den starter i mårra tidlig når den er gjennomkald.

Pluggene er gamle og brukte vet jeg, så de må byttes asap.

andersg
03/04/13, 21:14
Starta ikke noe særlig lettere i morges akkurat, ei heller når jeg skulle hjem fra jobb. Heldigvis er det ganske varmt nedi Vestfold her, så jeg får fuska den i gang :p
Har bytta til nye NGK-plugger i dag.

Liten oppsumering...
Tempsensor er byttet (brukt, men har fungert)
Bankesensor er byttet (brukt, men har fungert)
Lambda er 1 år gammel (men fra Ebay, skal prøve den gamle i morgen)
Bytta litt vakuumslanger og generelt sett over.
Ny Walbropumpe i tanken og nytt filter

Symptomer:
Lei å starte når kald, må dra lenge på starter før den fusker seg i gang, en sylinder om gangen. Humper litt når jeg drar den ut på høyt turtall (tidvis, går noen ganger klokkereint), og kan finne på å ruse seg selv når som helst/tidvis høy tomgang. Ved rolig kjøring kan den gå om som en klokke fra A til B.

TPS eller lambdasonde?