PDA

Vis full versjon : Tilbudt om å kjøpe Volvo 850 T5



Turbovogn850
13/03/13, 11:20
Jeg har blitt tilbudt om å kjøpe en Volvo 850 T5 som har gått 300.000 km, men dette er jo ingenting hvis bilen har blitt tatt vare på.
Men saken er at jeg synes girkassa oppførte seg rart når den ble satt til sport-modus, altså en automatkasse.
Ble litt usikker når jeg så karosseriet også, det hadde ikke blitt tatt vare på så derfor hadde det rusta litt her og der. Blant annet; panser, hjulbuer (særlig høyre bakre hjulbue, mulig sveisehull) og det kjente Volvo - problemet med rust på nedre del av bakluka! Bilen har stått stille en ganske så stor periode, så reim i motor bråkte en del, mulig servoreim lettere sagt.
Men bilen var en drøm å kjøre og generelt interiøret følte med en gang at det var kvalitet jeg satt i!
Men tilbake til det med girkassa, når den ble satt i sport-modus og man dro på med gassen hoppet turtallet fram og tilbake.. Også plutselig var den på 5000 omdreininger, var som den ikke ville gire. Er dette sånn girkassa skal være i T5'en? Jeg spurte ikke om det var en feil som lå på hjernen, eller er dette symptomer som kan være girkassehavari?

Registerreimen hadde blitt byttet på 265 tusen og toppen hadde gått og derfor hadde den blitt byttet også.
Håper noen kan gi meg noen råd og svar på dette!

Andersj
16/03/13, 20:34
Jeg er ingen mekaniker eller en som kan mye, men det med girkassa kan være lite olje på girkassa. Kameraten min har en 760 som oppførte seg rart, men det var bare en liten lekkasje på girkassa slik at oljenivået hadde blitt litt mindre :)

hammerpaal
20/03/13, 16:16
Har du mulighet for å lese ut feilkoder?
Lyser det noen varsellamper i speedometeret? Motorlampe eller lampen for automatkasse (pil opp).
Hørt noe om en PnP-bryter på disse automatkassene som kan skape problemer og må erstattes med ny bryter.

Om mulig så kunne det vært greit å sjekke fargen på girolje, eventuelt be nåværende eier om å ta en flush av girkasse for å se om det løser problemet.

Turbovogn850
20/03/13, 16:19
Bilen ble solgt.

Svirre
21/03/13, 17:29
Om du skulle bli komme over automat en annen gang så skal sports knappen gjøre kassa mer aggresiv på giringa. Turtallet holder seg lengre også. Begynner kassa å tulle så er det ant. lite oje eller så er den på tur til å ryke, men da bør du merke på vanlig modus også. Som sagt; veldig mye avhenger av hvordan bilen har blitt behandla. Min hadde gått nesten 630.000km og automaten gira så bra som den kunne gjøre :)