PDA

Vis full versjon : Spørsmål rundt sommerdekk for V70



Torsen67
13/03/13, 23:06
På tide å handle snart, men hva?

- hvor høy loadindex må jeg ha?
- skal jeg ha med felgbeskyttelse eller ei?

Ser at en del v70 kjører med loadindex 98XL. Er ikke dette harde og ukomfortable dekk?
Jeg skal verken ha på henger eller bilen full av unger. Hva trenger jeg strengt tatt?

Vatnehol
14/03/13, 00:46
Du skal minst ha det som står i vognkortet. selv om du ikke kjører med henger eller ei. blir man stoppet i teknisk og ikke har mininum som står der får man kjøre forbud.
Felgbeskyttelse er alltids å anbefale, det er bare en liten tynn list som ligger inntil felg kanten, og den lille listen som oftest nesten ikke er synlig kan gjøre mirakler om du kjører i kjøre høler i veien, eller kjører opp på fortaus kant ol.

GMV
14/03/13, 12:28
De opplysningene om loadindex du søker står i vognkortet ditt.

Torsen67
14/03/13, 12:42
Ok, da blir det med felgbeskyttelse. Hadde lyst på dette i utgangspunktet, men så er det sånn at det også kan være bakdeler med ting og tang. Skal sjekke vognkortet for loadindex. Er vel fordel med det laveste jeg kan ha eller?

GMV
14/03/13, 12:56
Tja. Erfaringsmessig så blir loadindex lavere desto lavere profil du har på dekkene. Gruet litt for at mine 19" dekk hadde for lav loadindex, men det gikk akkurat.

Børge Vikebø
14/03/13, 13:17
Høyest mulig loadindex er en fordel, siden du kjører 17" så er minstekravet det som står i vognkort. Minimum loadindex er 88, men ville anbefalt 94.