PDA

Vis full versjon : Bremse system, 940. + fastlåste stempler



Bornfree
16/05/10, 20:08
Hei!


Holder på med bremsebytte på 940en min (nye skiver og klosser, fremme og bak.)
Men når jeg skal handle skiver og klosser til fremme, støter jeg på et spørsmål. Har jeg Bendix eller Girling?
Dette skal vistnok stå i et "fastklistret serviceskilt" (står det i Biltemakatalogen). med kodesiffer: 2= girling 3= bendix
Hvor finner jeg dette?
Har bare ett stempel i kalipteren forran. (vist det er brukbar informasjon).

Skivene kommer jo også i to dimensjoner: 280mm og 287mm. Regner med dette er avhengig av typen system, det og?

Har et problem til:

I kalipteren bak, er det jo et stempel i hver side. Skal ikke de kunne beveges begge to?:p

Stempelet på den ene siden glir lett, mens det andre sitter som støpt!
Har samme problemet på både høyre og venstre side. Noen gode råd? har prøvd å presse inn med ei tvinge, men sitter like godt.

på forrhånd takk for svar;)

Eldste Haugerud
16/05/10, 21:58
har du bare et stempel foran så har du girling!;)
og begge stemplene bak skal vel gå ja:)

Bornfree
16/05/10, 23:17
Ja ok, men da vet vi jo det! Takk!:)

Men ser ut som jeg må kjøpe nye kaliptere forran, da den bevegelige delen på kalipteren på høyre side, ikke hadde gummi-beskyttelse på "beina" som går inn i den andre delen. og derfor var rustet helt istykker:eek: knakk med ei gang jeg skrudde:(
skummelt at jeg i det hele tatt har kjørt med dette!

Mulig jeg må ha nye bak og, vist ingen har noe gode ideer for å få bevegelse i stemplet?:confused:

Lukter dyrt uansett:p

Eldste Haugerud
17/05/10, 00:17
gliderne foran får du overhalings sett til, med nye "pinner" og nye gummi beskyttelser til.. men jeg mins å huske at det var ganske dyrt.. og det varer jo ikke evig, så det er kanske like lurt å kjøpe seg nye bytte kalipere..

når det gjelder stempelet som sitter fast så må du bare prøve å presse det utover med pedalen å se om det løsner, for så å presse det inn igjen med ei stor tang eller tvinge.. prøv å sprute wd40 eller lignende inn under mansjetten mens du holder på! Eventuelt ta ut stempelet å pusse det reint og fette det opp igjen.. men det varer jo bare ei stund igjen før det setter seg igjen, det kan ta to dager eller 2år!:p