PDA

Vis full versjon : automatgearkasse v70 2000mod. gammel type



cosworth
03/03/13, 15:05
Hei!

Har kjøpt meg en eldre type v70 TDI med en automatgearkasse som drar noen ganger og andre ganger er den helt død.
Har fylt på olje så nå er nivået riktig, men det hjalp ikke.
Noen ganger så hjelper det hvis jeg stopper den, og starter opp igjen, har en følelse av at det kan være solenoidene som plundrer her.
Har noen vært borti lignende ?
Går det event. å bytte disse?


Har en gearkasse fra en 95mod t5 bensin liggende, men det skal vel mye til at denne kan passe ??
Noen som har erfaring med dette ?

Eller er det noen som har en sånn kasse liggende som skal selges for en vettug pris ?

Sollien
03/03/13, 17:19
vag kasse på disse, så bensinkasse vil ikke passe i det hele tatt:/

Aashome
03/03/13, 19:47
Er som Sollien sier, vag-kasse på disse. Så hadde nok tatt turen innom blocket.se evt eller bildelsbasen.se for å finne en.

Sagen
04/03/13, 09:49
Hmm.. er det virkelig VAG kasse på disse? Trodde det var Volvo kasse?? Har en 2,5tdi 98 modell, og var ganske sikker på at det var Volvo? Men, jeg har tatt feil før :)

gaupe
04/03/13, 10:02
Hmm.. er det virkelig VAG kasse på disse? Trodde det var Volvo kasse?? Har en 2,5tdi 98 modell, og var ganske sikker på at det var Volvo? Men, jeg har tatt feil før :)

Det er "volvo" kasse ja, produsert av Aisin Warner. Det er anna boltsirkel mot motor i forhold til bensinfemmaren.

cosworth
04/03/13, 12:30
Det er "volvo" kasse ja, produsert av Aisin Warner. Det er anna boltsirkel mot motor i forhold til bensinfemmaren.

det hørtes mere logisk ut ja. :)
Men er det noen som har no erfaring med hva som kan være galt?
Går ventilblokka å bytte på disse?

Sagen
04/03/13, 13:30
Har du skylt kassa med olje? Ser du har etterfylt, men jeg ville skylt igjennom 10-12 liter. Om ikke det hjelper, er et nok mer "muffens". Da jeg overtok bilen min, så la den inn 4. giret litt hardt. Etter å ha skyldt kassa ble det borte. Etter det har jeg gjentatt prosessen hver 40'-50' km.

Sagen
04/03/13, 13:31
Det er "volvo" kasse ja, produsert av Aisin Warner. Det er anna boltsirkel mot motor i forhold til bensinfemmaren.

Takk for oppdatering :)

cosworth
04/03/13, 15:12
Har du skylt kassa med olje? Ser du har etterfylt, men jeg ville skylt igjennom 10-12 liter. Om ikke det hjelper, er et nok mer "muffens". Da jeg overtok bilen min, så la den inn 4. giret litt hardt. Etter å ha skyldt kassa ble det borte. Etter det har jeg gjentatt prosessen hver 40'-50' km.


Nei har ikke flushet den, olja så bra ut og luktet ikke brent. pluss at jeg har etterfylt 4-5liter med ny olje. ( stusset litt på at det manglet så mye, kan ikke se spor etter lekasjer )
Og ville ikke tro at drifta forsvant heilt bare pga. utslitt olje. og iogmed at den noen ganger får tilbake drifta når jeg starter og stopper den, så er det vel heller sansynelig at det ligger i styringa ( ventilene ) ville jeg tro da.
og når den først drar så girer den ganske greit. nå har jeg bare kjørt i liten fart da, maks 3. gear. men da funket det greit. heilt til den plutselig mista drifta igjen.

cosworth
04/03/13, 15:22
Aisin kasser er egentlig Japse kasse...
men er brukt i volvo fra 850 kom med automat og frem til dagens biler så vidt jeg veit. men etter 2000mod. så blei det for mye elektronikk surr med di.
Bare jeg har sikkert bytta 100 sånne kasser. men den gamle v70`n med den gamle typen kasse har jeg vel egentlig ikke bytta stort av. 2-3 stk. kanskje, men har aldri reparert noen av di, derfor jeg lurte på om noen hadde erfaring med di her på forumet.

gaupe
04/03/13, 16:37
Aisin kasser er egentlig Japse kasse...

Aisin-kasser har stått i Volvo sidan 81 i det minste, når AW71 kom på 240 turbo. Dette er berre eit endra namn og eigarskap på firmaet, som stod bak BW, Borg Warner. Aisin er eigd av Toyota, så ein finn også desse kassene ofte i dei bilane.

cosworth
04/03/13, 23:25
ja se der :)
trodde di hadde BW kasser jeg, men nå har jeg skrudd fint lite av di gamle bilene der da, begynte vel egentlig med 850`n når den kom
men da lærte jeg noe i dag også :)

Sagen
05/03/13, 07:11
Om kassa de har gått med lite olje, så kan den jo ha fått unødig slitasje. Det er vel 7,6 liter som skal være på (om det er samme kasse som jeg har).

cosworth
05/03/13, 12:34
Ja det er jo en mulighet, men er det ikke litt rart at den noen ganger fungerer heilt greit og så plutselig kutter ut, så hvis jeg stopper og starter opp igjen så kan det hende den fungerer igjen. har liksom hengt meg litt opp i det jeg da :P

gswede
05/03/13, 21:21
Hvordan i svarte hel... kan du ha etterfyllt 4-5 liter olje?
Du peiler olja på tomgang, med varm motor.

For å si det sånn, har du manglet 5 liter olje, vil det ikke være nok olje igjen til å fylle konverteren. Kassa er da toast etter kun få km.

Og bare for å ha det sagt, en automatkasse som ikke er lekk, forbruker ikke olje.

cosworth
05/03/13, 23:35
selvfølgelig peilet jeg den på tomgang, med varm motor, og dro igjennom alle gira, venta så ca 1.min. føre jeg peilet olja.
Å ei kasse bruker ikke olje, derfor jeg sa at det var så merkelig at jeg ikke kunne finne no tegn til olje lekasje.
spurte han jeg kjøpte den av å di hadde kjørt rundt 100.000 med den å aldri gjort noe med kassa, men den dro alikevell med så lite olje på seg, så mao. ingen forandring selv om oljenivået nå er korrekt.
Å hvis du har lest over her, så girer den faktisk fint når den først drar. men så plutselig så bare frier den ut. å da må jeg stoppe å starte den igjen for å få den til å komme seg. ikke alltid dette funker da.

gswede
06/03/13, 10:21
Mente ikke å være krass ;-)

Med 2 liter på kassa skal det ikke kunne gå an å få sirkulasjon, ei heller kjøling av olja.
Uansett, det kan høres ut som at det er PNP kontakten som begynner å ta kvelden. Evnt om bilen virkelig er kjørt på minimalt med olje at kassen "ventilhus" er kjørt..

cosworth
06/03/13, 12:50
Går greit det :)

Husker ikke om jeg fylte 4 eller 5 flasker akuratt nå, kan sjekke når jeg kommer på land igjen, men den har vel hatt mellom 3.5 -4L olje på kassa tipper jeg. så det har vel vært i grenseland, et eller annet har nok vært gjort feil her en gang ja.
Men veit noen om det går å bytte ventilene i denne kassa, og er di like som i bensin kassa tro? noen som har tilgang til VIDA som kan sjekke opp dette for meg?
Det føles som en elektrisk feil egentlig.

gswede
06/03/13, 13:42
Som nevnt kan det være PNP kontakten som krøller det til. Noen har korrigert problemet med simpelthen å trekke girvelgeren fort helt frem og tilbake. Om dette skulle hjelpe vil nok uansett PNP være på vei ut og trenger et bytte. Men det kan holde en liten stund slik at du kan bruke bilen uten problemer. bilder av pnp... google volvo 850 pnp og du får mye info. Dette er den mest optimistiske løsningen, lover m.a.o ingenting..;-)
www.google.no/search?q=volvo+850+pnp&hl=no&client=firefox-a&hs=4fZ&rls=org.mozilla:nb-NO:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=zDg3UaKhBsTE4gTLi4F4&ved=0CHAQsAQ&biw=1920&bih=1054

cosworth
06/03/13, 15:31
Som nevnt kan det være PNP kontakten som krøller det til. Noen har korrigert problemet med simpelthen å trekke girvelgeren fort helt frem og tilbake. Om dette skulle hjelpe vil nok uansett PNP være på vei ut og trenger et bytte. Men det kan holde en liten stund slik at du kan bruke bilen uten problemer. bilder av pnp... google volvo 850 pnp og du får mye info. Dette er den mest optimistiske løsningen, lover m.a.o ingenting..;-)
www.google.no/search?q=volvo+850+pnp&hl=no&client=firefox-a&hs=4fZ&rls=org.mozilla:nb-NO:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=zDg3UaKhBsTE4gTLi4F4&ved=0CHAQsAQ&biw=1920&bih=1054

Denne har jeg faktisk litt trua på ja :) det skal jeg prøve når jeg kommer hjem om en uke :)
Vet du om den er lik på di forskjellige kassene, f.eks. 95mod. t5 kasse og min 2000mod. v70 ? har en sånn liggende som jeg event. kan prøve. :)
vet du om ryggelyset går via denne , eller er det en bryter ved spaken som styrer det? for ryggelyset fungerer selv om den ikke drar.