PDA

Vis full versjon : LED pærer i orginale fjernlys S60/V70



64PV
14/03/13, 22:34
Prøvde å søke, men fant ingenting på forumet om temaet....

Noen som har prøvd slike LED-pærer i originale fjernlys på S60/V70:

http://www.ekstralys.no/products/led-11whb3b5

Har det noe for seg sammelignet med halogen og xenon?

FroBe
15/03/13, 07:15
En slik LED-pære gir neppe mer enn 2-300 lumen lys, den har ikke kjøling nok til å drive LED med høyere effekt enn 3-4W.
En vanlig 55W halogenpære gir rundt 1500 lumen lys, og en 35W xenonpære gir mellom 3400 lumen (4200K), 3000 lumen (6000K) og 1500 lumen (8000K).

En gløde eller gassutladningslampe fungerer best når den er god og varm, mens en LED-pære ryker hvis innvendig temperatur (halvlederchippen) stiger over 150°C. Både lysstyrken og levetiden for LED synker ved høyere temperatur, man får ikke mer enn 60-70% av lysstyrken når innvendig temperatur kommer opp i 85°C.

En slik LED-pære er kun til pynt, den gir både for lite lys og klarer ikke fokuseres i reflektoren. De er derfor ikke lovlig i billykter...

Når man designer LED-lykter på nye biler har man mye fokus på å kjøle LED, ulempen er at man da flytter overskuddsvarmen fra fremsiden av lykten til baksiden, og snø/is smelter ikke så lett som på tradisjonelle lykter.

TommyG
18/03/13, 10:58
Prøvde å søke, men fant ingenting på forumet om temaet....

Noen som har prøvd slike LED-pærer i originale fjernlys på S60/V70:

http://www.ekstralys.no/products/led-11whb3b5

Har det noe for seg sammelignet med halogen og xenon?

sakset fra siden du linker til:

"Selv om pæra er meget kraftig og lyser så godt at du blir blendet når du kikker inn i den, egner den seg best som DRL, da lyset ikke er fokusert nok til å kunne erstatte en xenon eller halogenpære"

64PV
22/03/13, 09:17
Takker for tilbakemelding!
Da blir jeg heller å prøve et 55w xenon-kit jeg har liggende... men sliter med å finne et sted å gjøre av de DIGRE ballastene... :confused:

marhaugen91
26/03/13, 01:46
Takker for tilbakemelding!
Da blir jeg heller å prøve et 55w xenon-kit jeg har liggende... men sliter med å finne et sted å gjøre av de DIGRE ballastene... :confused:

skru ut lykta, under lykta finner du et firkanta hull tilpassa orginal ballast :)