PDA

Vis full versjon : 1.5 år gamle støtempere, spm ang. godkjenning etter motorbytte.



The Bear
11/03/13, 18:14
Heisann. Skal snart til å skifte motor i 740'en min. Skal sette inn ein original B230FK motor som er innenfor de godkjente produktendringene på 700-serien. For å få denne motoren godkjent i vognkortet står det at det må monteres 21mm stabstag forran og nye støtempere frå Volvo må monteres. På bilen min er det montert nye støtdempere vinteren 2011. Det vil jo si at støtdemperene er litt over 1 år gamle. Bilen har ikkje blitt mykje brukt etter at støtdemperene blei montert. Blir bilen godkjent på statens vegvesen med disse?

Mvh. Bjørn

Anders Dybvadsskog
11/03/13, 18:46
Jepp, de er skjelden nøye når det kommer til dempere

MadAss
11/03/13, 18:51
Er de av delenr som står oppført i "Volvos godkjente produktendringer" er det ikke noe problem. Om ikke, så må du ha dokumentasjon på at støtdemperne du har på din bil, er beregnet/typegodkjent til turbobiler. Jeg måtte ha dokumentasjon fra et Volvoverksted om hvilke dempere som var montert, og at de var fagmessig utført. Ble bla tatt bilde av fjørbeinet under visning hos BT.

Vil også nevne at VO 271215 erstatter VO 271105 (som er nevnt i "godkjente produktendringer")

The Bear
11/03/13, 19:15
Er de av delenr som står oppført i "Volvos godkjente produktendringer" er det ikke noe problem. Om ikke, så må du ha dokumentasjon på at støtdemperne du har på din bil, er beregnet/typegodkjent til turbobiler. Jeg måtte ha dokumentasjon fra et Volvoverksted om hvilke dempere som var montert, og at de var fagmessig utført. Ble bla tatt bilde av fjørbeinet under visning hos BT.

Vil også nevne at VO 271215 erstatter VO 271105 (som er nevnt i "godkjente produktendringer")

Nummerene fra det dokumentet der delenr. står stemmer over, var derfor eg blei usikker på om det gjekk eller ikkje. Er jo litt ergelig å måtte bytte ut 1 år gamle dempere med noen som er kliss like :p

Sondre93
12/03/13, 17:40
Visst nr stemmer er det ikkje noko problem. Men du kan få krav om dukumentasjon framme siden du ikkje klarer og lese av nr uten å demontere fjørbein :)

MadAss
12/03/13, 17:55
Var derfor jeg fikk dokumentert dette fra et Volvoverksted. Har du en god dialog med ditt lokale verksted og du kjøpte demperene der - kan du nok kanskje på de til å skrive en "attest" for deg.

skogy
12/03/13, 18:02
Jeg skulle godkjenne b230fk i min 740gl. Å der va det godkjent senkesett stemplet i vognkort, det var godkjent for biler over 238hk. Sendte med kopi av tuv papirer som beviste dette. Fikk til svar at statens vegvesen ikke så noen grunn til å bytte støtdempere da bilen var godkjent med dempere og fjører som var godkjent til den motor str. Fikk faktisk skryt av kontroløren ang søknaden.

Ikke at det har med dine dempere og gjøre, men prøv å få med mest mulig i søknaden så går det meste bra:) har du kvittering fra du kjøpte demperene så kan du ta kopi å legge ved.

The Bear
14/03/13, 15:46
Wtf! Fekk ein mail frå saksbehandler hos Biltilsynet i dag på det spørsmålet ang. fjørene, og han sa at det kunne ta opptil 3 uker før eg fekk svar...Herlighet

Sondre93
14/03/13, 16:33
3 veker var kjapt. Han som budde i uskedalen der du hente dynamoen venta mellom 1-2 måneder minst:) Tok jævlig lang tid!

Men du godkjenner vell fjører og motor samtidig?

eab
15/03/13, 17:33
En 740 jeg hadde med fk-motor hadde følgende tekst i vognkortet "godkjent motorbytte 99kw". Kliss orginal med små skiver, biltemadempere, tynne stabstag og hele pakka. 99kw (b230fk) er tross alt bare noen få kw over en vanlig f-motor...

The Bear
15/03/13, 18:03
3 veker var kjapt. Han som budde i uskedalen der du hente dynamoen venta mellom 1-2 måneder minst:) Tok jævlig lang tid!

Men du godkjenner vell fjører og motor samtidig?

Ja, ska godkjenne begge deler :) Reise inn te Odda ein førmiddag og får da ordna når motoren e i.