PDA

Vis full versjon : Hvorfor blir hardy eller krysskobling brukt på girkasse



samaron
04/03/13, 16:21
Heisann!

Har et lite spørsmål. Jeg har foreløpig bilen min inne på verksted (86-modell 740 Turbo) for å få fikset vibrasjonsproblemer. Det har nå blitt bestilt inn ny mellomaksling, men den verkstedet fikk har sån kryss på tilkoblingen til girkassen. Det burde egentlig være hardykobling siden det er det bilen originalt har. Verkstedet lurte derfor på om jeg hadde overføringen til girkassen som er for mellomaksling med kryss og ikke hardykobling. Jeg har tilgang på denne delen, men vil ikke bruke det om det gjør skade på sikt. Har dette noe å si for bilen sin del? Dem på verkstedet visste ikke hvorfor Volvo brukte enten eller, men jeg vil vel tro det er en spesiell grunn for at denne bilen ble levert med hardykobling. En annen kar jeg snakket med mente det er for biler med enkeltmassesvinghjul, for biler med dobbeltmassesvinghjul har en "dempefunksjon" i selve svinghjulet som erstatter hardykoblingen. Noen som har et godt svar å komme med her?


- Frank

Sondre93
04/03/13, 17:08
Du skriver det vell ganske greit sjølv. Hardy sin funksjon er å dempe girskifta for å minske slitasjen og få gjevnere girskift visst du ikkje treff heilt riktig turtall under giring. Visst verkstede har bestilt inn feil mellomaksling er det ikkje ditt problem, dette er noko eit verksted burde lagt merke til og dei bør ta dette på sin egen kappe....

samaron
04/03/13, 17:37
Var vel egentlig for å korte ned ventetiden dem foreslo det. Nå har dem fått den "feil" mellomakslingen, og er litt uviss ventetid på den andre. Så i teorien er det bare for å få jevnere girskifting den er der? Skal altså ikke være noe problem å sette på aksling uten hardy?

Sondre93
04/03/13, 22:23
Går heilt fint det:)

samaron
04/03/13, 22:51
Supert! Leverte den koblingen til verkstedet nå, satser på den passer med akslingen.

Volvo_960_1995
13/03/13, 10:54
Hei,

Har du fått til bilen din ?.

Min vibrerer enda den :-/

samaron
13/03/13, 23:36
Usikker, har ikke fått tilbakemelding enda fra verkstedet. Oppdatterer så snart jeg får ny tilbakemelding.