PDA

Vis full versjon : B234 + kJetronic



s4nd3r
18/03/13, 14:47
Sliter med en slapp E motor. og den blir nokk friskere med en annen kamm.
Men har begynt og leike meg med tanken om og finne en b234 eller en 16v topp og sette den oppå en b230 blokk..
og så montere kJetronic på det... insuget må vell sveisest om for og få på gummibelgen på undersia.

Noen som har noen teorier om hvordan det vil funke? ja, klart det er meir efektift med elektronisk sprut. men gidder ikkje og bygge om bruks bilen til det.. skall vere billigt, enkelt, og fungere..

Mb sin 2,3 16v har vel 180hk med samme sprutet.. så om eg får en 160hk så vil eg si meg fornøyd..
Blir jo dyre 20hp da.. b230E er vell runt 140hk slik den er nå..

gaupe
18/03/13, 15:58
Største problemet er vel å få til ei tenning som funkar på dette oppsettet, vil eg tru.

Batland
19/03/13, 07:31
Sliter med en slapp E motor. og den blir nokk friskere med en annen kamm.
Men har begynt og leike meg med tanken om og finne en b234 eller en 16v topp og sette den oppå en b230 blokk..
og så montere kJetronic på det... insuget må vell sveisest om for og få på gummibelgen på undersia.
Du kan montere K-Jet hvor som helst. Det eneste som trengs er en forbindelse mellom gummibelgen på sprutet og gasspjeldet som er tett.
På 240 turbo står sprutet bak høyre lykten. Så går det slange ned og bak til turboen. Så går det slange bort til intercooleren. Så går det slange fra intercooler og bort til gasspjeldet akkurat som på FK motorene og de funker jo det også, ikke sant?
(Iallefall helt til en eller annen luring monterer en fin og blank dumpventil med "tøff" lyd som lekker og saboterer.)

B21ET/FT sprutet klarer 185 hk på en turbomotor og derfor minst 200 hk på en sugemotor, og er det rette å bruke med en 16V topp.


Noen som har noen teorier om hvordan det vil funke?
Hvis dysene forstøver slik de skal, dvs. at de ikke er totalt utslitte etter 30 års bruk, så vil dette fungere godt.
Jeg brukte 2 stk. B21ET K-jet sprut på min ene Volvomotor og det funket helt glimrende fordi jeg kjørte en stor BOSCH K-jet bensinpumpe!!
Mange driter seg ut på akkurat dette og undervurderer hvor avgjørende en K-jet pumpe er for resultatet.

Mb sin 2,3 16v har vel 180hk med samme sprutet.. så om eg får en 160hk så vil eg si meg fornøyd..
Blir jo dyre 20hp da.. b230E er vell runt 140hk slik den er nå..
Ett B21ET/FT sprut vil ikke begrense effektuttaket til 160 hk så hvis du spanderer på deg en Bosch K-Jet pumpe, en oppgradert innsugskam og ett greit "steg 1" grenrør så blir du nok positivt overrasket over resultatet.