PDA

Vis full versjon : Hvordan finne ut motor og girkasse på Volvo 850



Turbovogn850
14/03/13, 17:18
Jeg lurte på hvor man finner ut hva slags motor jeg har i 850'n min. Det står DOCH og gir ut 144 hester.
Men hadde vært litt greit å vite hva motorkoden var da jeg skulle forsket litt på bensinbruket. Synes den er litt for glad i bensin :p noen som har en formening om det?

Og det samme gjaldt girkassen, hvor står opplysningene om den samt koden på den.
Er manuell btw.

R-M-I
14/03/13, 17:38
Om
Du har motoren med 144hk har du nok B5252S

2.5L 10V bensinmotor

De kan være tørste til tider.. 1L på mila er ikke uvanlig mye...

G.Jensen
14/03/13, 17:40
Legg inn regnr på mekonomen sin side, så får du en del info om bilen.
Link:
http://webkat2.mekonomen.se/inetkat/default.asp?Hbutik=6017-000&Hsprak=N&Htider=+Man+-+fre:+08:00-18:00+L%F8r:+10:00+-+16:00+&Hadress=Rudsletta+72,+1351+RUD,+Tel:+6752+2250&Hepost=sandvika@mekonomen.no

Turbovogn850
14/03/13, 17:52
Takk for raske svar folkens! :)

Erlend
14/03/13, 18:02
Bare å sende pm om du har spm om bilen:) har hatt samme motor i over 2 år nå:)

Turbovogn850
14/03/13, 19:05
Det skal jeg!
Takk :)

Snurrbo744
14/03/13, 19:10
Litt glad i bensin disse motorene ja. T5R maskina mi bruker mindre en 2.5 10v jeg har :O

Turbovogn850
14/03/13, 22:12
En t5 med 226 hester?! ;o

Snurrbo744
15/03/13, 07:33
T5R med 240

Turbovogn850
15/03/13, 13:36
Er det mulig :o
Kjører med en motor som nesten har dobbelt så mye med hester! Og bruker mindre... Har lyst på T5 ja...

mrstfu
16/03/13, 16:49
Er det mulig :o
Kjører med en motor som nesten har dobbelt så mye med hester! Og bruker mindre... Har lyst på T5 ja...

T5R er en motor med mindre slagvolum, og kreftene er tilgjengelig først når du får opp ladetrykk på turbo, inntil da, om man kjører med fornuftig høyrefot, er det en langt mer effektiv motor.

850GLTsilver
16/03/13, 20:07
Dagmar snurrer rundt med sin 2,435liter og snuser på bensina si hu også.
Snitt i vinter har riktignok ligget på 0,87, men det har vært mye småkjøring denne vinteren.

Og som du vet mrstfu, Hu Dagmar har automat.

Andersj
16/03/13, 20:30
Jeg har også samme motor, b5252 10 ventiler med 144 hk. Går jo med litt bensin, men har jo fryktelig mye om gasspådraget :P

Snurrbo744
17/03/13, 12:35
T5R er en motor med mindre slagvolum, og kreftene er tilgjengelig først når du får opp ladetrykk på turbo, inntil da, om man kjører med fornuftig høyrefot, er det en langt mer effektiv motor.

Fornuftig høyrefot tilhører ikke meg ;)

Svirre
17/03/13, 12:50
Alt av motorer kan gå "billig". Alt handler om å bruke gasspedalen vettu. Tante har en 855 med B5252S og manuell. På langkjøring har hu målt 0,7 med bilen og syns det er helt greit forbruk :) Det minste jeg har fått min til å gå er 0,85. Det er en tung bil, 2,5t AWD. Så har litt med hvor mye du har i bilen og hvordan man bruker girene i motbakker.

Skal man reduserer forbruket; ha en rolig holdning bak rattet først og fremst! Er man litt "aggresiv" med litt raske akselerasjoner og mye ujevn gass så bruker man automatisk mye mer.

larsverm
18/03/13, 23:15
En motorvariant som kom ca 1997 var 2,0 126 hk. Tror den så vidt rakk å komme på 850, eller kanskje det var først på S70/V70. På grunn av engangsavgiften var det titusener å spare, men testomtaler påpekte at den brukte mer bensin enn tidligere billigste versjon, 144 hk.

mrstfu
19/03/13, 21:50
Den kom på 850, ja. Og uansett, en sterkere motor vil alltid ha mulighet til å bruke mindre enn en tilsvarende svakere motor. Blir som en veltrent kar, han vil i utgangspunktet ha mer overskudd på slutten av dagen enn en utrent sofagris, selv om det ikke er en helt nøyaktig metafor.

Svirre
19/03/13, 22:51
Den kom på 850, ja. Og uansett, en sterkere motor vil alltid ha mulighet til å bruke mindre enn en tilsvarende svakere motor. Blir som en veltrent kar, han vil i utgangspunktet ha mer overskudd på slutten av dagen enn en utrent sofagris, selv om det ikke er en helt nøyaktig metafor.

Vel, ikke helt 100% riktig. Volummessig utgjør liten turtallsendring som igjen utgjør lite gassbruk. Så en 2l T5 kan enda bruke mer enn en 2.5l 10V ;) Men prinsippet er der!

850GLTsilver
20/03/13, 11:25
Er jo slik også da, at man gjerne har forskjellige utvekslinger på disse alt etter motor og slikt.
En 2,5L 10V har drivverk med litt annet utvekslingsforhold enn en 2,5L 20V. Bare som et eksempel.
Og 2,3T har atter et annet utvekslingsforhold.
Så her er det dette med å treffe på momentkurve/hastighet/turtall/effektkurve som vil avgjøre det ferdige forbruket.
Og for oss som er så heldige å ha automatkasse, så er det jo til og med forskjellige hastigheter på 10V og 20V når det gjelder ved hvilke turtall/hastigheter at girkassa endrer utveksling. Emil har fjerdegiret inne allerede ved Ca 65Km/h, mens Dagmar venter til tett oppunder 80. Utgjør en del på forbruket, i følge trip-computeren.

cosworth
20/03/13, 12:19
har selv en t5 2,3l medchip og eksos,den har oppunder 300hk og den brenner opp rundt 0,9l pr. mil på blandet kjøring.
har også en 144hk 2,5l som bruker 1l pr. mil på samma kjøringa.,
var på en liten svipptur med 144hk`n å henta en v70 her for litt sia, kjørte ca 190mil og det fine med disse motorene da, er at forbruket går ikke veldig mye opp selv om man drar stor tung henger.. mitt lass veide ca 2,2tonn" veit det er overlass" men forbruket på vei ned igjen lå ikke på mere en 1,27l pr.mil. syntes egentlig ikke det er så ille jeg.
selvf. regulerer man forbruket med gassen, men å få en 144hk no særlig under 0,9er vel ikke veldig lett. Normalen ligger nok mere rundt 1l på blandet kjøring..

850GLTsilver
20/03/13, 21:18
Aldri vært over 0,9 på min 144Hk jeg :)

cosworth
21/03/13, 11:46
Aldri vært over 0,9 på min 144Hk jeg :)



hehe jeg har aldri vært ned imot 0,9 :p

Svirre
21/03/13, 17:03
hehe jeg har aldri vært ned imot 0,9 :p

Da er det noe som ikke stemmer helt :p Som sagt; tanta mi sin bil bruker ca. litern på blanda kjøring. Men langkjøring så går den på 0,7l. Min gjør som sagt 0,85, derav tyngre og større motor med mer effekt. Men mye avgjøres av bruken med gasspedalen.
Forrige bilen var en 850 med automat og 170hk. Tyskimport så den var langbeint. Langkjøring så gikk den på 0,75 ved penkjøring, men ville fort opp på 1,3-1,4 på blanda kjøring. Den gjorde 80km/t på 1.giret!

larsverm
22/03/13, 16:07
Men at den gjør 80 i førstegiret med automatkasse, er vel ikke så uvanlig?

mrstfu
22/03/13, 17:49
Men at den gjør 80 i førstegiret med automatkasse, er vel ikke så uvanlig?


Det var hvertfall ikke en manuellkasse, forutsatt at turtallsperra fungerer:D

Turbovogn850
22/03/13, 19:06
Mye nyttig informarsjon om volvo motorene folkens!

Men jeg har et spørsmål; hvordan skal jeg få målt forbruket mitt på min 144 hk 855?
Har ikke kjørecomputer!

mrstfu
23/03/13, 10:04
Mye nyttig informarsjon om volvo motorene folkens!

Men jeg har et spørsmål; hvordan skal jeg få målt forbruket mitt på min 144 hk 855?
Har ikke kjørecomputer!

Samma måte som med alke andre biler. Fyll full tank (73liter) kjør til nesten tom og skriv ned kilometerstand ved full og tom tank. Fyll opp tanken igjen, legg merke til hvor mange liter du fyller, og del antall mil på antall liter.

Turbovogn850
23/03/13, 10:06
Når er nesten tom da?
Hadde ikke vært bedre å skrive ned når reservetanken startet å lyse da?

Snurrbo744
23/03/13, 11:29
Samma når du fyller. Snittforbruket vil du få uansett ;)

mrstfu
23/03/13, 14:17
Når er nesten tom da?
Hadde ikke vært bedre å skrive ned når reservetanken startet å lyse da?

Bare fyll fullt du, se hvor mye som går på tanken neste gang, og del kilometer mellom fyllingene på antall liter. Altså, kjørte kilometer mellom fyllingene, delt på antall liter du akkurat fylte.

Jeg sa nesten tom, kun for at du ikke skal kjøre den helt tom.

locked
23/03/13, 14:41
For å køyre økonomisk må ein berre lære seg til ein køyrestil slik at du brukar bremsepedalen så lite som overhode mulig.

Det heite planlegging, følge med langt fram på vegen osv. Enkelt og greit å holde jevn og god flyt :)

850GLTsilver
23/03/13, 21:39
Nøkkelen ligger nettopp i det ja: Lite bruk av bremsepedal gir ofte god drivstofføkonomi.

Men jeg forsøkte å si akkurat dette til en hyggelig kar i en bil med blinkende blå lys her forleden.
Han hadde lagt seg på hjul, så jeg fant ut at jeg måtte høre hva i all verden han ville.
Merkelig type i grunnen. Sto der med ei blokk og skrev så blekket spruta, og hadde ikke i det minste
noen særlig interesse i økonomisk kjøring. Nesten ufin var han der han sto og skreik.
Ville ha lappen min også, men da satte jeg strek altså.
Merkelig hva slags folk man møter etter veien. :p

Kjørte en liten tur på veier her i indre Akershus/Østfold.
Masse telehiv og svinger og greier, endte på 0,76 på den turen. Ca 12 mil.
Var såpass alene at jeg kunne gjøre en slik runde uten å irritere noen som helst.
Dagmar var i bruk på denne turen.

Svirre
24/03/13, 12:34
BTW: Ikke stol 100% på kjørekomputere. De gir bare en estimert beregning av bruket i forhold til hvor mye gass du har, hastighet, turtall etc. Jeg hadde kjørekomputer i 855'n min, og den mente jeg jeg brukte 0,92l på langkjøring, men det laveste jeg fikk den til var 0,76l. Så det beste er å ta utregningen ;) Da kjørte jeg 560km og fylte 42,5l. Blei rimelig overraska!

larsverm
24/03/13, 13:11
Ved siste bensinfylling hadde jeg 1,5 l/mil beregnet etter liter og kjørelengde - grunnen er over to måneder med bare bykjøring. Jeg har imidlertid ikke inntrykk av at det reflekteres i middelforbruket på kjørecomputeren. Men muligens må den nullstilles først, for kanskje den nå beregner middelforbruket over flere tusen km?

Erlend
24/03/13, 13:37
Beste er å gjøre som de forklarer over. Kjørecomp. Burde nullstilles hver gang du fyller:) da den tar utgangspunkt i antall km. Da får du ca snitt på hver tank:) hvis ikke så blir det som du sier, at den måler fra sist gang du nullstilte den:)

850GLTsilver
24/03/13, 17:38
BTW: Ikke stol 100% på kjørekomputere. De gir bare en estimert beregning av bruket i forhold til hvor mye gass du har, hastighet, turtall etc. Jeg hadde kjørekomputer i 855'n min, og den mente jeg jeg brukte 0,92l på langkjøring, men det laveste jeg fikk den til var 0,76l. Så det beste er å ta utregningen ;) Da kjørte jeg 560km og fylte 42,5l. Blei rimelig overraska!

Nådda.
Kjørekomputeren i 850 tar hensyn til hver lille sprut i dysene.
Den får data om hvor lenge hver dyse er åpen, og dette sammen med flowrate i dysene gir et rimelig nøyaktig bilde på hvor mye bensin som brukes.
Eneste tilleggsinformasjonen computeren bruker for å vise frem på skjermen er kjørt distanse. Vips: Svært nøyaktig måling av bensinforbruk pr kjørte distanseenhet.
Men OBS: Man må ha riktig computer til de spesifikke dysene. Var din ettermontert?

Jeg har testa computerne i begge bilene her på gården, både med snill kjøring og med litt mere sporty fremferd.
Har vært midt i blinken på alle måter jeg har kjørt.

Når det gjelder snittbrukvisningen, så driver disse og beregner dette snittet mellom hver gang snittforbruk blir nullstillt.
Så dersom noen har et høyt målt forbruk uten at de ser det igjen på snittforbruket, så er det dette som er årsaken.

Svirre
24/03/13, 22:33
Tviler på at denne var ettermontert, på lik linje med den som sitter i bilen til en jeg kjenner. Der også kan det avvike litt. Dessuten tok jeg det litt med en klype salt når bilen hadde gått nesten 630k, så har ikke stolt 100% på den, men den ga en god pekepinn på forbruket :)

larsverm
24/03/13, 23:32
Beste er å gjøre som de forklarer over. Kjørecomp. Burde nullstilles hver gang du fyller:) da den tar utgangspunkt i antall km. Da får du ca snitt på hver tank:) hvis ikke så blir det som du sier, at den måler fra sist gang du nullstilte den:)

Jeg må bare innrømme sløvhet på det punktet, for jeg har ikke nullstilt funksjonen i det hele tatt på det drøyt halve året jeg har hatt bilen. :p Så det kan godt være skikkelig lenge siden.

850GLTsilver
25/03/13, 20:21
Tviler på at denne var ettermontert, på lik linje med den som sitter i bilen til en jeg kjenner. Der også kan det avvike litt. Dessuten tok jeg det litt med en klype salt når bilen hadde gått nesten 630k, så har ikke stolt 100% på den, men den ga en god pekepinn på forbruket :)

Er så heldig at både Emil og Dagmar har computer.
Har sjekka de mot både GPS og annet, og funnet at avviket er på mindre enn en halv prosent.
Dagmar tippa akkurat 345, mens Emil står her med sine 555555. "Nymotoren" lar vente litt på seg da jeg på ingen måte har vært i mekketilstand de siste månedene.

Men uansett. Slik er det altså den fungerer.
Skulle den lukta på pådrag og greier, så hadde man fort sett langt værre avvik enn dette du opplever.
BTW: Funksjonen på Computeren er slik jeg beskrev i følge VADIS. Må nesten tro på den.