PDA

Vis full versjon : (LØST)Volvo 740 med m46 slurer på ny clutch



René Fredriksen
03/03/13, 18:01
Halloen :)

Det har seg sånn at jeg byttet clutch på bilen forrige fredag, kjørte med det hele forrige helg på 0.65 i turbo trykk og funket knall ( forsovet fin kjøring).. så på mandagen når jeg kjørte hjem fra jobb så røk kassen (m46 type P) på helt normal kjøring Fikk den ikke i andre gir, fant ut senere at det var en synkronring som hadde skjært seg... Så jeg byttet kasse til en m46 fra 240 type J, tok over clutch huset fra den gamle pga svinghjulsensor.. har FK motor... og solonoid og den feste tingen til hardykoblingen... Når jeg fikk montert alt opp i gjenn så begynte bilen og slure på 0.65 i trykk så skrudde jeg ned til 0.3 og det er så vidt den klarer og holde i gjenn, bare jeg hviler foten på clutchen så slipper den og begynner og slure.. Er org Turboclutch med trykk plate og utløserlager, alle deler er blitt vasket i bremserens og svinghjulet pusset med fint papir, ( ja har pusset jevnt,og ingen sprekker eller blåfarge noen steder.)... når jeg løser bilen så tar clutchen helt HELT ute, trenger nesten ikke trykke på clutchen før den løser helt ut.. har hydraulisk clutch og har prøvd og lufte den lett for og se om det hjalp men nei..:confused:

Noen som har noen ide??

MVH
René F

Jan-Einar Jenssen
03/03/13, 19:00
Halloen :)

Det har seg sånn at jeg byttet clutch på bilen forrige fredag, kjørte med det hele forrige helg på 0.65 i turbo trykk og funket knall ( forsovet fin kjøring).. så på mandagen når jeg kjørte hjem fra jobb så røk kassen (m46 type P) på helt normal kjøring Fikk den ikke i andre gir, fant ut senere at det var en synkronring som hadde skjært seg... Så jeg byttet kasse til en m46 fra 240 type J, tok over clutch huset fra den gamle pga svinghjulsensor.. har FK motor... og solonoid og den feste tingen til hardykoblingen... Når jeg fikk montert alt opp i gjenn så begynte bilen og slure på 0.65 i trykk så skrudde jeg ned til 0.3 og det er så vidt den klarer og holde i gjenn, bare jeg hviler foten på clutchen så slipper den og begynner og slure.. Er org Turboclutch med trykk plate og utløserlager, alle deler er blitt vasket i bremserens og svinghjulet pusset med fint papir, ( ja har pusset jevnt,og ingen sprekker eller blåfarge noen steder.)... når jeg løser bilen så tar clutchen helt HELT ute, trenger nesten ikke trykke på clutchen før den løser helt ut.. har hydraulisk clutch og har prøvd og lufte den lett for og se om det hjalp men nei..:confused:

Noen som har noen ide??

MVH
René F

prøvd å shimse ut staget på clutchpumpa?

René Fredriksen
03/03/13, 19:46
nei har ikke gjort det, og ikke vet jeg hvordan heller :confused:

Jan-Einar Jenssen
03/03/13, 20:02
nei har ikke gjort det, og ikke vet jeg hvordan heller :confused:

kan prøve å lage til noe så stanga der blir lengre evt prøve å bøye litt på arma som går inn i kassa.

René Fredriksen
03/03/13, 20:23
Kom til og tenke på noe men tviler det har noe og si,, fant denne I lommen, lå den der for og huske og ta den på, men den skal være på slave cylinderen der den skubber på armen, ser den bygger litte grann men tviler.. http://i650.photobucket.com/albums/uu228/Renefr88/bilde2.jpg

Jan-Einar Jenssen
03/03/13, 20:37
Kom til og tenke på noe men tviler det har noe og si,, fant denne I lommen, lå den der for og huske og ta den på, men den skal være på slave cylinderen der den skubber på armen, ser den bygger litte grann men tviler.. http://i650.photobucket.com/albums/uu228/Renefr88/bilde2.jpg

du får prøve den først noe som vil være det enkleste :)

eab
07/03/13, 23:33
Du har ikke gjort samme triks som jeg prøvde en gang da? Hadde det travelt og skrudde trykkplata slik at den hvilte mot styretappene istedet for å ligge inntill svinghjulet :P

Har også vært borti at feil olje i m46 kassene kan gi "slure clutch" feelingen, men da er det overdrivedelen som slurer (i alle gir og selv om den ikke er kobla inn, merkelig nok)

René Fredriksen
07/03/13, 23:52
Trykkplaten ble montert riktig det vet jeg;) tror det er feil olje på kassen, men tviler utroligt mye på at det er det som er tilfellet at den slurer, jekket opp bilen i dag etter en liten kjøre tur og da dryppet det gir olje mellom motor og gir, altså ut fra clutch huset, så pakningen som skal være der var tydeligt ikke ett sjakk trekk og bytte ut med pakningsmiddel:s
Så den slurer sikkert pga olje på lamel, men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor clutchen tar helt ute..... Har jeg den i 3gir for eksempel og under fullt pådrag (0,3bar) og bare er så vidt bortig clutch pedalen(type 1-2mm) så slurer den... Uansett om lamel er dynket i olje (tviler litt på det) så skulle den ikke tatt så langt ute..

Prøver fabrilskt og få tak i en løfte bukk men alle jeg vet om er opptatt for øgeblikket:S

René Fredriksen
09/03/13, 17:43
Da har jeg fått ned kassen byttet simmering på inngående aksling i clutch huset, og papir pakning mellom clutch hus og girkasse... Synet som møtte meg inne i clutch huset var ikke fint.. Olje overalt, Hele svinghjulet var klissvåt av olje sammen med lamel og trykkplate..

Lå alt i et bad av bremse rens i 2 timer mens jeg byttet pakninger o.s.v og fylte på ny Volvo ATF olje på kassen. (Kassen var tom for olje...)
etter alt var vasket og blåst grundig, tok jeg fint sandpapir og pusset svinghjul,lamell og trykkplate og monterte alt sammen. Og er bare en ting og si, det er Natt og dag forskjell.. 0.8 i Trykk og null sluring.. Og med den orginale oljen ble kassen fantastisk og gire, lille fingeren i allegir =)..

Men clutch pedalen tar litt langt ute, men men, virker det så virker det =)

MVH
René F