PDA

Vis full versjon : Div spm om ihopsetting av motor.



Anders Dybvadsskog
15/03/13, 08:27
Hei, skaffa meg en turbomotor i deler i går, topp og div er tatt av, så det jeg lurer på er om det er strekkbolter i toppen eller om jeg kan bruke de gamle? Hva er momentet som må brukes på topp og kam? Tenkte å bruke svinghjul fra f motoren som står i, kommer også til å bruke m47 kassa først da jeg ikke har råd til annet med en gang, kan jeg da også bruke clutchen fra f motoren? Eller blir det bare sluring med en gang? Andre tips motas også da jeg aldri har satt ihop en motor før:) hvor får jeg billig toppakning feks:)

C.Erstad
15/03/13, 08:40
Boltene på toppen kan brukes max 5 ganger.
Trekkes:
20NM
60NM
90 grader.
Trekkes fra midten og ut.

Skruvarna ska bytas om de visar tecken på töjning. En ev töjning syns tydligt på skruvens "midja" som då sträcks ut.
Skruvarna får återanvändas högst 5 gånger.
Byt skruv om osäkerhet råder på någon av dessa punkter.

Kan være greit å sitte et kjørnermerke i bolthode slik at du ser hvor mange ganger det er brukt :)

Anders Dybvadsskog
15/03/13, 08:42
Kan være det:) skal se om det er med bolter på motor, eller får jeg skaffe nye, gjelder dette også svinghjulet? Kan boltene brukes på nytt der å?

kermitt
15/03/13, 11:06
Kjøp alltid alt av bolter nytt, det er ikke værdt risikoen å miste føttene eller å stå der med ei ubrukelig blokk med en knekt stump i ett bolt hull. Det koster ikke så mye. Bruk gjerne loctite på svinghjulsboltene.

Anders Dybvadsskog
15/03/13, 11:53
Okey, får vel kjøpt alle boltene på hella nord eller bil extra vil jeg tro?

kermitt
15/03/13, 19:32
Ja, det kan være. GT`n skal da vel klare å ordne dem de og? Jeg kjøpte fra SCstyling. Kom seg på bare småkroner med VCCN rabatt.

Tinnsoldaten
15/03/13, 20:40
Svinghjulsbolter og denslags kan du kjøpe hvor som helst, bare sørg for å få rett kvalitet. Blir fort billigere når det ikke står Volvo på pakken. Husker ikke i farta om det er 10.9 eller 12.9, men det pleier å stå på hodet på bolten.

kermitt
15/03/13, 21:09
Det er 10.9 jeg har, men det gjør overhodet ingenting om det er sterkere så om du bare får skaffa 12.9 bolt er jo det også greit.

Anders Dybvadsskog
15/03/13, 22:07
Må vel på gtn å spørre:)