PDA

Vis full versjon : Hva feiler girene på bilen min? Volvo 850 '95. Problem funnet :D



fevelen
02/03/13, 20:47
Hei
Jeg skulle kjøre meg en tur med bilen min i dag, men oppdaget at det var vanskelig å skifte gir. Når jeg skal skifte til neste gir, så "stopper" liksom girstanga i det jeg skal sette den i et nytt gir. Når jeg skal sette den i 3. giret, så "raper" den.

Noen som vet hva dette kan være?
Er det clutchen som er for "slapp"?

Har sjekket oljenivået på kassa, å det var slik det skulle være.

brynna
03/03/13, 07:41
Hvis dette var noe som skjedde "over natta" må du sjekke opp giroverføringer. Hvis de er ok må du videre til clutch.
Sjekk bremsevæskenivå og evt lufte clutchpedal/sylinder.

fevelen
03/03/13, 09:05
Det er ikke noe problem å gire når bilen står i ro. Er det noen typisk plass at giråverføringa bli slitt?

brynna
03/03/13, 11:51
Det er ikke noe problem å gire når bilen står i ro. Er det noen typisk plass at giråverføringa bli slitt?

Hvis det er lett å gire med motor i gang og bilen står stille høres det ut litt værre. Da kan det være synkroniseringa i girkassen som er årsaken, altså må du opp med kassa eller ny/brukt

fevelen
03/03/13, 14:21
No har det skjedd det store... Når jeg slipper clutchen, så skjer det ingen ting. Jeg kan stå i ro med motor i gang og fortsatt gire uten at jeg trenger å trø inn clutchen.
Hva kan være feil? :O

cosworth
03/03/13, 15:09
ville tippe på clurts havari... et skikkelig et ;)

fevelen
03/03/13, 15:53
Hvordan er det å komme frem til clutcen på disse da? Stor sak?

Aashome
03/03/13, 16:07
Er litt jobb for å bytte clutch på disse ja. Ligger noen guider rundt på forumet her, hvis du søker litt.

For eks: http://forum.vccn.no/archive/index.php/t-10662.html

Sollien
03/03/13, 17:17
sjekket slaven? er ikke uvanlig at simringen på den ryker:)

fevelen
03/03/13, 17:26
Takker for linken :D

Tru ikke det er slaven :p det går greit å gire uten clutch, men den tar ikke tak. Bra kjæresten har en bil jeg kan låne. Irriterende å ha to biler som ikke kan brukes...

brynna
04/03/13, 07:36
Ta turen innom Biltema og kjøp Haynes rephåndbok. Følges boka er det en grei jobb men ikke rask. Brukte 10-12 timer selv. Hobbyskruer jeg da.

Standard verktøybehov generelt, men det kreves enten motorjekk eller 2 stk garasjejekker og stabile støttebukker. Viktig å få bilen høyt opp foran hvis du ikke har løftebukk

brynna
04/03/13, 07:39
No har det skjedd det store... Når jeg slipper clutchen, så skjer det ingen ting. Jeg kan stå i ro med motor i gang og fortsatt gire uten at jeg trenger å trø inn clutchen.
Hva kan være feil? :O

Ta en ekstra sjekk for å være sikker på at overføringene oppå kassa har bevegelse når du beveger girstanga.

fevelen
04/03/13, 07:49
Jeg har Haynes boka :D

Har sjekket overføringene, og di virker som di skal. Det var det første jeg sjekket, for jeg håpet at det bare var det som var feil :D

fevelen
06/03/13, 09:37
Begynte og plukke synd bilen i går, så jeg forventer at girkassen skal være ut i dag :D

fevelen
07/03/13, 16:28
Fant ut hva som feilet bilen min i går. Man kan vell trykt si at det var et clutch havari :P

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/453.jpg

fevelen
25/03/13, 14:38
Bilen er no god som ny, byttet semiringen på veiva med det samme jeg var ut med girkassen :D