Logg inn

Vis full versjon : trenger hjelp med å velge turbo!

tintin77
13/03/13, 23:06
trenger hjelp til å velge turbo til min "oppjazza" fk motor..
oppsett:
fk bunndel med fk stempler og veiv.sten parner råder
alle lager og pakkniger skiftet og oljepume

har kjøpt en ferdig 530 topp fra bilcross-shop.com

Nye kanaler, forbrennings rom, ventiler. mm
Alt CNC frest, multivinklede ventilseten i Serdi maskin.
46/38 rustfrie ventiler med crome skaft.
harde enkle ventilfjærer,
crome molly ventil tallrik.
nye ventil schims
ventilstyring i bronsje

kam er ikke kjøpt enda,men blir kjøpt snart. blir enten ky126 eller ky134 fra bilcross-shop.
husker ikke helt dataen på kammene.men ky134 hadde et løft på 14,4 og ky126 hadde et løft på 13,9
blir og kjøpt dobble fjærer..

bosh 968 dyser står på for øyeblikket..men har liggende delfi 1000cc dyser
justerbar btr
hjemmelaget plenum innsug
justerbart kamdrev er bestillt
wallbro bensinpumpe i tanken. 255l/t

grenrøret er kjøpt fra kl racing,men er omsveist og forsterket
lh2,4 nett med viking chip i begge hjerner. skal byttes da dette ikke kommer til å holde regner jeg med ;)
3" good speed intercooler.

har liggende en turbo jeg kjøpte fra kl racing. t3/t3 kina kopi. trur ikke jeg skal skjemme ut motoren men å sette denne på :)

trenger en god turbo som ikke koster skjorta,og funker bra til min motor :)

håper på mange gode svar og tips :) har sett at det er VELDIG mange her inne som har meget god kunnskap på disse
fantastiske volvo motoran :) mvh tom inge

kan trenge litt hjelp med kamvalg også, veit ikke hva som vil passe bra på denne motorn? :)

Batland
14/03/13, 12:20
Grattis med valg av glimrende topp. :cool:

Ett tips:
Når det gjelder valg av kamaksling og turbolader så må dette sees i sammenheng med innsugsmanifolden og motorstyresystemet.
Hvis du skal kjøre ett gasspjeld så MÅ! du begrense deg drastisk i kamvalget til alt annet enn dragracemotorer. Det er ingenting som gir så dårlig resultat som for vill kam. En "hysterisk" sugemotor bilcrosskam beregnet for 2 x dobble forgassere gir garantert fiasko på ditt oppsett.
(Med mindre du blir uvanlig kreativ.)

Med originalt kompresjonsforhold så kan du i utgangspunktet ikke lade spesielt hardt i praksis og dette begrenser effektuttaket.
En god 450 hk turbo vil ha tilstrekkelig kapasitet. Det som da gjenstår er størrelsen på turbobudsjettet.

Hva skjedde forresten med forgasserturboen din?

tintin77
14/03/13, 15:01
takk for svar. forgasserturboen min står på yttersia ;) men er ikke helt ferdig..venter på en kompis som lager innsug til to solex AT gasserer ;) har montert grenrør og en gammel turbo jeg fant liggende i kjellern ;)..en rotormaster 0,63 ar, trur det var 54mm eksoshus og 58mm turbin true æ? ;) har kjørt en tur bare med en AT gasser og det flytter seg godt helt til gassern ikke klarte meir :)

tintin77
14/03/13, 15:16
men har en 240 til med lh2.4. så bygger en fk til den :) tenkte å bruke ca 4-5 tusen på turbo hvist det er mulig? billigere også gjerne :) har mange utgifter for tia så økonomien e ikke like sterk for tia :) kjører uten gasspjeld.men har liggende et.. ka u meine om kamvalg? har lite og ingen kunnskaper om kammer :)

Batland
14/03/13, 17:12
takk for svar. forgasserturboen min står på yttersia ;) men er ikke helt ferdig..venter på en kompis som lager innsug til to solex AT gasserer ;) har montert grenrør og en gammel turbo jeg fant liggende i kjellern ;)..en rotormaster 0,63 ar, trur det var 54mm eksoshus og 58mm turbin true æ? ;) har kjørt en tur bare med en AT gasser og det flytter seg godt helt til gassern ikke klarte meir :)
Værsågod.
Kult og interessant.
Du får krysse fingre for at det stemmer for 54/58 mm er midt i blinken.
Hehe, det tror jeg på. :)

Batland
14/03/13, 17:19
men har en 240 til med lh2.4. så bygger en fk til den :) tenkte å bruke ca 4-5 tusen på turbo hvist det er mulig? billigere også gjerne :) har mange utgifter for tia så økonomien e ikke like sterk for tia :) kjører uten gasspjeld.men har liggende et.. ka u meine om kamvalg? har lite og ingen kunnskaper om kammer :)
Da blir det kina eller noe brukt og jeg anbefaler sistnevnte med ca. 54 mm inn. Holset og KKK med divided turbinhus er rette valget til grenrør.

De kammene du nevnte er iallefall ALT for ville, men se de to nederste linjene her:
http://www.bilcross-shop.com/index.php?p=1_7_Kam

tintin77
14/03/13, 17:34
:) ok. hadde ikke tenkt på at det blei dårligere effekt med alt for ville kammer på turbomotorer :)
vet du av noen slike brukte turboer som skal selges? kan sikkert bytte i noe greier også,hvist noen vil det :)

Batland
14/03/13, 18:41
:) ok. hadde ikke tenkt på at det blei dårligere effekt med alt for ville kammer på turbomotorer :)
vet du av noen slike brukte turboer som skal selges? :)
Det blir det. Det er grunnen til at det leveres turbokammer.

Det gjør jeg.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39516679&searchQuery=holset
http://forum.vccn.no/showthread.php?51094-KKK-K27-turbo
http://forum.vccn.no/showthread.php?52978-Garrett-T3-T4-Trim-50-AR-60-63

tintin77
15/03/13, 09:35
ok. hvist du mener at den kammen vil funke bra til motoren min så kjøper æ den! :)

Batland
15/03/13, 12:23
ok. hvist du mener at den kammen vil funke bra til motoren min så kjøper æ den! :)
Kortversjonen: Ja gjør det. :)

Den litt lengre utgaven:
Det blir å dra det det litt langt, litt tidlig. Jeg vet absolutt ingenting om denne kammen, men i og med at det er en turbokam så vil den være i retning uendelig mye bedre for din motor enn de andre bilcross kammene.

Jeg tror at bilcross shop vet så mye om dette at du vil bli fornøyd, men jeg tør ikke å anbefale denne turbokammen fremfor andre turbokammer da jeg som sagt ikke VET noe som helst om den.

tintin77
16/03/13, 01:14
här kommer lite info om kammen. passar till 400-600hk

altså street turbo kamakseln til dem.

114grader nockvinkel 12,2mm lyft 287dur, Populär profil för lite häftigare turbo +500HK

Batland
16/03/13, 12:36
här kommer lite info om kammen. passar till 400-600hk
altså street turbo kamakseln til dem.
114grader nockvinkel 12,2mm lyft 287dur, Populär profil för lite häftigare turbo +500HK
Se her ja.
Ganske heftige saker synes jeg og typisk svensketurbo "prylar".
Denne passer ikke her på vestlandet, men i Sverige og på østlandet, i en motor med høyt originalt kompforhold, svær turbo med divided turbinhus og tilhørende grenrør så mener jeg at den er helt riktig da den gir høy effekt.