PDA

Vis full versjon : dumventil slipper trykket tidlig under pådrag etter justering av wastegate. 940FK (LØST)



catoers
17/03/13, 15:13
det som er gjort med bilen

Kimmit bestselger Turbo
KL-racing dump
bsr chip
t5-r dyser
3" eksos



Justerte trykket her om dagen men nå driver turboen å "kutter".
slipper ut trykket ved pådrag og gjerne ikke mer enn 0,5 i ladetrykk, men holder avogtil helt til 1,0bar.

har prøvd med orginal dyser også, men det hjalp ikke.

skal prøve en annen chip men får ikke den før ut i uka.
har og sjekket for lekkasje, men alt ser helt og greit ut.

noen som har noen tips ? =)

9førrlars
18/03/13, 00:12
Hadde lignende problem med en chip som var ukjent, sto KCR på den ikke noe mer. Da kunne jeg ikke lade mer enn max 0.9
Den dreiv å kødda og kutta hele tia hvis jeg prøvde meg på mer enn 0.7 bar.
Hvilken chip får du tak i? Jeg ordna meg en viking chip ecomax og da ordna alt seg. Kan Lade så mye jeg vil nå ser det ut som. Prøvde for morro skyld og kom helt til 1.5 bar men skrudde fort ned til 1.1 :P Skulle aldri tro chipen var feilen til køddinga.

s4nd3r
18/03/13, 01:04
hva dump bruker du? skulle denne vert stramma opp litt?

Svirre
18/03/13, 01:07
Hvis dumpventilen slipper ut trykket så er fjøra for slapp/feiljustert.

catoers
18/03/13, 10:39
bruker en dump fra KL-racing, har strekt fjæren og satt inn en fjør til inni den orginale for å gjøre det strammere. jeg tror at det er drivstoff mangel som gjør at den gir seg, og da vil det jo være naturlig at dumpen slipper ut trykket. C.Erstad har en en chip liggende som han skal ta med seg hjem i dag =) har hørt litt at folk ikke liker BSR-chipen på biler som er eldre enn 2000. kan jo være at de har ett poeng ;)

Svirre
18/03/13, 17:01
Hvis dumpventilen er drevet mekanisk, altså ikke via en elektronisk vakumsone som danner vakum uansett hele tiden, så vil jeg neppe tru at den løser ut pga. drivstoffmangel. Den drives av vakum og når pedalen er inne så er det ikke vakum i systemet. Men jeg holder meg fremdeles på at det har skjedd noe med fjøra. Vært borti samme symptomer og da var det fjøra i dumpventilen som hadde gitt seg.

kermitt
18/03/13, 17:32
Stram opp dumpen din mer. Høres kjempe slapp ut!

catoers
18/03/13, 17:45
Hvis dumpventilen er drevet mekanisk, altså ikke via en elektronisk vakumsone som danner vakum uansett hele tiden, så vil jeg neppe tru at den løser ut pga. drivstoffmangel. Den drives av vakum og når pedalen er inne så er det ikke vakum i systemet. Men jeg holder meg fremdeles på at det har skjedd noe med fjøra. Vært borti samme symptomer og da var det fjøra i dumpventilen som hadde gitt seg.

joda, er med på den, men visst motoren går i sikkerhetsmodus så slutte jo den å trekke. da er det jo naturlig for dumpen å slippe ut trykket vel ? er det eg mener med bensin mangel. er forøvrig denne dumpen http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/dump_pysventil/-atercirk-dumpventil/atercirkulerande-dump-midi.html

catoers
18/03/13, 17:47
Stram opp dumpen din mer. Høres kjempe slapp ut!

var med 3 fjærer til dumpen, er samme diameter på de. men forskjellig tykkelse på tråden, sette den ene inni den andre kanskje ?

Jonas Soldal
18/03/13, 18:42
Er nok fjæren som er slapp visst det er dumpen som åpner :) Har en Forge 25mm resirk du kan få prøve om den holder seg igjen om du vil? Jobber i knarvik om du vil låne??
Er ikke helt "heldig" å kjøre med så liten dump spør du meg. Fekk problemer med surging fordi dumpen var bare 25mm. Men hadde jo plan om å kjøre resirk. Kjører 50mm tial dump nå å er storfornøyd.

catoers
18/03/13, 18:58
hva dump bruker du? skulle denne vert stramma opp litt?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/dump_pysventil/-atercirk-dumpventil/atercirkulerande-dump-midi.html

Svirre
18/03/13, 20:40
joda, er med på den, men visst motoren går i sikkerhetsmodus så slutte jo den å trekke. da er det jo naturlig for dumpen å slippe ut trykket vel ? er det eg mener med bensin mangel. er forøvrig denne dumpen http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/dump_pysventil/-atercirk-dumpventil/atercirkulerande-dump-midi.html

Bensin er bare et drivstoff. Om du har gasspedalen i bunn så dannes det trykk fra turbo som gjør at dumpventilen løftes hvis fjøra er for slapp. Bensintilførselen har ingenting med funksjonaliteten på dumpventilen. Når du da slipper gasspedalen, så dannes det vakum i innsugsmanifolden som igjen drar med seg dumpventilen for å frigjøre trykket.

Så hvis du har en turbo som lader mer enn det fjøra orker å holde igjen, så vil du får et høyt trykk stort sett før det detter ned igjen (kan gjøre). Så sjekk fjøra på dumpventilen så vil du nok merke forskjell.

catoers
18/03/13, 20:42
Bensin er bare et drivstoff. Om du har gasspedalen i bunn så dannes det trykk fra turbo som gjør at dumpventilen løftes hvis fjøra er for slapp. Bensintilførselen har ingenting med funksjonaliteten på dumpventilen. Når du da slipper gasspedalen, så dannes det vakum i innsugsmanifolden som igjen drar med seg dumpventilen for å frigjøre trykket.

Så hvis du har en turbo som lader mer enn det fjøra orker å holde igjen, så vil du får et høyt trykk stort sett før det detter ned igjen (kan gjøre). Så sjekk fjøra på dumpventilen så vil du nok merke forskjell.

ok, da prøver jeg å bruke 3 fjærer i dumpen ;)

catoers
18/03/13, 21:55
ok, da prøver jeg å bruke 3 fjærer i dumpen ;)

funket ikke =(

Jonas Soldal
18/03/13, 21:59
Sikker på at det ikke er WG som åpner siden du ikke får mere trykk da?

C.Erstad
18/03/13, 22:00
Saken er her at motoren slipper ut ladetrykk...
Den lader fint 1 bar. så Etter bittelitt så mister den bare trykket og går ned til 0.5 bar.

Dette er med samme gasspådrag. Også med full gass.

Har blenda dumpventilen og det virker ikke.
Kan lure på om wastegaten ligger å åpner plutselig.

Det skjer uansett om du tar av slangen på wastegaten i tillegg.

ClassicTurbo
18/03/13, 22:01
Sikker på det er dumpen som åpner, ikke wastegate?

C.Erstad
18/03/13, 22:02
Sikker på det er dumpen som åpner, ikke wastegate?
Begynner å gå den vegen ja. men han har strammet opp staget på wastegaten mye... så er meget rart.

Men han kjører med kinaturbo. Så kan være dårlig Wastegateakkumulator på den da.

eab
19/03/13, 18:29
Strips fast wg og se om problemet fortsatt er der. Men følg med ladetrykket når dere bruker høyrefoten...

catoers
20/03/13, 16:01
har bestilt ny WG for å se om det hjelper =)

catoers
24/03/13, 18:55
wastegate montert og ser ut som problemet er vekke =) men går ikke like godt lenger da ;( lader enda 1,0bar. men kan vel ikke få i pose og sekk ;)

kermitt
24/03/13, 19:05
Du må nesten alltid frese opp WG hullet på den turboen for å få jevnt ladetrykk uten tjuvåpning på WG.

catoers
24/03/13, 19:09
trykket er jevnt og fint, ingen lugging eller noe =) turboen spooler også veldig bra =) men for å være husmor trimmet så e det helt greit =) skal prøve en annen chip også bare for å se om det er noe bedre enn BSR sin chip =)

9førrlars
24/03/13, 20:50
så du fikk orden på problemet, så sletta kommentaren.

9førrlars
24/03/13, 20:52
wastegate montert og ser ut som problemet er vekke =) men går ikke like godt lenger da ;( lader enda 1,0bar. men kan vel ikke få i pose og sekk ;)
Da er grunntrykk 1 bar. Vil du ha mer trykk bruk en pys ventil;)

catoers
24/03/13, 22:37
Da er grunntrykk 1 bar. Vil du ha mer trykk bruk en pys ventil;)

bruker det, men har ikke mer å justere på wastegate staget ;)

Svirre
24/03/13, 23:19
bruker det, men har ikke mer å justere på wastegate staget ;)

Det som er meninga med pysventilen er at du kan lade 1,5, men enda så er grunntrykket på 1bar siden pysventilen lekker ut 0,5bar. WG staget rører du ikke da.

catoers
25/03/13, 15:10
så det du sier er at jeg kan kjøre 1,5 i ladetrykk på måleren ? og da vil reel trykket være 1,0bar ?

kermitt
25/03/13, 15:12
Nei, WG akumulatoren er innstilt til 1.0 bar, men du lekker av vakum med en bleedventil tilsvarende 0,5 bar til så faktisk trykk blir 1.5bar

Svirre
25/03/13, 21:30
Det du gjør et å sende et falskt trykk til WG-klokka. Den utløser ved 1 bar, og du ønsker 1,5bar, så må du "blø" ut 0,5bar. Samme prinsipp om du stenger igjen luft veien. Eneste forskjellen der er at den sistnevte typen hindrer en viss luftmengde/lufttrykk i å passere.