PDA

Vis full versjon : Spørsmål omkring giring/programvare AW55-50sn



Børge Vikebø
04/03/13, 19:56
Hei.


Min bil er en originalt en 2,4T med motorkode B5244T3. Etter et sylinderhavari har jeg nå en B5234T3, altså en 2,3T (T5)
Jeg kjører riktignok på 2,4T programvare og har selvfølgelig ikke riktig oppsett. Volvo kan visstnok ikke legge inn T5/2,3T programvare så jeg har diverse planer for det litt frem i tid. Løsning er i sikte.

Det jeg lurer på er om der finnes forskjellige programvarer for girkassene for de forskjellige motorkodene da jeg opplever noen snodigheter periodisk under kjøring.

Ved kjøring ca 60-70 virker det som om den har lyst å gire til 5 gir, og den får det til innimellom. Da legger den seg på 1300 omdreininger noe som blir litt tungt og den girer ned igjen. Ved fart over 80 så går den helt fint i 5 uten problem. Ved manuell giring så får man ikke lagt inn 5 gir mellom 60-70.

Er der noen med T5 og samme girkasse der girkassen ikke girer til 5 ,eller girer til 5 uten å ligge å veksle mellom 4 og 5 gir? Bør jeg få programmert kassen på nytt?
Kassen slurer ikke i noen gir, slår ikke unormalt i gir. Det virker rett og slett som den bare ønsker å legge inn neste gir for tidlig fra 60-> :/

RuZleBiFf
08/03/13, 15:28
Hvis jeg forstår deg riktig, så tror jeg dette er et vanlig problem som er uavhengig av motortype.
Desverre ikke så mye å få gjort noe med.

Torsen67
08/03/13, 15:33
Jeg tror Volvo kan legge inn siste versjon av software på kassen. Tviler på at selve motorstyringen din påvirker kassen din, uten at jeg skal si dette for sikkert. Mener å ha lest et sted at de kan ha SW tilgjengelig som er mye nyere enn bilen.

Børge Vikebø
08/03/13, 15:55
Ok, skal sjekke opp litt med bytte av software.

Torsen67
09/03/13, 12:53
Gi tilbakemelding på om det blir sw-oppgradering. Er litt nysgjerrig på dette selv:)