PDA

Vis full versjon : Problem med AC på 940



Eskil95
08/03/13, 23:30
Hei har nettopp kjøpt meg en 940 med ac som ikke fungerer som den skal... reima til ac kompressoren er tatt av av forrigie eier så den er ikke i funksjon, men det som er problemet er at jeg får ikke luften fra kupevifte og opp til slusene som jeg vil ha luften til. jeg har prøvd å bytte ''boksen'' jeg styrer temp å vifte osv med men ingen hell, kan det være at ac kompressoren ikke er i drift eller er det luftspield som ikke vil åpne seg?? takker for svar :)

EDIT: AC/varmeapparat ingenting luft kommer til...

Eskil95
10/03/13, 19:47
ingen?

Volvo_960_1995
12/03/13, 10:56
Hei har nettopp kjøpt meg en 940 med ac som ikke fungerer som den skal... reima til ac kompressoren er tatt av av forrigie eier så den er ikke i funksjon, men det som er problemet er at jeg får ikke luften fra kupevifte og opp til slusene som jeg vil ha luften til. jeg har prøvd å bytte ''boksen'' jeg styrer temp å vifte osv med men ingen hell, kan det være at ac kompressoren ikke er i drift eller er det luftspield som ikke vil åpne seg?? takker for svar :)

EDIT: AC/varmeapparat ingenting luft kommer til...

Reima til AC`en drar kun rundt kompressor.

Men får du luft i de andre spjeldene ?.

Kan være noe så simpelt som vacumlinjene dine som tuller.

Vennligst legg med mer info, slikt at det kan være til hjelp for de av oss som vil forsøke å hjelpe deg.

Eskil95
12/03/13, 13:41
Reima til AC`en drar kun rundt kompressor.

Men får du luft i de andre spjeldene ?.

Kan være noe så simpelt som vacumlinjene dine som tuller.

Vennligst legg med mer info, slikt at det kan være til hjelp for de av oss som vil forsøke å hjelpe deg.

satte på reim i helgen som var uten forskjell som du sier, det kommer ikke luft i noen av spjeldene og har tatt ut hanskerommet for å se under, men er så mange ledninger så det er ikke noe jeg skjønner meg på, kan følge vacumslangene for å se etter hull, rifter etc

kermitt
12/03/13, 13:50
Greia var vel at viftemotoren ikke gikk, så den blei bytta. Men fremdeles ikke noe luft ut av spjeldene! Prøvde alle innstillinger på spjeldene og fremdeles ikke noe. Så ble den modulen med knappene for varme, spjeld og temp prøvd bytta uten hell.

Eskil95
12/03/13, 14:10
Ja, men har det noen sammenheng med at det ''lekker'' luft rundt kupevifta? kjenner at det trekker littegranne men tror ikke det har noen sammenheng?

Volvo_960_1995
13/03/13, 10:48
Ja, men har det noen sammenheng med at det ''lekker'' luft rundt kupevifta? kjenner at det trekker littegranne men tror ikke det har noen sammenheng?

Lekker luft rundt kupeviften er "normalt".

Får du lest av feilkoder på AC`en ?. Er det en ECC du har ?.

Eller er alt "manuelt", for da er det AC.

Vennligst utdyp.

Legger med en link : http://www.volvotips.com/index.php/940-960/volvo-960-service-repair-manual/volvo-960-vacuum-diagrams/

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=97912

Håper du kan gi enda mer bein å tygge på :-)

Eskil95
13/03/13, 12:19
Hjelper dette bildet da? :) om hvilket type Klimaanlegg det er? :-)
http://i1233.photobucket.com/albums/ff385/eskilhilux/20130310_120815_zps9204b3d2.jpg

Volvo_960_1995
13/03/13, 15:01
Hjelper dette bildet da? :) om hvilket type Klimaanlegg det er? :-)
http://forum.vccn.no/

Årsmodell, VIN

Det hjelper litt på, kan en få ett bilde av kontrollpanel også ?. Og på høyre side av motor / torpedovegg ?.

Alt som kan gi oss mer mat :-)

Takk.

Eskil95
14/03/13, 00:13
Årsmodell, VIN

Det hjelper litt på, kan en få ett bilde av kontrollpanel også ?. Og på høyre side av motor / torpedovegg ?.

Alt som kan gi oss mer mat :-)

Takk.
Er en 1991 mod 940SE VIN er sendt i PM ;)

Takker for hjelp! :) her er noen bilder som jeg håper kan hjelpe! :-)
http://i1233.photobucket.com/albums/ff385/eskilhilux/20130313_215841_zpsba04e8e4.jpg
http://i1233.photobucket.com/albums/ff385/eskilhilux/20130313_214928_zpsb1e46057.jpg
http://i1233.photobucket.com/albums/ff385/eskilhilux/20130313_214912_zps00e6c239.jpg
http://i1233.photobucket.com/albums/ff385/eskilhilux/20130313_214901_zpsf6e2dbdc.jpg

Volvo_960_1995
14/03/13, 07:56
Hei, jeg skal sjekke opp PM`en. Og kommer tilbake med svar der på hva som er hva.

Ser at du har ECC, og den kan du lese av feilkoder på.

Bra bilder !. Jeg er på jakt etter 2-to vakum ventiler og de skal være på venstre side.

Visst du ser på denne linken her : http://www.volvotips.com/index.php/940-960/volvo-960-service-repair-manual/volvo-960-climate-control-heater-system-repair-manual/ Så gir den deg en liten start.

Og var jeg deg ville jeg ikke har bygget om til manuell AC. ECC er kanon når det virker, still inn temp og bilen holder tempen. Herlig som bare det.

Men vi skal få dette til !.



Rappet ifra det store nett.


1. Vrid fläktvredet i auto.
2. Vrid Luftvredet i läge vent
3: Vrid Temperaturreglaget till max kyla.
4: Återcirkulationsknappen intryckt.
5. AC-knappen intryckt.
6. Starta bilen.
7. Vänta någon sekunder, tryck därefter ut AC-knappen.
8. Tryck in AC-knappen.
9. Har du gjort rätt så ger AC-knappen blinkningar i från sig.

Fault Free System .................................... 111
Outside Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 121
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 122
In-Vehicle Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 131
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 132
Water (Coolant) Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 141
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 142
Alternator (D+ Signal Fault) ......................... 151
Solar Sensor ......................................... 161
Servomotor/Potentiometer
Open Circuit Or Short Circuit To Ground ............ 211
Short Circuit To 12 Volts .......................... 212
Servomotor
Incorrect 12-Volt Supply To Pins No. 17 & 18 ....... 213
Servomotor
Fails To Operate Within 10 Seconds ................. 214
ECC Control Panel
Faulty Temperature Control ......................... 231
Fan Motor Excessive Starting Current ................. 233
Power Unit - Incorrect 12-Volt Supply
Affected Output:
Coolant Valve .................................... 241
Bi-Level ......................................... 242
Vent ............................................. 243
Recirculated Air ................................. 244
Defrost .......................................... 245
Floor ............................................ 246
Fan (Maximum Speed Relay) ........................ 247
A/C Compressor ................................... 248
Radiator Fan Relay ............................... 249

Det är viktigt att innan kontrollen ta fram en stark glödlampa (eller låta bilen stå solen) och hålla ovanför solsensorn på höger sida på frontpanelen. Annars får du fel kod 161, vilket betyder att den är trasig.

Eskil95
14/03/13, 10:05
Skal prøve så fort jeg kommer hjem! :) men mener du på venstre side i motorrom?:)

Volvo_960_1995
14/03/13, 15:26
Skal prøve så fort jeg kommer hjem! :) men mener du på venstre side i motorrom?:)

Jepp, venstre side av motorrom.

Er på jakt etter 2-to ventiler som er sorte og hvite av farge. Det kommer 1-en eller 2-to slanger ifra innsuget til ventilene som går inn i torpedovegg.


Takk.

Eskil95
14/03/13, 15:46
Har prøvd å les feilkode uten hell, er det rundt sirkulasjons-knappen det skal blinke? det lyser oransje til meg hele tiden, blinker ikke feilkoder... hva betyr nr. 2 ''Vrid Luftvredet i läge vent'', oversatt det, men fikk bare ''Vri luftventilen knappen til posisjon'' men hvilken posisjon? å AC knappen regner jeg med er A/C off? :)

Volvo_960_1995
17/03/13, 06:55
Har prøvd å les feilkode uten hell, er det rundt sirkulasjons-knappen det skal blinke? det lyser oransje til meg hele tiden, blinker ikke feilkoder... hva betyr nr. 2 ''Vrid Luftvredet i läge vent'', oversatt det, men fikk bare ''Vri luftventilen knappen til posisjon'' men hvilken posisjon? å AC knappen regner jeg med er A/C off? :)

Husker jeg ikke feil så er det AC kanppen som skal blinke. Punkt 2 er vri knappen i ventilasjons stilling.

R.G
21/03/13, 14:51
På 940 går vacuum slange fra innsug inn igjennom torpedo på sjåførside. Nedafor varmeappslanger. Kommer inn i kupe ved siden av gasspedal

Eskil95
23/03/13, 20:43
På 940 går vacuum slange fra innsug inn igjennom torpedo på sjåførside. Nedafor varmeappslanger. Kommer inn i kupe ved siden av gasspedal

okei, skal innover der bilen står imorgen for å se etter, men kan jeg ta av vacuumslangene å sette på trykkluft for å se etter om det åpner seg et spjeld noen sted eller kan jeg ødelegge hele greia?

R.G
24/03/13, 09:56
du setter ikke trykkluft på detta nei. er enveisventiler så kommer ikke langt me trykkluft.

vacuum etta går på.

du får finne igjen slangen inni bilen og kjenne om det suger i den når bil går på tomgang, finne igjen slangen ved under bak hanskerommet. der er slangen sammen med en haug med andre i forskjellige farger som går inn på en elektrisk enhet, som regulerer hvor du skal ha lufta hen

Eskil95
24/03/13, 23:31
Har sjekka slangen på innsuget om det var vacuum der å det var det. men sjekket ikke om det var det inni bilen da, glemte det.. men har tatt ut interiøret idag så det ble lettere å feilsøke på apparatet, Men regner med feilen er med en av disse tre ''luftbelgene''
http://i1233.photobucket.com/albums/ff385/eskilhilux/20130324_182405_zps7c7d44f9.jpg

Eskil95
26/03/13, 18:57
fant ut idag at lyspæra som skulle lyse under feilkodelesing var gåen, så var derfor jeg ikke klarte å feilsøke, men nå har jeg feilsøket å fikk først opp 161 og da jeg satte den i solen lyste den 111, så den vet tydeligvis ikke av feilen til anlegget

kermitt
26/03/13, 19:11
Syns det lukter vakuum lekkasje lang vei jeg...

Eskil95
26/03/13, 21:22
har sjekket vacuum slangene, kommer vacuum alle steder, så det er et eller annet spjeld som ikke vil åpne seg

kermitt
26/03/13, 21:26
at det er vakum er ikke det samme som at det ikke lekker av