PDA

Vis full versjon : Tomgangs problem 855 2,5L 10V 94.mod. automat



cosworth
04/03/13, 22:11
Hei!

som det står over har jeg problem med tomgangsreguleringa på bilen min, ( den har vært slik siden jeg fikk den)
Det jeg har gjort: prøvd flere forskjellige tomgangsmotorer som står på biler som er ok.
: Prøvd å bytte styre enhet ( dog fra en manuelt gearet bil)
: sjekket ledningsmatte mellom ECU og tomgangs motor
: sjekket gasspotmeteret.

Noen som har et tips om hva mere som kan være feilen her ??
Går å lurer litt på om det kan ha vært byttet ECU på den føre jeg fikk den, hvis det da er satt i en fra en bil med man. gearkasse. kan det være forskjell på disse tro ?

tips mottaes med stor takk :)

Sollien
04/03/13, 22:22
ecu til motorstyring skal være lik uansett, så det kan du nok utelukke. sjekka for lekasjer?

cosworth
04/03/13, 23:07
110% tett
har tillogmed bytta motor i den, og da gikk jeg skikkelig igjennom alle slanger og tilkoplinger.
motoren står dønn stille. virker ikke som om den får signal fra ecu.

har du sjekka at ikke det er bytta om på stikkene på automat ecu og man. ecu ??
trodde automat ecu fikk et signal fra gear ecu om at den skulle legge på litt når den blei satt i gir.
men har ikke noe literatur å lese meg frem til dette i nå.
veit det er sånn på mange andre modeller, men ikke sikker her.

cosworth
06/03/13, 12:54
Ingen som har noe mere tips å komme med ??
Event. noen som veit hva slags signaler jeg kan måle over tomgangs luftsleiden?

Svirre
06/03/13, 13:41
Lag den en tomgangsregulator som denne:
http://forum.vccn.no/

Jeg brukte en kork til en kanne som passa 100%, men finnes sikkert flere varianter. Brukte forøverig 6mm hull. Går motoren jevnt med denne så er alt tett og det er noe med koblinga til TGR eller selve TGR enheten. Sjekk kontaktstykket, klem sammen pinnene i kontaktstykket og spray på med litt WD-40 e.l. Jeg tok også å bøyde litt på pinnene til TGR for å sikre meg god kontakt.

cosworth
06/03/13, 15:18
Lag den en tomgangsregulator som denne:
http://forum.vccn.no/

Jeg brukte en kork til en kanne som passa 100%, men finnes sikkert flere varianter. Brukte forøverig 6mm hull. Går motoren jevnt med denne så er alt tett og det er noe med koblinga til TGR eller selve TGR enheten. Sjekk kontaktstykket, klem sammen pinnene i kontaktstykket og spray på med litt WD-40 e.l. Jeg tok også å bøyde litt på pinnene til TGR for å sikre meg god kontakt.


Hehe, ja den var fin :)

har som sagt sjekket alt mtp. luftlekasjer, den er 100% tett.
har også sjekket kont. forbindelser mellom ECU boks og tomgangsregulator. alt ok.
har prøvd flere regulatorer fra andre biler som er ok. fremdelse virker den ikke på bilen min, jeg har også prøvd å bytte ECU , regulerer fremdeles ikke.
Har målt verdiene på gasspotmeteret og sammenlignet med en annen bil, di var helt like.

fremdeles regulerer den ikke.
og ja, motoren går fint å jamt, men den går altfor lavt når det er kaldt og litt for fort når motoren er varm. ca 1100 omdr. på varm motor, og må holdes i live med gasspedal når den er kald.

Svirre
06/03/13, 16:52
Da er den løsningen der fin til å finne ut av om det er noe med TGR systemet ;) Den starter opp normalt uten at jeg behøver røre gassen. Men i stedet for å ruse seg opp så går den bare opp til et visst turtall. Om den blir starta kald med en slik anordning så skal ikke turtallet øke siden innsugsstr. er like stor. Det er mtp hvis hjernen mottar signaler om temp endringer slik at TGR skal åpne mer. Da er det en annen sensor/giver som er dårlig/def.

850GLTsilver
16/03/13, 13:34
Kan være problemer med TPS også om IAC ikke fungerer.
Dette da elektronikken venter på absolutt null signal fra TPS før IAC får noe som helst pådrag.
TPS = Throttle position Sensor (Sitter litt under og i fremkant av akselen på gasspjeldet)
IAC= Tomgangsregulator (Den som er erstattet med plastkork på det bildet der. Grei testløsning, dårlig permanentløsning).

Signalene på IAC er pulsbreddemodulert 12VDC

cosworth
16/03/13, 14:54
ohmèt TPS og sammenlignet med en annen bil, å di var så å si identiske, så tviler på at det er den egentlig, men nå har jeg kommet hjem igjen å skal få sett på det iløpet av morgendagen håper jeg.
men har du verdiene til TPS også kanskje ,hvilke verdier den skal ha på min og på maks, den var javn og fin hele veien på begge stikka.

850GLTsilver
16/03/13, 15:25
Er ikke så helt enkelt å bare ohme disse TPSene.
Kan være slipp og slitte flekker på potmeteret som gjør at man blir lurt til å tro at de er i orden, uten at de faktisk er det.
Skal se om jeg ikke kan måle et par stykker jeg har her.

cosworth
16/03/13, 15:43
men jeg målte di hele veien, flere ganger, opp og ned på begge stikka og di var javne å fine begge to, altså di steig og sank jamt og fint, virka ikke som om det var no spots der. men jeg kan ta feil seff.
Tengte jeg skulle måle di i stikka på ecu, da får jeg sjekka forbindelsen der også. :)

cosworth
20/03/13, 11:58
Mirakuløst så fiksa den seg selv, ??? har nok bare vært en glipp kont. et eller annet sted.
gikk å sprayet med oksydasjons beskytter i alle stikka jeg kommer til rundt om nå, så får vi se om det holder eller om feilen komer tilbake.
Uansett takk for gode svar :)