PDA

Vis full versjon : Sette på v70 3g felg på v70n, bolt on?



Ola Hagen
17/03/13, 09:58
Så disse bildene her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1297.jpg (http://forumbilder.se/CDM8T/15411003)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1298.jpg (http://forumbilder.se/CDM8T/sv70rblackwhite)

Så kom jeg på at mora mi har slike felger på sin 2008 modell v70, og dom har klaget litt på at den er hard å kjøre med, og etter å ha sett de bildene så kunne jeg gjerne tenkt meg de. SÅ passer de felga rett på ell? ser bolt sirkel er lik, og innpress på v70n er 49 mens v70 3g er 50. Men senter/hub/navhull er: v70n 65,1 mens på v70 3g er 63,4.

Altså:
V70n
Boltsirkel: 5-108
Innpress/ET: 49
Navhull: 65,1¨

V70 3G
Boltsirkel 5-108
Innpress/ET: 50
Navhull: 63,4.

Kan dette løses på enkel måte? Noen som har prøvd?

Sollien
17/03/13, 11:53
Et er jo ikke noe problem, men navet vil vell bli litt kinkig.. kansje du kan få dreiet av litt?!!

Sent from my HTC Desire

Ola Hagen
17/03/13, 12:04
Et er jo ikke noe problem, men navet vil vell bli litt kinkig.. kansje du kan få dreiet av litt?!!

Sent from my HTC Desire

Dreid av? er det noen som gjør dette for en billig penge ell? utregnet så er vel felg navet 1,7mm for liten, ikke sant?

volvoRsport
17/03/13, 12:12
På de originale må du dreie opp navhullet, evnt. kjøre med tynn spacer med riktig navåpning for at de skal passe på V70N.

Ola Hagen
17/03/13, 12:16
På de originale må du dreie opp navhullet, evnt. kjøre med tynn spacer med riktig navåpning for at de skal passe på V70N.

har du no slik link til slik tynn spacer med riktig navåpning? eg syns det er ganske mye kant på navet på bilen å bygge ut liksom..

volvoRsport
17/03/13, 12:21
har du no slik link til slik tynn spacer med riktig navåpning? eg syns det er ganske mye kant på navet på bilen å bygge ut liksom..

Manton har laget spacere for akkurat dette formålet til bl.a. "JohBor" på forumet, er bare å fortelle dem at du skal ha spacere for å sette V70II/S80II felger på V70N.

Ola Hagen
17/03/13, 12:26
Manton har laget spacere for akkurat dette formålet til bl.a. "JohBor" på forumet, er bare å fortelle dem at du skal ha spacere for å sette V70II/S80II felger på V70N.

åja, slik ja. Flott, takk.

skal kontakte johbor og høre om erfaringer

EDIT Han har visst ikke vært aktiv her inne siden september 2012...

Flere brukere som har prøvd denne som er aktiv?

Ola Hagen
17/03/13, 14:37
Manton har laget spacere for akkurat dette formålet til bl.a. "JohBor" på forumet, er bare å fortelle dem at du skal ha spacere for å sette V70II/S80II felger på V70N.

Har du noe mening om det blir trangt med de felga og dekka i 245/40r18 i hjul husa på v70n?

Ola Hagen
18/03/13, 16:08
ok, la meg omformulere spørsmålet.. Er det noen som vet om det er plass til 245/40 dekk i hjul husa på v70n ell?

Sollien
18/03/13, 16:37
Går hvertfall med 225/40/18 og største svingbegrensern... mulig du vil få litt kluss med større dekk, skal jeg ikke si garantert :)

Sent from my HTC Desire

Ola Hagen
18/03/13, 17:09
Går hvertfall med 225/40/18 og største svingbegrensern... mulig du vil få litt kluss med større dekk, skal jeg ikke si garantert :)

Sent from my HTC Desire

ok, da må vel nye dekk skaffes da. Var ikke så utslitte de som sitt på heller. men den største sving begrenser, fins det bare to typer ell?
har sett at mekonomen har to forskjellige typer.

Øyvind G
18/03/13, 17:24
Å dreie hulle er ikke noe problem, men å finne noen som har en benk som er stor nok.

Som mr. Rsport sier her, så kan du sende Manton en forespørsel. Det er meget oppegående folk som sikkert vet hva de skal lage hvis du forklarer at du skal ha spacere for å sette V70II/S80II felger på V70N (uten hjelp fra JohBor).

Felgene er forresten drit tøffe.

Ola Hagen
18/03/13, 17:56
Ok, er no sjanser for at dreiebenken på jobben er stor nok hvis dekket blir tatt av.. Men er det anbefalt å dreie hullet istedenfor å få en flink kar til å frese hullet i fresemaskin?

Ja, får sende de en mail og spørre nå jeg.

Øyvind G
18/03/13, 18:22
Ok, er no sjanser for at dreiebenken på jobben er stor nok hvis dekket blir tatt av.. Men er det anbefalt å dreie hullet istedenfor å få en flink kar til å frese hullet i fresemaskin?

Ja, får sende de en mail og spørre nå jeg.

Så lenge du får spennt opp felgen slik at hullet fortsatt er sentrert så er det ingeting iveien for å frese det opp. Du kan også bruke et passende bor.

Ola Hagen
18/03/13, 19:12
Så lenge du får spennt opp felgen slik at hullet fortsatt er sentrert så er det ingeting iveien for å frese det opp. Du kan også bruke et passende bor.

Jepp, flott. Skal nå overtale mutter'n til å se fornuften i aua og gi fra seg de felga sine til fordel for 17" hjul isteden, men dessverre er hu noe bilgæren sjøl så dette blir ikke bare lettvint..

Men jobber med en som er utdanna som verktøy maker, som jobber med meg på tunge kjøretøy selv om han har fagbrev på lette kjøretøy, han er en råskinn med dreiebenk og frese maskiner.

Oppgava hans på fagprøva i verktøy maker var å demontere ett eller anna mekanisk maskin fra verksted og produsere nye tannhjul og deler som var slitt og montere sammen igjen maskina :P ganske gammal fyr detta, men ung i huet.