PDA

Vis full versjon : Oljetype på B230FK



The Bear
14/03/13, 21:53
Heisann. Lurer på kva olje som er best å bruke på B230FK. Går 10w40 mineralolje fint på motoren? Har litt begrensede midler så har ikkje råd til å bruke 500kr+ på dyr olje.

Takk på forhånd :)

gl740turbo
14/03/13, 22:01
Den grønn kannen de har med olje på biltema kan du kjøre ;) Billig og funker helt greit... Jeg hadde ikke kjørt mineral olje på en motor som har noen KM bak seg :P

samaron
14/03/13, 22:06
Biltema sin 10w-40 delsyntetiske olje fungerer utmerket. Har hørt at ren mineralolje ikke er så gunstig siden den er "grov". Bare ikke fyll på helsyntetisk olje, da ber du om oljelekkasjer etterpå.

Koster 179kr for 4 liter delsyntetisk 10w-40 motorolje og rundt en 50-lapp for nytt filter. Ikke nødvendig å bruke masse penger på dyr motorolje med mindre du har ekstremt spesielle behov. Eksisterte strengt tatt nesten ikke helsyntetisk olje når B230 motoren ble laget en gang.

howdini
14/03/13, 22:11
Mobil 1 5-50 racing ALL DAY LONG
Den får du till rundt 400kr for en 4l kanne med gode rabatter, eller hos Cop Obs Bygg når de har salg på olje.

Den har vi brukt i alle år på rød blokker.
Turbomotor som hadde gått 60000km med nesten 400hk, ble kontroll målt og vi fant null slitasje på sylindre og veiv.

Sondre93
15/03/13, 16:06
Leste i "oljeboka" på mekk, der anbefalte di mineral olje. Dette er også gunstig på ein gammel motor som svetter/lekker olje. Men ein tett og fin motor i god stand hadde eg kjørt syntetisk, eller iallefall delsyntetisk :)

Kjører mineral på 240en min, sliter med lavt oljetrykk på tomgang. Skal prøve å bytte til syntetisk, men trur ikkje det er grunnen :)

The Bear
15/03/13, 18:07
Leste i "oljeboka" på mekk, der anbefalte di mineral olje. Dette er også gunstig på ein gammel motor som svetter/lekker olje. Men ein tett og fin motor i god stand hadde eg kjørt syntetisk, eller iallefall delsyntetisk :)

Kjører mineral på 240en min, sliter med lavt oljetrykk på tomgang. Skal prøve å bytte til syntetisk, men trur ikkje det er grunnen :)

Va på Biltema å handla meg 4l delsyntetisk olja i dag :)

samaron
16/03/13, 10:33
Motoren min lakk ikke før jeg fylte på helsyntetisk olje. Er noe med tilsetningsstoffene som ikke er helt bra for gamle pakninger ble jeg forklart på et verksted. Nå lekker motoren som en sil nesten, må etterfylle en liter i uka. Kjør delsyntetisk så slipper du ubehagelige overraskelser.

Batland
16/03/13, 14:38
http://www.youtube.com/watch?v=lshd7WR-a6I